Jump to content

The Vision Chassis til Sauer 200str


Aannerud

Recommended Posts

Til dere som har vision sin picatinny. Hvor mye bygger den opp og hvor høye ringer bruker dere?

Jeg har nå spuhr direktemontering og kinnstøtten blir litt for høy selv på laveste setting. Min Spuhr bygger totalt 20mm.

Tenkte også skaffe flat toprail, og undrer hvor mye klarering fra pipa man behøver 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ganske mange som har filt i stykker toppstykket, selv de uten picatinny ser jeg, så du må ha ganske høy montasje. Kan ikke si hvor høy du må ha, men hva mener du med at kinnstykket kommer for høyt?
 

Jeg har 20 moa picatinny fra Våpensmia og toppstykke med picatinny. Bruker en ekstremt høy montasje, 4002QDP som er 38mm til senter, så da er det bra plass for en x56mm kikkert😉Kinnstykket er her så høyt at bolten går ut under, kunne faktisk klart meg uten hengsle....7DE42DF8-7347-400A-88F0-53335168401F.jpeg.eb7161fb9a73fcd4c4a80eb69b4db0fd.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Spuhr one piece for 30mm rør med 6mil tilt(tror den bare er i en høyde) og har en 50mm kikkert på toppen og den går akkurat klar glatt overdel med Vortex sin linsebeskytter. Har du 56mm kikkert må du nok ha en god del høyere montasje.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, smaug said:

Jeg har Spuhr one piece for 30mm rør med 6mil tilt(tror den bare er i en høyde) og har en 50mm kikkert på toppen og den går akkurat klar glatt overdel med Vortex sin linsebeskytter. Har du 56mm kikkert må du nok ha en god del høyere montasje.

Mener du spuhr for direktemontering eller for picatinny? Har faktisk en picatinny spuhr liggende, så det blir kanskje den  til jeg har kjøpt overdelen, ev får jeg kjøre med min lille nightforce som er 50. Hvilken picatinny har du på?

53 minutes ago, Elgjaeger said:

Det er ganske mange som har filt i stykker toppstykket, selv de uten picatinny ser jeg, så du må ha ganske høy montasje. Kan ikke si hvor høy du må ha, men hva mener du med at kinnstykket kommer for høyt?

Det jeg mener er at med kinnstøtten på laveste, så kommer øyer fortsatt litt for høyt. Behøver kinnstøtten noen millimeter lengre ned, eller kikkerten opp. Det får bli det siste.. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Austergården skrev:

Mener du spuhr for direktemontering eller for picatinny? Har faktisk en picatinny spuhr liggende, så det blir kanskje den  til jeg har kjøpt overdelen, ev får jeg kjøre med min lille nightforce som er 50. Hvilken picatinny har du på?

Det jeg mener er at med kinnstøtten på laveste, så kommer øyer fortsatt litt for høyt. Behøver kinnstøtten noen millimeter lengre ned, eller kikkerten opp. Det får bli det siste.. 

Nei jeg har direktemontert.

Tok også med bilde av min redneck belegg på kinnstøtten.20200103_203235.jpg.2dfaab9c59f3a9a4e492c7bd611ddbc9.jpg

 

20200103_203444.jpg.c522bc3d8157433bed15161572b11f87.jpg

 

20200103_203513.jpg.de324fccbbb7ffbcb6440b3dafd4c00a.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, smaug skrev:

Jeg har Spuhr one piece for 30mm rør med 6mil tilt(tror den bare er i en høyde) og har en 50mm kikkert på toppen og den går akkurat klar glatt overdel med Vortex sin linsebeskytter. Har du 56mm kikkert må du nok ha en god del høyere montasje.

34 mm varianten er samme høyde men 9 mil. Om 30/50 mm går akkurat, så går nok 34/50 akkurat ikke.

Link to comment
Share on other sites

På 2.1.2020 den 18.42, smaug skrev:

Tynnere? Belegget er jo bokstavelig talt sprayet på. Den er kanskje 1mm tykk. Jeg har bare fjernet den på min fordi den satt så dårlig og hellet lagt på et lag Gorilla tape. Litt redneck løsning men synes det ble brukbart likevel. Skytterlinken har en tynn skumgummi belegg med lim som de selger som sikkert fungerer fint.

 

Det har kommet en ny versjon av kinnstøtta. En lekker sak av plast/polymer. Kontakt forhandler så får du trolig tilsendt den nye free of charge. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/3/2020 at 5:58 PM, Elgjaeger said:

Kinnstykket er her så høyt at bolten går ut under, kunne faktisk klart meg uten hengsle....7DE42DF8-7347-400A-88F0-53335168401F.jpeg.eb7161fb9a73fcd4c4a80eb69b4db0fd.jpeg

Tror jeg har fått feil bakdel eller noe slikt. Selv med kinnstøtten helt opp så kan man ikke ta ut sluttsykket. Det tar i og kiler seg fast i ramma under med to tre cm av sluttstykket fortsatt i kammeret. Får se hva fabrikken sier

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Austergården skrev:

Tror jeg har fått feil bakdel eller noe slikt. Selv med kinnstøtten helt opp så kan man ikke ta ut sluttsykket. Det tar i og kiler seg fast i ramma under med to tre cm av sluttstykket fortsatt i kammeret. Får se hva fabrikken sier

Er det meningen at bolten skal kunne taes ut med kinnstøtte helt oppe da.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, smaug said:

Er det meningen at bolten skal kunne taes ut med kinnstøtte helt oppe da.

Tok støtta helt av. Umulig å få ut sluttsykket. 
edit: det går om den er helt rett ca kl 1030

912AA3E4-74CA-4C9D-9E2A-829424C62F16.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 4pilsog1pizza skrev:

 

 

20200105_163625.jpg

Ser her ja, ikke dum den der men på en annen side gir ikke kinnstøtten meg noe nevneverdig problem i hverdagen, da er tofot spigoten, alt for korte skruer på overmetallet og flushcup feste ved pistolgrepet som ikke funker sammen med Sauer reimfeste et større irritasjonsmoment.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, smaug said:

Ja det skal gå. Måtte prøve på min men bolten må være helt riktig rotert for at det skal gå. Vanligvis bruker jeg å folde kolben.

Du har rett. Ca kl. 10:30 går den ut. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, smaug skrev:

Ser her ja, ikke dum den der men på en annen side gir ikke kinnstøtten meg noe nevneverdig problem i hverdagen, da er tofot spigoten, alt for korte skruer på overmetallet og flushcup feste ved pistolgrepet som ikke funker sammen med Sauer reimfeste et større irritasjonsmoment.

I de nye chassisene har de frest ut hull/spor der de to spissene/eggene er på spigoten. Jeg hadde samme som deg og filte disse av og satt den fast med epoxy, henger nå.
 

Det var lange nok skruer til toppen av handguarden på mitt chassis.

 

Hullene for QD fester passer kun til noen fester.

 

Belegget på kinnstøtte løsner, plastutgaven ser bra ut.

 

Vision løser alle disse problemene etterhvert, og de er veldig serviceinnstilt mhp å fikse problemene......

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

I de nye chassisene har de frest ut hull/spor der de to spissene/eggene er på spigoten. Jeg hadde samme som deg og filte disse av og satt den fast med epoxy, henger nå.
 

Det var lange nok skruer til toppen av handguarden på mitt chassis.

 

Hullene for QD fester passer kun til noen fester.

 

Belegget på kinnstøtte løsner, plastutgaven ser bra ut.

 

Vision løser alle disse problemene etterhvert, og de er veldig serviceinnstilt mhp å fikse problemene......

Hva legger du i lange nok? Overmetallet sitter fast eller minimum tre gjenger inn i godset? Hos meg sitter overmetallet "fast" men skruene har kanskje bare 1-1,5 gjenge i godset. Vil derfor ikke fitle med det før jeg har nye skruer, redd for å skade gjengene i chassiset og bli plaget senere.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, smaug skrev:

Hva legger du i lange nok? Overmetallet sitter fast eller minimum tre gjenger inn i godset? Hos meg sitter overmetallet "fast" men skruene har kanskje bare 1-1,5 gjenge i godset. Vil derfor ikke fitle med det før jeg har nye skruer, redd for å skade gjengene i chassiset og bli plaget senere.

Har ikke målt/telt omdreininger, men mye mer enn det og ikke noe unormalt i forhold til skruedimmensjon. Orker ikke å krype ned i skapet nå, lei etter storpuss av 202`en som var gjennombløt pga dagens jaktfelt i vannrett regn....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.1.2020 den 20.46, smaug skrev:

Hva legger du i lange nok? Overmetallet sitter fast eller minimum tre gjenger inn i godset? Hos meg sitter overmetallet "fast" men skruene har kanskje bare 1-1,5 gjenge i godset. Vil derfor ikke fitle med det før jeg har nye skruer, redd for å skade gjengene i chassiset og bli plaget senere.

Så lange er skruene til toppen av handguard, ca 6 gjenger inngrep, «perfect»

319E6A58-40E7-45CE-B39B-9C9A548CB4CE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Etter å ha sett et videoer av skjeftet bruk i konkurranse så har jeg noe bittesmå tanker om det er noen forbedringer å finne... 

 

Ser at så og si alle skytterne hviler hodet forran "justerings" stolpen på kinnstykket, ( nesten i midten av hullet av kolben) slik at det skapes unødvendig mye sideveis stress på det justerbare kinnstykket og skruer. Hele den stolpen kunne blitt flyttet frem 2-3cm, til midten av dagens kinnstykke slik at presset er rett ned.

 

 

Kolbekappe..

Måten det er maskinert på idag, så er er kolbekappen og hele bakstykket lavere enn selve kinnstykke delen... som resulterer i at nesten alle skytterene justerer kolbekappen opp 2-3 cm for å komme på linje (sees på bildet) Kunne maskinert det slik at hele bakdelen ble hevet 1-2cm slik at det kommer på linje med kinnstykket som resulterer i mindre justering av kolbekappen og mer i kjernelinjen av riflen.

 

 

 

82106058_2553433718227296_16886399116303

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Hullet må vel være der for at kolben kan folde over bolten. Flyttes justeringen fram blir det konflikt med bolten. Uansett er konstruksjonen mer enn solid nok til at hoder av uant størrelse kan hvile på den.

Høyde på kolbekappe er vel korrekt siden man senker kolbekappe ved skyting stående.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, smaug skrev:

 

Høyde på kolbekappe er vel korrekt siden man senker kolbekappe ved skyting stående.

Enig. Jeg bruker hele spennet på kolbekappa. Til høye, strekte stillinger, helt ned, til liggende med tofot, helt opp - i PRS skyter vi svært lite rent liggende så utgangspunktet mitt er helt på midten faktisk (- men hurtigjusteringen gjør at man kan stille den midt i en øvelse), så jeg tror fallet i stokken er nokså optimal. Jeg kunne ønske meg mer vandring på både kinnstykket og bagrideren, og sideveis justering på kinnstykket.

Nå når "competition" skjeftet er kommet kan en velge det og få mer tak for tomlene langs siden av det, og evt ha skrudd ting på siden - men man ofrer overtreet, som kan være kjekt i noen situasjoner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
27 minutter siden, smaug skrev:

Hva er forskjellen? Ser at grepet er rett ellers ser jeg ikke de store forskjellene.

Grepet har ingenting med det å gjøre. Det er et MDT-grep som enkelte setter på. Chassiet kommer ikke med dette. Comp. forend har kortere avstand fra kjernelinje til underside stokk, og det har fester for vekte både inni og utenpå - og det har plass til tykkere pipe. Det var en av innvendingene mine fra begynnelsen, men det tok litt tid før det kom. 

Dessverre er UIT-skinna forsvunnet på denne versjonen. Men så spørs det hvor mye bruk en har for den, når det er Arca hele veien. Jeg har begge nå, så får se hvilket jeg liker best - det er utvilsomt fordeler og ulemper med begge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har vision chassi med vision picatinny 20 moa (sauer 200) og picatinny top skjefte?? Hvilke ringer kommer høyt nok for en vortex viper pst gen2 5-25x50? 

Regner med picatinnyen på kassen går flush med top skjeftet? Når jeg setter kikkerten på bordet med ringene montert, er det kanskje 0,5 mm klaring til bordet.. den skal jo ned i sporet, så da blir den for lav(hvis skinna er flush med topp skjeftet).

Har warne medium QR ringer på kikkerten.

 

Skulle gjerne hatt QR ringer som gir meg høyde nok til å bruke toppstykket. Ble dyrt dette, så tenkte å slippe spur montasje til en del lapper.. 

 

Kan jo bruke rifla uten topp skjeftet, men kjøpte det for å ha det på? 

 

Tips??

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

On 7/27/2020 at 7:11 PM, Premium2006 said:

Noen som har vision chassi med vision picatinny 20 moa (sauer 200) og picatinny top skjefte?? Hvilke ringer kommer høyt nok for en vortex viper pst gen2 5-25x50? 

Regner med picatinnyen på kassen går flush med top skjeftet? Når jeg setter kikkerten på bordet med ringene montert, er det kanskje 0,5 mm klaring til bordet.. den skal jo ned i sporet, så da blir den for lav(hvis skinna er flush med topp skjeftet).

Har warne medium QR ringer på kikkerten.

 

Skulle gjerne hatt QR ringer som gir meg høyde nok til å bruke toppstykket. Ble dyrt dette, så tenkte å slippe spur montasje til en del lapper.. 

 

Kan jo bruke rifla uten topp skjeftet, men kjøpte det for å ha det på? 

 

Tips??

Har 20 moa skinne med 30mm høye spuhr. Med en nightforce 56mm tar man akkurat i skinna. 50 går fint. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Austergården skrev:

Finnes det en grei måte å legge inn vekter i skjeftet slik man kan på competition? 

Går vel greit å legge inn bly, det er jo mye plass i bunnen av aluminiumsforskjefte, er jo også noen hull der så det kan være mulig å skru dette fast?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått montert vision på saueren nå.. steike ta for et latterlig pent cnc arbeid. Prøveskyting i dag med 7,62 pipa(6,5 pipa er sendt inn for gjenging)

 

Hvilket moment bruker dere på de 6 skruene på «topp lokket» på skjeftet? Jeg satte «sånn passe» for hånd, men redd for å rive gjenger. 
 

ca moment på vision picatinny på kassen?hadde ikke så små bits til momentnøkkel, så det ble også «sånn passe». De to toppskruene fikk 2nm ned i kassen.
 

Grovjustert kikkert(viper pst 5-25x50) med 20 moa skinne. Kan det stemme at jeg kun får 130 klikk igjen opp? Trodde jeg skulle ha en ca 150. 


Blir spennende på banen i dag! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...