Jump to content

Hjelp til spørreundersøkelse vedr. friluftsliv


Ingelin

Recommended Posts

Hei!

 

Vet ikke om dette er rette plassen, men jeg leter etter folk til å svare på en kort spørreundersøkelse (ca. 10 min) angående friluftsliv som fritidsaktivitet til masteroppgaven min i psykologi.

 

Folk driver med friluftsliv av forskjellige grunner, de fleste gjør det fordi de synes det er fornøyelig. Vi er interessert i å finne ut nøyaktig hvorfor så mange synes det er fornøyelig og for å se om det også kan være andre grunner til at folk velger nøyaktig denne aktiviteten. Du kan hjelpe oss med dette ved å fortelle hvordan DU opplever friluftsliv.

 

Spørreundersøkelsen er for de over 18 år og er på engelsk (men skal være lett forståelig!)

 

Link: https://uitpsych.qualtrics.com/jfe/form/SV_bCqpn4sMnjeQDTT

 

Hilsen en forhåpningsfull (og litt desperat) masterstudent :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Er der lov med litt kritikk?

 

Prøvde å gjennomføre men undersøkelsen ble etter vært helt meningsløs å svare på. Avsluttet midt i da jeg mistet helt tråden på hva jeg skulle svare på for noe.

 

prøv på norsk så kanskje det går lettere for denne undersøkelsen følte jeg bare ble å trykke på noe som ikke var relevant eller ikke stemte for aktiviteten.

 

lykke til videre.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel neppe kult å lese, men her kommer kritikk - runde 2.

 

Engelsken er for dårlig. Hvis jeg ignorerer det, så er fortsatt spørsmålene formulert for dårlig. Du må ta veilederen din i nakkeskinnet, og så må dere finne noen som har som jobb å lage spørreundersøkelser. 

 

Hilsen en som var med på å samle inn data fra en ganske stor spørreundersøkelse i forbindelse med en masteroppgave nå i sommer. 

Link to comment
Share on other sites

Såså, ikke vær så kritisk når det gjelder språket. Husk hva Petter Solberg sa: "But but, it's not only-only"!

 

Jeg har ikke lest spørsmålene, men de er da vel OK? "Chair on me!".

 

Fleipemodus av: Hvis språket i denne undersøkelsen er så-som-så, er det dessverre bare en logisk følge av den anglifiseringen som har fått bre seg uhemmet på norske universiteter (skulle til å legge til " - og høyskoler", men disse er for lengst tvunget inn som en del av et "universitet" av noe slag). Dette språklige snobberiet, og nedvurderinga av ens eget språk, er minst like ille som latinen var på Holbergs tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei og takk for respons alle sammen!

 

Mange har kommentert språket og har fullstendig forståelse for at noen spørsmål virker litt rare og ikke er så lette å svare på. Spørreundersøkelsen består av flere spørreundersøkelser hentet fra andre studier, og de er originalt på engelsk. Det er begrenset hvor mye vi kan endre på disse spørsmålene.

 

Noe sent svar,  "Leisure time gets me aroused and going"- at en blir "gira" på en positiv måte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene i Canada opererer utrolig nok med fire valg når det kommer til kjønn. GGG eller ikke; det er politisk korrekt idioti på grensen til det latterlige.

 

Siden det er en sånn undersøkelse i første innlegg. På jobb får vi slike jevnlig fra ivrige studenter, av ren godhet trykker vi oss gjennom de; og gjett om det er mye god underholdning når de kommende skipsoffiserer har laget spørsmål.. 

Men her forleden dukket det opp en invitasjon til en undersøkelse an pensjonssparing. Avsender var Norstat, og jeg begynner å bli såpass gammel at pensjon er interessant så jeg trykket på linken.

Spørsmål 1; mann eller kvinne

Spørsmål 2; alder

Spørsmål 3; postnummer

Spørsmål 4; hvilket fylke bor du i? Hva f..

Spørsmål 5; hvilken kommune bor du i? Da ble det det lille krysset i hjørnet gitt..

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Ingelin skrev:

Mange har kommentert språket og har fullstendig forståelse for at noen spørsmål virker litt rare og ikke er så lette å svare på. Spørreundersøkelsen består av flere spørreundersøkelser hentet fra andre studier, og de er originalt på engelsk. Det er begrenset hvor mye vi kan endre på disse spørsmålene.

 

Satte meg ned for å svare på spørreundersøkelsen men blei for irritert til å fullføre.

Bestemmer du deg for å ha spørreundersøkelsen på engelsk, (som i seg sjølv er heilt greit) så MÅ du skrive den på engelsk, og ikkje som ein norsk/engelsk blanding som ser ut som kommer fra nokon som har engelsk på barne skule nivå. Når spørsmålene (og svar alternativene i nokre tilfeller) i tillegg er dårligt formulert blir den dårlige oppfatningen bare værre.

 

Usikker på om du får statestikk på kor mange avbryter spørreundersøkelsen i desse GPDR tider, men tipper den nok er i høyeste laget.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som kritikk til akkurarat denne undersøkelsen, men mere generelt! Hvorfor må man på død og liv gradere og være mere eller mindre uenig/enig i "ting". Jeg har da svart på sånne typer spørsmål nesten helt siden jeg begynte i arbeidslivet. Etter at du er ferdig svart sitter du igjen med en følelse av at kanskje ikke meningene dine "helt kommer frem". Og ganske riktig, de gangene du får presentert resultatene, gjerne med fine grafer og kanskje servert av en humoristisk og underholdene fyr (for å lette litt på stemningen🙄), eller som et forskningsprosjekt. Ja!, da er resultatet noe helt annet enn det du forestilte deg mens du satt der og prøvde å velge rett rute for hvilken gradering som var riktig. Kanskje er det bare meg, men jeg avskyr slike undersøkelser som pesten. Og det er helt fantastisk hvilke resultater man kan trekke ut av ja, nei, hvis, kanskje, muligens, litt, mere, svært, ikke helt, men, muligens, 1 2 3 4 eller 5. Det er i mitt hode et fantastisk redskap til å finne akkurat de resultatene man har lyst på, med to streker under svaret 🍾    

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt heller. Denne måten (https://en.wikipedia.org/wiki/Likert_scale) å undersøke holdninger og følelser på er ikke dum, men ikke ukontroversiell. Fruen sitter med en større undersøkelse nå, og det å få det gjort rett og så hente ut data er ikke lett for en masterstudent. Tror heller ikke at trådstarter ikke ser problemet med engelsken, men med tanke på tidspresset @Ingelin etter all sannsynlighet er under så blir det som det blir. Jeg svarte nå etter beste evne, så er det litt mer tallmateriale å gå etter.

 

Men her ser kanskje diverse kammerbrukere problemene med undersøkelser og forskning på bly og ulv og Oslofolk. Å gjøre rådata om til noe skikkelig er pinadø ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Etter de første kommentarene hadde jeg egentlig bestemt meg for ikke å åpne undersøkelsen, men til slutt vant nysgjerrigheten over motforestillingene. Jeg valgte imidlertid å hoppe av underveis, fordi jeg tror at  TS' forventninger er urealistiske. Anbefaler derfor å justere forventningsnivået til det jeg tror er realistisk for denne undersøkelsen.

 

Mitt forslag til alternativ formulering om hva mastergradstudien kan gi svar på:  "Vi er interessert i å framskaffe et grunnlag som kan belyse ulike grunner til hvorfor så mange synes friluftsliv er fornøyelig, og som også kan vise hvorfor folk foretrekker friluftsliv foran andre aktiviteter." Men det er kanskje litt sent å gjøre slike endringer nå? 

 

På ‎09‎.‎01‎.‎2019 den 17.21, Ingelin skrev:

 

 Vi er interessert i å finne ut nøyaktig hvorfor så mange synes det er fornøyelig og for å se om det også kan være andre grunner til at folk velger nøyaktig denne aktiviteten. Du kan hjelpe oss med dette ved å fortelle hvordan DU opplever friluftsliv.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joda har svart jeg også. Etter beste evne.

Synes ikke det språklige har så mye å si, men det er ihvertfall to ting jeg ville gjort annerledes

1: Ettersom språket / oversettelsen ikke er helt optimal for alle spørsmål, kan noen spørsmål bli litt tvetydige. Da vil det nok være en fordel å ha samme type spørsmålsformulering (positiv / negativ) på alle spørsmål på samme side.

2: Noen spørsmål var veldig fundamentale til å ta utgangspunkt i en tilfeldig friluftsaktivitet. En skitur i nedsnødd vinterlandskap er jo en flott pause fra A4 livet, men den endrer jo ikke akkurat mitt syn på livet. 

 

Som Sølvrev er inne på, så virker det rart å ta utgangspunkt i siste friluftsaktivitet, da dette blir veldig tilfeldig. Det burde være mer interessant å vite hva friluftslivet helt generelt gjør for folk. Så kan du heller spørre om hvilken aktivitet man gjennomførte sist eller mest, hvor ofte, og eventuelt favorittaktivitet, for å se om det er noen korrelasjon mellom aktivitet og øvrige svar.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Har jeg en signatur??

The envious are not satisfied with equality; they secretly yearn for superiority and revenge.

 

Norsk skytesports største utfordring nydelig oppsumert;

"Jeg venter tålmodig på at det blir et skifte i styret her hos oss,og at yngre krefter uten skylapper kommer på plass. Da ser jeg for meg både det ene og det andre"

 

Hvis du vil se signaturfeltet (ditt og andres) må dette aktiveres i innstillinger

Link to comment
Share on other sites

Det fine med "Friluftsliv" er at det ikke måles, og at man slipper å forholde seg til analyser og statistikk om hva det er og hvorfor (og hvem vet hva..?) 😎. Bare min tanker?😉

 

Har dessverre ikke noe mere konstruktivt å bidra med til trådstarter annet enn at jeg ville tenkt ut av boksen og heller hatt et "åpentsinnet" intervju av folk som driver med friluftsliv. Ikke let etter en fasit. Den finnes ikke. Av og til er forskning bare fordummende etter min mening 🙄

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flott med diskusjon angående spørreundersøkelsen, igjen veldig mange som kommenterer språket. Så kan prøve å oppklare litt, spørsmålene er først og fremst ikke oversatt fra et annet språk til engelsk. De er originalt på engelsk, utvikla av engelsk talende forskere og testa flere ganger. Det som gjør de litt rare er nok heller det at de ikke er laget for å måle friluftsliv opplevelser originalt, og i tillegg er denne spørreundersøkelsen satt sammen av flere spørreundersøkelser som måler forskjellige aspekter. 

 

Det er og første gangen, så langt vi vet, at det vi undersøker blir undersøkt i forhold til blant annet friluftsliv- derfor er ikke spørreundersøkelsen perfekt må noe måte. Kan jo se på det som en prototype, hvor vi kan eventuelt videreutvikle den ut ifra respons fra dere og hvilke resultater vi får. En må begynne en plass, å få det perfekt første gangen er ganske umulig og en for tidskrevende oppgave for noen som bare har det som masteroppgave.

 

Når det kommer til at noen synes skalaene er noe kronglete, så har jeg forståelse for det men er ikke noe jeg kan endre på da det er sånn i de originale spørreskjemaene. Hadde det vært mulig hadde jeg endra de så alle samsvarte, for det blir også lettere for meg i etterkant når jeg skal kjøre analyser.

 

Hvis folk er interesserte kan jeg gi en liten oppdatering på funn og hensikt med denne spørreundersøkelsen når vi har fått samla inn nok besvarelser. Kan være det gir litt mer mening for dere da. Ellers trenger jeg fortsatt flere besvarelser om det fortsatt er noen interesserte, og hvis noen vet om andre grupper, forum eller lignende jeg kan prøve å skaffe folk så setter jeg veldig pris på tips! Og gjerne fortsatt kom med tilbakemeldinger, både positive og negative. Alt blir lest og tatt i betraktning, om jeg ikke kan svare alle enkeltvis.

 

Takk for hjelpen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...