Bronx Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Har kjøpt meg en M03 i 9,3x62 som etter planen blir hovedbørsa på hjorteviltsjakta i høst. Er det noen med erfaring fra kalibret som kan anbefale kjøpeammo. Jeg vil ha gjennomskyting, men samtidig sikker ekspansjon selvfølgelig. Aktuelle skyteavstander overstiger svært skjelden 150 meter i terrenget mitt. Løpslengde er 60 cm. Det jaktes primært elg, men kommer det hjort eller rådyr forbi smeller det også. Så hva burde jeg prøve? Tungt, lett, homogen, lodda, eller bare noe så enkelt som lapua mega???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 (edited) Lapua mega, eventuelt Woodleigh weldcore. Edited January 9, 2019 by Per-S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarvekongen Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Spørsmål om det er noen 9,3x62 som stopper i en elg skutt i bogen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Bruker 286gn oryx ladet til ca fart som ferdigrullet og har nok funnet igjen ca 90% av kulene i dyret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronx Posted January 10, 2019 Author Share Posted January 10, 2019 Takk for svar så langt. Mitt inntrykk er også at Oryx ofte stopper i dyret. Mulig homogen kule er veien å gå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nordlandsninja Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 Spør sikkert dumt nå men hvorfor ønsker du gjennomskyting? Ser ikke helt fordelen med det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 20 timer siden, tussehaugen skrev: Bruker 286gn oryx ladet til ca fart som ferdigrullet og har nok funnet igjen ca 90% av kulene i dyret. Det må være svært store og solide elger i ditt nabolag! Jeg brukte 250 grs Barnes X i flere år, og fikk utelukkende gjennomskyting. Gikk over til A-Frame pga. kobring i løpet, men de nye homogen-kulene har belegg/riller som reduserer mantelavsetning. Jeg kan jo nevne, igjen, mitt mantra for skyting på hjortevilt: Opp og fram. Derfor tok som oftest kula med seg bogblad, eller storknoker, eller deler av ryggrad/nakkevirvler, uten å bry seg om å stanse, for å fortelle meg om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronx Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 Fordelen med gjennomskyting slik jeg ser det er bedre blodspor. Tror jeg blir å prøve homogent ja. Tenker jeg kjøper Naturalis og ser om jeg får den til å gå tilfredstillende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 14 timer siden, Jegermeistern skrev: Det må være svært store og solide elger i ditt nabolag.... Er nok ikkje det. Vi feller for det meste små og unge dyr, sjelden over 200kg. Bløte, tunge og saktegående kuler stopper ofte i dyret og det er akkurat den effekten eg ønsker som hundefører for å redusere rikosjettfaren. Trenger heller ikkje ei elv av blod i lyngen for elgen detter som oftest i smellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts