Jump to content

Stabilisere treverk i vakuumposer?


erikraude

Recommended Posts

Hallo.

Jeg har kommet over en god del ganske pent kirsebærtre som dessverre har blitt tørka alt for fort, så det er en god del tørkesprekker. Er det noen som veit om det vil være mulig å stabilisere disse ved å legge dem med lamineringsepoxy i en sånn vakuumpose man bruker på en liten vakuummaskin?

Link to comment
Share on other sites

Tror du må bruke trykk istedet for vakum. Vakum brukes vel på slik tyntflytende stabiliseringsvæske, det er ikke egna til å fylle sprekker.

Om de posene er bra nok til stabilisering vet jeg ikke, men vet https://www.gustavsenas.no/  har noen vakumposer for stabilisering av større treklosser. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan nokk kjøre en prosess lik den di bruker bår de lager kerosotstokker. Hegg materialene i en autoklav og vakuumer den. Kjør inn lamineringsepoksy og kjør trykket opp til 4-5 bar før du dernerer autoklaven og tar ut emnene. Blir garantert bra.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at det første problemet du får med lamineringsepoxy er at den kommer til å herde før det trekker noe særlig inn i treet.

Jeg vet bare om cactus juice som er egnet til formålet; https://www.turntex.com/product/cactus-juice-resin-and-dyes

Tror det er skrevet en tråd eller to på kammeret om dette før? Hva med et søk?

 

Som jjrckd sier, en vakuumpose kommer til å fungere dårlig. Du må ha et tett kar med «luft» (egentlig vakuum) mellom suget og epoxyen. Og karret må tåle -1 bar.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...