Jump to content
erikraude

Stabilisere treverk i vakuumposer?

Recommended Posts

Hallo.

Jeg har kommet over en god del ganske pent kirsebærtre som dessverre har blitt tørka alt for fort, så det er en god del tørkesprekker. Er det noen som veit om det vil være mulig å stabilisere disse ved å legge dem med lamineringsepoxy i en sånn vakuumpose man bruker på en liten vakuummaskin?

Tror du må bruke trykk istedet for vakum. Vakum brukes vel på slik tyntflytende stabiliseringsvæske, det er ikke egna til å fylle sprekker.

Om de posene er bra nok til stabilisering vet jeg ikke, men vet https://www.gustavsenas.no/  har noen vakumposer for stabilisering av større treklosser. 

Du kan nokk kjøre en prosess lik den di bruker bår de lager kerosotstokker. Hegg materialene i en autoklav og vakuumer den. Kjør inn lamineringsepoksy og kjør trykket opp til 4-5 bar før du dernerer autoklaven og tar ut emnene. Blir garantert bra.

Edited by bardp

Ja, det er en utfordring. Jeg kunne lagt treverk og epoxy i en slags boks, og så kjørt posen rundt det. Da bør epoxyen holde seg unna maskina. Men det blir vel knapt noe voldsomt undertrykk uansett.

Jeg tipper at det første problemet du får med lamineringsepoxy er at den kommer til å herde før det trekker noe særlig inn i treet.

Jeg vet bare om cactus juice som er egnet til formålet; https://www.turntex.com/product/cactus-juice-resin-and-dyes

Tror det er skrevet en tråd eller to på kammeret om dette før? Hva med et søk?

Som jjrckd sier, en vakuumpose kommer til å fungere dårlig. Du må ha et tett kar med «luft» (egentlig vakuum) mellom suget og epoxyen. Og karret må tåle -1 bar.

Edited by Bly

En vakummaskin lager jo strengt tatt ikke noe mer trykk enn det som lufttrykket på utsiden skaper. Hvor vidt det er nok til å gjøre noen nytte, aner jeg ikke.

Vel, altså, jeg tror jo at dette har noe for seg gitt at du løser det praktiske rundt det. Det er jo ikke uten grunn at en benytter seg av vacuumstøping i industrien.

Edited by jjrckd

Joda, det er absolutt mulig å stabilisere treverk, men det bør være ganske enkelt gjennomførbart for at jeg skal gidde. Jeg har nok omfattende prosjekter. :)