Jump to content

Reinsdyr jakt ABC


Sakoen75

Recommended Posts

Førstegangs reinsdyr jeger (håper jeg).

Hvor søker jeg kort? Tenker kalv eller smådyr er midt i blinken for meg, så blir ikke sekken for tung skulle flaksen holde. 

Finner noen som selger kort men til "litt" høye priser. Greit nok å betale for skutte dyr men blir for meg litt drøyt å betale 15.000,- bare for å få lov til å jakte. Helt greit å betale noen tusen for kort også men litt grenser må det være. 

 

Har aldri jaktet på Rein så det er nytt for meg, men vant til fjellet og med annen jakt så utstyr og nødvendig jakt kunnskap på storvilt har jeg. Men alle tipps og triks motas med glede.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til den edleste jaktform ;) 

 

Inatur.no synes jeg er et bra sted å begynne å lete, største samling med kort til salgs, god oversikt og det meste av nødvendig informasjon tilgjengelig. Ellers må man søke opp de aktuelle fjellstyrene og forholde seg til forskjellige tider og kommunikasjonsformer.

 

Litt av problemet i starten er ikke bare bæringen, men også plukke riktig dyr i en stor flokk.

Fint å starte med kalv og ungdyr/simle kort hvis det er tilgjengelig. Har selv jaktet steder der ungdyr og simle går på samme kortet, noe som er veldig greit helt i starten, da de kan være vanskelig å skille. Viktig å sjekke regler for dette i forkant. Kortet gjelder ofte ned til kalv, så da har du mulighet å skyte det meste unntatt voksen bukk.

 

Ungdyr/simlekort ligger typisk rundt 3000 kr der jeg har jaktet.

 

Områdene på og rundt Hardangervidda har fått sterkt reduserte kvoter det siste året pga feil telling en del år, og Nordfjella området er utryddet, så kan være litt vanskelig med kort i den delen av landet. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for det, ser ut som en fin og krevende jakt. Telt, sekk og børse blir ikke feil så fint må det bli uansett. Har bare jaktet de med kikkert tidligere så det blir noe nytt.

 

Muligens jeg er litt for tidlig ute med å søke på inatur.no. Kommer sikkert mer ut over vinteren. 

 

Må innrømme at kalv/smådyr frister pga vekt og litt lettere å skille fra resten av flokken. Vet at

Simle mangler penis og bukken har 😅 så får jeg lese og studere mer fremover sesongen. Har studert reinen i fjellet og da tror jeg at jeg klarer å skille på de så lenge de er i flokk vel og merke.

Får bære flere turer skulle det bli nødvendig eller i etapper, hva kan ligge igjen i naturen utenom vomma? Alt kjøtt blir selvfølgelig med hjem, må skinnet og bein etc være med? Tenker da på å beine ut og la bein og skinn ligge under en stein.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo noe med hygienen også 🖒 greit å la det være i orginal emballasje lengst mulig.

Hvordan jaktes det rundt forbi?

Oppsøker dere reinen, går mye og speider litt som støkk-jakt. Eller finner et oversiktlig område med tidligere observasjoner som blir camp og speider og venter for så å smyge når de oppdages? Har pleid å ha en camp i fjellet/skogen og jakte ut fra den med "tom" sekk  med bare det mest nødvendige for jakta og legger komforten i leiren. Men det er ikke sikkert det er å anbefale etter rein.

 

Merker jeg burde lyve godt på alderen og melde meg på opplærings jakt for ungdom. 

Link to comment
Share on other sites

I høgfjellet så er det mest vanleg å komme seg høgt opp i terrenget og bruke kikkerten flittig. Speide etter dyr og så posisjonere seg rett i forhold trekket. Like viktig er det huske på at det  kanskje er andre jegere i området og vurdere om dei har bedre sjanse til felling. Ser alt for mykje "tour de france" oppførsel mot flokkene og det ender nesten alltid med rot og tull og absolutt ingen får dyr.

Er terrenget kupert så kan det vere effektivt å kikke ned i dalfører og bak nuter, men litt ut i jakta så flokker som oftest dyra seg og er meire på trekk. 

Dyr på trekk har som oftest trekkretning ca mot vinden, flokker som er støkt trekker oftest ca med vinden i nokre km før dei roer seg. Om du ser gamle sleper etter dyr i terrenget så hugs på at det er ein årsak til at sleper har blitt til😉

Dyra har gode sanser så pass vinden og gå aldri i silhuett. Ei heller når du forflytter deg, dette fordi kamuflasjen til dyra er god så det er ikkje sikkert at du ser dei først. Ver lat men likevel mobil og la dagen ende der den ender i terrenget dette gjev ofte gode resultat.

Er masse meire å skrive men dette er det mest basic.

Reinsjakta var mi favorittjakt i mange år inntil eg anskaffe elghund. No er 1. plassen delt🙂👍.

Skitt jakt!

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips og råd. Får nok ta noen turer med kikkert og lett sekk før jakta hvis får kort. Godt tips med at de flyktet med vinden, viste ikke det før nå. Greit å vite hvis det er mange jegere så kan en plasere seg bak flokken og vente på de kommer flyktende.

 

Ja har lest om "kø systemet" og la andre få sjansen også med å vente til dyrene har trukket bort og ikke jage de unødvendig med å løpe bort rett etter skuddet.

Hvordan oppfører skutt rein seg? Tar de rett ut eller følger de etter flokken til de ikke klarer mer? Litt mer åpent på fjellet så sikkert ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskutte dyr vil nesten uten unntak følge flokken. Det er ikkje uvanlig å sjå haltende dyr som sliter med å henge med flokken sin. Det behøver ikkje vere skadeskutte dyr, dei skader seg naturlig også. Jakter du på ein større flokk så vil den ved skudd klumpe seg i hop og det kan vere vanskelig å få til eit oppfølginsskudd. Og akkurat som du nevner så stresser du dyra mindre om du ligger i skjul også etter du har skutt. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hopper på denne tråden😊

 

Mange fine tips og ta med seg her👍

Virker som en utrolig spennende og fin jaktform når du er på rett plass til rett tid😉 

Får håpe på litt flaks på søknadene som skal sendes så blir det første jomfruturen etter rein til høsten😎

 

-Er jaktradio et must å drasse med seg?

 

 

-Har dere noen tips for greie kjøttposer som tåler litt juling? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jaktradio er nesten et must, du får mye informasjon og hjelp av blant annet oppsyn i visse områder. Greit å ha skulle noe skje også.

 

Kjøttposer finnes det ikke mye av i Norge, må evt bestilles fra USA. Kuiu sine feks. Ellers er putevar ok, tåler ikke like mye, men gir i det minste litt luft.

 

Ellers slår jeg et slag for GPS peiler hvis man går alene i fjellet. Telefon kan man drite langt i å stole på, og ikke alltid like lett å få ut nøyaktig beskjed på radio. Både Garmin inReach og Spot Gen 3 er bra alternativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Henger meg på jeg også ettersom jeg håper å kunne prøve meg på villrein til høsten😎 Tror nok kalv/simle passer bra🤪

 

Er det inatur.no som er det beste stedet å lete etter kort?

Noen som vet når de legger ut kort til salgs / søknad?

Link to comment
Share on other sites

De fleste kort ligger ute med noe info, om enn fjorårets, men da ser du ihvertfall ca frister.

 

Som regel er søknadsfristen en gang i mai.

 

Du kan også gå inn på villrein.no, der er det  oversikt ovee områder og hvilke fjellstyrer som driver. En del har egne skjema på sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dette med kort? Tenkte i grunnen å pumpe ut søknader og håpe på det beste, men så roer jeg med ned noen hakk og tenker litt. La oss si at jeg får 4 kort fordelt på fire uavhengige terreng, kan jeg da takke nei uten å måtte betale eller gi det bort til en kompis, kjenning osv? Eller "ødelegger" jeg for andre med at jeg må (luksus problem) jakte selv?

Har også tenkt litt på å dele eventuelle kort, tenker da på at jeg og en annen jakter på samme kortet men er det lovlig? Tenker at jeg og en kompis jakter sammen samtidig, bæringen blir lettere og litt sosialt blir det jo også.

Link to comment
Share on other sites

Sjansen for å få kort flere steder samtidig er så liten at det hadde jeg ikke bekymret meg for, i så fall er det bare å takke nei. Kortet går da til den neste på lista. Det er forskjellige regler på hvert område når det kommer til å jakte flere sammen. Enkelte steder kan kort deles på to personer, andre steder må du kalte alene. Det får du informasjon om i fra de som selger kort.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser på statskog.no at det tilbys jakt for enkeltjegere i Knutshø og Snøhetta villreinområder, Rondane Nord og Sør villreinområde og Ottadalen villreinområde, men i Njardarheim er det for jaktlag.

 

Er det da ikke mulig å jakte alene i Njardarheim? Kommer fra Stavanger så dette blir jo det nærmeste området, samt Hardangervidda, Folgefonna, osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger tildeles det en "bunke" kort til jaktlag, men det utøves vel forskjellig. 

 

Lite generelle regler egentlig, kan være lurt å sjekke sånt i detalj. Har jaktet steder der ingen andre får ha med våpen, til steder det er ganske fritt hvem som skyter så lenge den kortet står i (hvis det ikke er blankt) er med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75.......hei forresten. Siden du er i siget og ser ut til å ha fått "tenning" på reinsjakt, må du starte tråden Villreinjakta 2019

Da skal du se flere "hekter"seg på tråden.

Lykke til med søking på reinsløyver rundt omkring. Du trenger ikke miste nattesøvnen om du går å tenker på at postkassa vil flomme over av reinsløyver etter hvert. Erfaringsmessig er det vel noen hundre tilgjengelige løyver på ca 6500 søkere, på allmenninger og statskog sine jaktfelt rundt om, så,det å være så heldig å få tildelt et løyve eller to, er omtrent som å vinne i Lotto.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

Jeg har kort på reinsdyr i Dalsida Øst.. Jeg bor i hovestaden og har ikke et egnet sted å partere/prossessere et evt slakt.. Vet dere om noen som har et opplegg for det i nørheten av Lesja eller området mellom Lesja og Oslo? Da map oppstykking osv av slaktet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å bli god til å bære 15kg sekk langt i fjellterreng er beste treninga å gå langt (eller enda lenger) med 15+kg sekk i fjellterreng. 

Men, det er nå turene, timene og kilometerne som teller mest, ikke om sekken er 5 eller 15 kg. Ta med det du trenger på turen du skal, for å ha en fin tur. Fine turer=flere turer=bedre form 😊

Link to comment
Share on other sites

15 kg er jo en tålelig bør, men skal man følge tips fra idretten er jo regelen på lengre distanser at man sjelden/aldri trener på samme distanse i det minste, men heller har kortere, flere og mer intensive økter. Sånn sett ville jeg kanskje heller belagt meg på 10 kg på langtur, og kanskje 20 kg på kortere turer for treningens skyld. Da får du to forskjellige økter, kort og tung, lett og lang. 

 

Hvordan ser pakklisten ut i år?

Blitt lite fokus på det for min del, da reinsjakten er litt usikker, men frister veldig med en Exo Mountain Gear sekk.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med 10-12  og nå er jeg oppe på 22-23 kg. Grunnen til at jeg spurte er at jeg begynte å tenke på smartheten i det.

Det siste året har jeg investert i mye nytt utstyr for å få ned vekten sånn at jeg kan spare kroppen og forhåpentligvis kunne jakte i mange år fremover.

Hvor smart er det da å gå med tung sekk og slite ut knærne de 11 månedene det ikke er jakt?

 

Her jeg bor er det dessverre ikke mulig å gå lange fine turer, finns ingen steder som ligger så mye som 30 minutter fra vei. (Om jeg da ikke vil kjøre langt, og det vil jeg ikke…)

Jeg har en tur som tar ca 1 time og har 150 høydemeter. Utsikten fra toppen er fantastisk, men jeg vil ikke kalle det en fin tur - det er 99% trening og 1% hygge. 

 

Pakkeliste kommer jeg tilbake til om noen uker...

Link to comment
Share on other sites

En sånn tur vil nok ikke slite mye på knær etc, problemet med knær er mest når du går langt og all støttemuskulaturen er utslitt, da går det fort utover sener og ledd. Men lurt å variere, både vekt og tempo, evt litt med staver feks.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med msteiro, knær og ledd er til for å brukes. Problemet kommer når man blir så klar at musklaturen ikke gjør det den skal. Eller man belaster leddet i feil vinkel. 

 

Holdt på å ødelegge ett kne ifjor, en kløftbukk + opppakning i nesten 8 timer.. 56,2kg.  

 

Jeg tenker det er mye bedre for knærne dine at de venner seg til en større belastning gradvis, enn alternativet som er å ikke trene resten av året, for så å overbelaste det når du drar på jakt.  

 

Tenk bare på alle som veier 120kg +, det blir jo som om vi normalvektige bærer 30-50 kg på ryggen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2019 den 21.54, Haavard skrev:

Når jeg går inn i fjellet for å ligge i telt en uke veier sekken 15 kg. Når jeg går fra teltet, eller dagsturer fra bilen, veier den 10 kg.

Hvor tung sekk skal jeg ha på sommerens treningsturer?

 

10 kg?

15 kg?

Litt mer?

Mye mer?

Ser egentlig liten vits i å bære seg skakk før jakta. Jeg stapper en pose hundefor i sekken og hiver den på ryggen når jeg er ute med ungene, eller går tur med bikkja, samt på mer intensive treningsrunder. Det er like mye for å venne rygg og skuldre på å gå med sekk som selve treningseffekten. Det som er viktig er å trene både konsentrisk og eksentrisk, da det tyngste gjerne ikke er å gå opp med grunnutrustning, men ned med kjøtt.  I tillegg er det greit å venne beina på belastning over tid, dvs flere dager strekk, men det tar jeg med å sykle til jobb.

Kommer også til å øke vekta i sekken med en forsekk til innimellom, og kjøre motbakkedrag, samt noen turrunder med mye myr. Siden jeg har et råttent kne prøver jeg også å få trent litt stabilitet i form av ettbeins knebøy mm.. Virker som mye mas for noen få dager i året, men oppturen er at man har det noenlunde greit med kroppen de få dagene, samt at man har lagt et noenlunde grunnlag for resten av jaktsesongen. 

Ser ingen grunn til å bære seg skakk hverken under trening eller jakt. Har hatt noen turer der jeg omtrent har krabba på alle 4 for å komme meg opp kneikene som er på tur ut, og trenger noen dager på å få retta ut kroppen til neste tur. Men det er bedre å gå flere turer med lettere sekk, det er mer behagelig og trivelig også. Med de nye sekkene med lastehylle og kjøttsekker er det jo egentlig en no-brainer - er bare å ha med flere sekker og pakke alt kjøttet klart og flytte det etappevis. Så slår man bare leir når man har kommet så langt man kommer ved dagens slutt. Da får man jo også en del pauser med lett sekk mens man går inn etter de andre lassene :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 2/4/2019 at 7:59 PM, msteiro said:

Ellers slår jeg et slag for GPS peiler hvis man går alene i fjellet. Telefon kan man drite langt i å stole på, og ikke alltid like lett å få ut nøyaktig beskjed på radio. Både Garmin inReach og Spot Gen 3 er bra alternativ. 

https://jegeravisen.no/nar-uhellet-er-ute/?fbclid=IwAR3Pj46pahDORliIAINZqBjjldD-gvLb1dDkrTM1J4u1CWQB41IhWOXzWdk 

Har kjøpt en slik selv tidligere, har ikke brukt nød knappen men holder kontakten med de hjemme under jakta. Fint å ha to systemer for kommunikasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/14/2021 at 10:53 AM, Sakoen75 said:

https://jegeravisen.no/nar-uhellet-er-ute/?fbclid=IwAR3Pj46pahDORliIAINZqBjjldD-gvLb1dDkrTM1J4u1CWQB41IhWOXzWdk 

Har kjøpt en slik selv tidligere, har ikke brukt nød knappen men holder kontakten med de hjemme under jakta. Fint å ha to systemer for kommunikasjon.

 

Inreach er fantastisk, her på Svalbard har vel bortimot alle en nå.

Det er viktig å merke seg at SPOT ikke fungerer i nord og at det der er kun Iridium-baserte satellittjenester (bla inreach)som fungerer siden det er det eneste systemet som virkelig er globalt.

 

Selv har jeg også med meg Iridium-telefon på alle lengre turer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...