Jump to content
Sign in to follow this  
Sakoen75

Reinsdyr jakt ABC

Recommended Posts

Førstegangs reinsdyr jeger (håper jeg).

Hvor søker jeg kort? Tenker kalv eller smådyr er midt i blinken for meg, så blir ikke sekken for tung skulle flaksen holde. 

Finner noen som selger kort men til "litt" høye priser. Greit nok å betale for skutte dyr men blir for meg litt drøyt å betale 15.000,- bare for å få lov til å jakte. Helt greit å betale noen tusen for kort også men litt grenser må det være. 

Har aldri jaktet på Rein så det er nytt for meg, men vant til fjellet og med annen jakt så utstyr og nødvendig jakt kunnskap på storvilt har jeg. Men alle tipps og triks motas med glede.

Velkommen til den edleste jaktform ;) 

Inatur.no synes jeg er et bra sted å begynne å lete, største samling med kort til salgs, god oversikt og det meste av nødvendig informasjon tilgjengelig. Ellers må man søke opp de aktuelle fjellstyrene og forholde seg til forskjellige tider og kommunikasjonsformer.

Litt av problemet i starten er ikke bare bæringen, men også plukke riktig dyr i en stor flokk.

Fint å starte med kalv og ungdyr/simle kort hvis det er tilgjengelig. Har selv jaktet steder der ungdyr og simle går på samme kortet, noe som er veldig greit helt i starten, da de kan være vanskelig å skille. Viktig å sjekke regler for dette i forkant. Kortet gjelder ofte ned til kalv, så da har du mulighet å skyte det meste unntatt voksen bukk.

Ungdyr/simlekort ligger typisk rundt 3000 kr der jeg har jaktet.

Områdene på og rundt Hardangervidda har fått sterkt reduserte kvoter det siste året pga feil telling en del år, og Nordfjella området er utryddet, så kan være litt vanskelig med kort i den delen av landet. 

Takker for det, ser ut som en fin og krevende jakt. Telt, sekk og børse blir ikke feil så fint må det bli uansett. Har bare jaktet de med kikkert tidligere så det blir noe nytt.

Muligens jeg er litt for tidlig ute med å søke på inatur.no. Kommer sikkert mer ut over vinteren. 

Må innrømme at kalv/smådyr frister pga vekt og litt lettere å skille fra resten av flokken. Vet at

Simle mangler penis og bukken har 😅 så får jeg lese og studere mer fremover sesongen. Har studert reinen i fjellet og da tror jeg at jeg klarer å skille på de så lenge de er i flokk vel og merke.

Får bære flere turer skulle det bli nødvendig eller i etapper, hva kan ligge igjen i naturen utenom vomma? Alt kjøtt blir selvfølgelig med hjem, må skinnet og bein etc være med? Tenker da på å beine ut og la bein og skinn ligge under en stein.

Skinn og bein kan ligge igjen, men på mindre dyr kan man like godt la det være på. Mindre sjanse for forurensning av kjøttet jo mindre snitt det er i kjøttet.

• Like 1

Ja det er jo noe med hygienen også 🖒 greit å la det være i orginal emballasje lengst mulig.

Hvordan jaktes det rundt forbi?

Oppsøker dere reinen, går mye og speider litt som støkk-jakt. Eller finner et oversiktlig område med tidligere observasjoner som blir camp og speider og venter for så å smyge når de oppdages? Har pleid å ha en camp i fjellet/skogen og jakte ut fra den med "tom" sekk  med bare det mest nødvendige for jakta og legger komforten i leiren. Men det er ikke sikkert det er å anbefale etter rein.

Merker jeg burde lyve godt på alderen og melde meg på opplærings jakt for ungdom. 

I høgfjellet så er det mest vanleg å komme seg høgt opp i terrenget og bruke kikkerten flittig. Speide etter dyr og så posisjonere seg rett i forhold trekket. Like viktig er det huske på at det  kanskje er andre jegere i området og vurdere om dei har bedre sjanse til felling. Ser alt for mykje "tour de france" oppførsel mot flokkene og det ender nesten alltid med rot og tull og absolutt ingen får dyr.

Er terrenget kupert så kan det vere effektivt å kikke ned i dalfører og bak nuter, men litt ut i jakta så flokker som oftest dyra seg og er meire på trekk. 

Dyr på trekk har som oftest trekkretning ca mot vinden, flokker som er støkt trekker oftest ca med vinden i nokre km før dei roer seg. Om du ser gamle sleper etter dyr i terrenget så hugs på at det er ein årsak til at sleper har blitt til😉

Dyra har gode sanser så pass vinden og gå aldri i silhuett. Ei heller når du forflytter deg, dette fordi kamuflasjen til dyra er god så det er ikkje sikkert at du ser dei først. Ver lat men likevel mobil og la dagen ende der den ender i terrenget dette gjev ofte gode resultat.

Er masse meire å skrive men dette er det mest basic.

Reinsjakta var mi favorittjakt i mange år inntil eg anskaffe elghund. No er 1. plassen delt🙂👍.

Skitt jakt!

Edited by tussehaugen
  • Like 1

Takk for gode tips og råd. Får nok ta noen turer med kikkert og lett sekk før jakta hvis får kort. Godt tips med at de flyktet med vinden, viste ikke det før nå. Greit å vite hvis det er mange jegere så kan en plasere seg bak flokken og vente på de kommer flyktende.

Ja har lest om "kø systemet" og la andre få sjansen også med å vente til dyrene har trukket bort og ikke jage de unødvendig med å løpe bort rett etter skuddet.

Hvordan oppfører skutt rein seg? Tar de rett ut eller følger de etter flokken til de ikke klarer mer? Litt mer åpent på fjellet så sikkert ikke noe problem.

Skadeskutte dyr vil nesten uten unntak følge flokken. Det er ikkje uvanlig å sjå haltende dyr som sliter med å henge med flokken sin. Det behøver ikkje vere skadeskutte dyr, dei skader seg naturlig også. Jakter du på ein større flokk så vil den ved skudd klumpe seg i hop og det kan vere vanskelig å få til eit oppfølginsskudd. Og akkurat som du nevner så stresser du dyra mindre om du ligger i skjul også etter du har skutt. 

Edited by tussehaugen