Jump to content
Sign in to follow this  
AmundJS

Våpen på fly, fjerne vital del neiggu ikke mulig

Recommended Posts

Hei, jeg skal ut å fly og tar med meg rifla, dette er en leveraction i 308 og sluttstykket kan ikke tas ut med mindre jeg gjør dette til en stor operasjon hvor rifla neppe fungerer like bra etterpå, så spørsmålet er da:

Hva gjør jeg med sending av våpenkolli når våpenet ligger komplett i kassa? 

Edited by AmundJS

Hva slags rifle er dette? Kanskje det er en anledning til å lære seg hvordan man demonterer den?

K

6 minutter siden, M67 skrev:

Hva slags rifle er dette? Kanskje det er en anledning til å lære seg hvordan man demonterer den?

K

Browning BLR, går nån ord på amerikanske forum om at kun børsemakerere vil demontere og montere igjen desse, og ikke alle børsemakerere en gang.. 

Kan fjerne avtrekkerhuset evt, burde være det letteste selv om det er en gråsone ift hva som er vital del.

5 minutter siden, msteiro skrev:

Kan fjerne avtrekkerhuset evt, burde være det letteste selv om det er en gråsone ift hva som er vital del.

Avtrekkerlås? er det noe å bruke muligens? 

Tviler på det, de fleste sånne låser kan ganske enkelt fjernes hvis man har våpenet i ro og mak.

Men avtrekkerhuset er visstnok bare to pinner som bankes ut.

12 minutter siden, msteiro skrev:

Tviler på det, de fleste sånne låser kan ganske enkelt fjernes hvis man har våpenet i ro og mak.

Men avtrekkerhuset er visstnok bare to pinner som bankes ut.

Da skal e se på det 👍

Mange som bruker avtrekkerlås på halvautorifler under flytransport. Sjekk med flyselskapet.

• Like 1

Bruk en hengelås med lang bøyle, forresten er det løst magasin slik at det er åpemt tvers igjennom.
Er det det så bruk en hengelås med lang bøyle, da er man innafor.

• Like 1

Er det noen som noengang har opplevd å få våpenet sjekket ved transport på fly? Er det noen som noengang har opplevd å få komplett våpen sendt med posten fra butikk/børsemaker. Hvis svaret her er 1) nei og 2) ja så kan en dra egne slutninger.

7 minutter siden, jjrckd skrev:

Er det noen som noengang har opplevd å få våpenet sjekket ved transport på fly? Er det noen som noengang har opplevd å få komplett våpen sendt med posten fra butikk/børsemaker. Hvis svaret her er 1) nei og 2) ja så kan en dra egne slutninger.

Har måttet pakke ut og vise våpen på Sola i Stavanger og Gardermoen. At vital del var fjernet og at det er tomt for ammo. 

Har måttet vise frem våpen i Bode og på Gardemoe de sjekket at sluttstykket ikke var i våpenet eller i kassen.

Hvordan er det da med vital del? Pakker du den i den innsjekka bagasjen? Får du ta den med på flyet? Jeg har hørt mye forskjellig fra folk jeg kjenner som reiser med våpen, og vet ikke helt hva jeg skal tro.

Begge kolliene dine tagges våpen, både den med bolten, og selve rifla. 

jeg reiser myeeeeeeeeeeeeeeee med våpen. 

De sjekker våpen ish 5-10% av tiden.  men har du da ikke delt det etter reglene får du det ikke med deg. 

Ja sluttstykket i skytebeggen samens med skyteklærne, sko og ammoen. Hengelås på både våpenfutteralet og beggen.

Tror nokk jeg har blitt sjekket opp mot 50% av gangene jeg har reist med våpen.

Edited by bardp

Noen år siden nå, men ved mellomlanding i Tromsø, etter å ha vært på Svalbard sleit de fælt med at jeg hadde med .44ien i ett stykke. Ville jeg skulle dele den. Ok for meg, men da fikk de fremskaffe børsemaker mente jeg. Ordna seg etterhvert. 

Både SAS og Norwegian har nå i sine regler for våpen at det skal demonteres om mulig:

Norwegian Hvis mulig, skal en vital del fjernes fra våpenet, slik at det ikke kan brukes. Delene kan transporteres nedlåst i samme, harde våpenkoffert.

SAS : at våpenet om mulig er demontert, og at hver del er pakket i separate kolli bagasje som sjekkes inn