Jump to content

The Vision Chassis til Sauer 200str


Aannerud

Recommended Posts

2 timer siden, jmosbakk skrev:

Det var det jeg mistenkte.

 

 

Vil den beste PRS-skytteren vinne både med og uten chassis eller er chassiset en medvirkende årsak til at vedkommende vinner?

Den som trener emst vinner, men på likt treningsgrunnlag utgjør stash en forskjell. 

 

Har man noe fint man liker er det større sjanse for å trene også, det er mitt inntrykk. 

 

Edit; dette gjelder for stash generelt. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Og med stash menes bl.a. chassis i denne sammenheng går jeg ut fra?
Hvilken forskjell utgjør så et chassis kontra et mer tradisjonelt justerbart skjefte for to personer med likt treningsgrunnlag?
Det er jo ganske mange her som eier og bruker et chassis så noen må jo ha noe håndfast å komme med?
Eller sitter det langt inne å innrømme at de 20k man brukte på chassis egentlig var bortkastet (for skytingen sin del) kontra et skjefte til halvparten eller til og med en fjerdedel?

Argumenter som handler om justering har jeg tungt for å svelge rått, slitestyrke kan muligens være noe bedre enn på et plastskjefte, høyere vekt kan jeg se som positivt for å redusere rekylbevegelse, behov for bedding kjøper jeg ikke all den tid det finnes tradisjonelle skjefter med alu. blokk. 


Hvis alt står og faller på smak og behag så fremstår PRS-gjengen litt som lemmings da. Noen begynte med chassis og nå skal alle ha det. Nei, det tror jeg ikke.

 

Jeg er absolutt ikke negativ, men forhåpentligvis fornuftig kritisk, også prøver jeg å trykke på noen knapper for å få litt klarere svar.

Til de som evt. føler seg støtt og har lyst å skrive "så la være å kjøpe et chassis da", ikke gidd. Jeg synes chassis ser spennende ut og forsøker å høste erfaringer for hvordan man kan utnytte det.

Link to comment
Share on other sites

Største utfordringen med AR tilbehør er, måten de ulike produsentene tolken spesifikasjonen. Selv ting som skal være milspec fra produsent som magpul, er jo ikke tight i det hele tatt på en flunka ny milspec tube. Commersial er bedre, men der også er det mye tolking, og det ofte betyr mye prøving å feiling på produkter som er nærmere 5k enn 1k for en kolbe. Noe som har vært "greit" er luthar sine kolber i sin spede begynnelse, har sluttet å bruke disse. Magpul prater jeg ikke om lenger makan til møkka produkter, går det ann å lage billigere plastikk med ræva toleranser spør jeg bare, og fortsatt forlange par høvdinger for det??? Skjønner ikke at folk blir "frelst" når de ser prs kolbe. Prøv å skyte par tusen skudd med den i kulda og si at det er fortsatt topp produkt. Men det er ikke AR vi diskuterer her nå, og det finnes mange produsenter som bruker ar deler og lager chassis til bolt rifle.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mange forskjellige stokker, feks Grs og Manners og forskjellige kolber til chassis. Men nå bruker jeg kun KRG whiskey3 chassis, fordi den passer meg som hånd i hanske. Grepet er som skapt for min hånd. Skyter jeg bedre med det? Ja! 

Bruker det på jaktbørsene også fordi det kan justeres etter forhold, mye klær-lite klær osv

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvilken forskjell utgjør så et chassis kontra et mer tradisjonelt justerbart skjefte for to personer med likt treningsgrunnlag?
Det er jo ganske mange her som eier og bruker et chassis så noen må jo ha noe håndfast å komme med?

Poenget er ikke at det er et chassi. Poenget er at det passer skytteren og applikasjonen, og / eller kan justeres til det. Når jeg slenger Vision ned på ei pute på en barrikade, et velta kjøkkenbord eller en stol, trinnet i ei gardintrapp.. så ligger den stødigere, og med bedre balanse enn McMillanstokken.
Når jeg justerer kolbekappa så den er helt øverst, så sitter rifla bedre i skuldra når jeg skyter liggende, enten med reim eller tofot. Når det er kortere fra bunnen av stokken og opp til tyngdepunktet, så ligger rifla stødigere i handa - når stokken er lengre, så vingler du mindre med tofot. Når det er en full lengde Arcarail under kan jeg sette tofoten der jeg vil, der det passer for den situasjonen jeg skal skyte i. Vil jeg ha tyngdepunktet lengre fram, så er det skruehuller inni framstokken som jeg kan skru ting fast i, skal jeg bruke reim - ja så har jeg ikke telt alle reimfestene... Skal du skyte mot en barrikade eller annen støtte, så stopper den hardt mot det, og i tillegg nesten helt nøyaktig i tyngdepunktet.
Om det er aluminium, ser taktisk ut, om det er kinesisk oljetre eller glassfiber bryr meg ikke en ting - chassiet er etter min mening stygt - og jeg ville heller hatt en solid glassfiberstokk med samme funksjonene, men det er det ngen som lager. Men Vision lager i alu, så da blir det alu.

 

Jeg skjøt noen runder på Skill Stage 2 i helga, med to forskjellige rifler, og jeg merka GODT at jeg holdt TRGen med MTU-profil pipe stillere enn min egen 200STR med std. Sauer-pipe. Det ER forskjell på rifler, og stokk/ chassi bidrar til det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg rir videre på kjepphesten om grepsergonomi. Og for å demonstrere har jeg tatt noen bilder som viser hvordan man kan om chassiset er riktig utformet holde hånda så og si helt likt sammenlignet med tradisjonelle stokker.

 

Hvis vi begynner med en helt ordinær riflestokk ala Sako i plast, fra siden og topp.73DAAD84-18EF-49B5-978F-22652A254258.jpeg.e660692ec14339adc062e32f089e703c.jpeg549EA035-3207-4DBC-B1D1-0C4190A0C64D.jpeg.f910d0c563d27d6bd7f5ff61f38f4f54.jpeg

 

Så går vi videre på en stokk som har et rettere grep, slik som McMillan eller TRG.

FD843C23-DD08-4E82-BAAF-0E8B74DB24A4.jpeg.64f6432add4327e9d6c52a6bbc25f1c8.jpeg2B05F599-59CD-45D1-AEFE-B9A5EEE13D38.jpeg.e6a91f0579fbaec8b7a2ce9d09b05afc.jpeg

Det er fortsatt samme grepet og veldig likt grepet på en ordinær STR stokk.

 

Så hvis vi beveger oss over på et chassis med AR dimensjoner på hengselen.

088775E9-45ED-4CDA-B4B7-6045B04E4E75.jpeg.4dc3ee3485fd86f2342a960e58a0f078.jpeg75F95C91-8EB9-4364-91F2-988C72587E09.jpeg.4547a8f8f498979142f5dc88d5643fd2.jpeg

Her er det fortsatt mulig å holde samme grepet, men tommelen blir presset litt mere utover siden tykkelsen på hengselen er relativt tykk.

 

En bedre løsning er MDT hengselen som er smalere og tillater tommelen å komme lengere inn mot senter. Fortsatt samme grep.

D365E3FD-4173-43D6-910B-785FCEE8307B.jpeg.fbad36738f5202cc2b037540821a4b4a.jpeg1C91144E-0B2C-4389-9547-B7565E5AFCB4.jpeg.9c2355bd38087b173e36dc8f378c1d93.jpeg

 

Så min konklusjon er at et chassis kan ha samme eller tilnærmet lik ergonomi som en ordinær stokk, og da trenger man ikke fikle og fette under bruk. Alt er likt om du bruker ordinær STR eller STR i chassis (eller hagla for den saks skyld).

 

Bare for å vise forskjell på en tykk hengsel med utstikk kontra en tynn uten. 

Her er AR varianter sett fra topp.

79291B85-7B1D-4CBE-B7F6-3D8C10B67995.jpeg.587c228cf94c308b273ad93fa1f032b0.jpeg

 

Og til sammenligning MDT sin superslanke variant.

03928210-9F54-465A-81B9-DDB84116AF94.jpeg.434c95b3864bc24f801624e51652ac83.jpeg

Den er 110% ambidextrous for de som vil skyte med høyre og venstre om hverandre. Og den har ingen plagsomme «ting» som stikker ut noen steder og kommer i konflikt med hånda/grep under bruk i motsetning til omtrent alt annet som er på markede 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, smaug skrev:

Hvordan er MDT hengselen ellers da? Tight og fin? 

Hmm, ja hva skal man si? De har tydelig vis som alle andre problemer med produksjonstolleranser. Jeg har to liggende, og den ene er veldig tight, mens den andre ikke er riktig så tight. Men ingen av de er løs når de er utfoldet, antagelig fordi de er designet for å være «selvstrammende». Litt samme prinsipp som på AI hengselen. Så på mange måter vil jeg si at de har laget en nokså genial design som viker solid. Hadde denne hengselen vært laget i bra stål med skruer i stede for nitede bolter slik at den kunne demonteres så hadde det vært en 100% i mitt hode. Det gjenstår å se hvor bra den er over tid? Men jeg har troen på at den ikke slarker helt med det første, slik veldig mange andre gjør. Det kan jo hende noen andre har erfaringer med den og kan svare på dette?

 

JET chassise bærer preg av at noen har tenkt og prøvd 😉

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, M67 said:

Poenget er ikke at det er et chassi. Poenget er at det passer skytteren og applikasjonen, og / eller kan justeres til det. 


Takk, det var nøyaktig det jeg skulle frem til.
Trekker du frem Vision primært fordi det er den løsningen som passer deg og ditt bruksområde best eller fordi det er det som passer 200 STR?
Ville kanskje trodd at 'kanerne med sin lange erfaring innen PRS hadde kommet med mange gode løsninger allerede, men så ser jeg på hvilke løsninger de tviholder på når det kommer til bil og skjønner at det er godt mulig å forbedre. 

 

@hoanka Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg får samme følelsen med hvordan hånda faller på plass i en KKC. Det gir meg økt selvtillit og bedre resultater på skiva.

Det samme grepet hjelper meg også til å ta bedre avtrekk, og det trenger jeg virkelig.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trekker du frem Vision primært fordi det er den løsningen som passer deg og ditt bruksområde best eller fordi det er det som passer 200 STR?
Ville kanskje trodd at 'kanerne med sin lange erfaring innen PRS hadde kommet med mange gode løsninger allerede, men så ser jeg på hvilke løsninger de tviholder på når det kommer til bil og skjønner at det er godt mulig å forbedre. 

200STR. Jeg har prøvd det siste PRS chassiet til MDT, ACC, og likte det veldig godt. Jg likte forsåvidt MDT og XLR også, men jeg liker denne bedre. Jeg liker Accuracy International sine løsninger også - men jeg har ikke penger til det, og skyter såpass mye, og er såpass lat, at 6.5x55 ikke er noe jeg kommer utenom - og heller ikke melk-og-brød pipene til 200STR. 

Jeg liker forøvrig McMillanstokken (SSG3K) veldig godt, og bruker dem til alt mulig fra UNL til PRS til elgjakt.

I går bygde jeg om til Vision-chassi-Sauer i 6.5x55. Jeg putta på et Våpensmia S&L løp som eg aldri har fått til å gå i hverken tre- eller McMillanstokk, men det går godt nok PRS-drill - og testing av chassi. Kanskje går det bedre montert i aluminium, og jeg skal uansett prøve noen andre kuler. Og jeg skal prøve å flytte tommelhylla litt att og fram og se.

 

Jeg er jo enig i Bly sine tanker om tommelen, men matchskytterene har brukt pistolgrep i mange år på fri-riflene, og jeg skal ikke argumentere med hvordan de skyter... Det er nok mer snakk om vane enn hva som er "korrekt". 

 

Sitat

bedre avtrekk, og det trenger jeg virkelig.

Gode avtrekk sitter i hodet, ikke i fingrene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg er jo enig i Bly sine tanker om tommelen, men matchskytterene har brukt pistolgrep i mange år på fri-riflene, og jeg skal ikke argumentere med hvordan de skyter... Det er nok mer snakk om vane enn hva som er "korrekt". 

Jeg tipper at det matchskyttere gjør med fri-riflene er "korrekt". Man oppnår en mere avslappet stilling for hånda med tommelen, og det er mere støtte å hente i et matchgrep som er helt riktig anatomisk utformet. De har støtte i form av tommelhylle og støtte for tommelfingerballen, og alt har helt riktige vinkler slik at håndleddet også får slappe helt av. Alt dette gir ingen ulemper siden man har massevis av tid til både å kle på seg rifla og å skyte. For jakt og "praktisk" bruk er man kanskje nødt å gjøre en liten kompromi på bekostning av det helt optimale.   

Link to comment
Share on other sites

En ting som nesten aldri blir nevnt i skyting er hvor hardt pistolgrepshånda trekker rifla inn i skulderen for å unngå forskjell i rekylopptak og det viktigste; få kontroll på avtrekket som en funksjon av hele dynamikken i avtrekksøyeblikket i en tidsbegrenset dynamisk/bevegelig skuddsituasjon.

 

Det finske landslaget i løpende viltmål har alltid brukt forskjellig teknologi for å få best resultat. En dings de har benyttet er en trykkmåler for å måle hvor hardt forskjellige skyttere trekker rifla inn i skulderen. Svaret var ganske ekstremt. En av verdens aller beste skyttere trakk luftgeværet og salongrifla inn i skulderen med 30kg. De fleste toppskytterne lå rundt 10kg.

 

For å sette tall på skyteferdighetene til disse skytterne i perspektiv. Sett 30 skudd 22lr innenfor 6cm på 50m stående med lang arm på ei skive som beveger seg med 4m/s med visningstid på 2,5sek og start med kolben på hofta. Det er ikke lov å løfte før man ser skiva. De har altså ca 1,5sek på å se målet i kikkerten, sikte og skyte før skiva forsvinner. Siktepunktet er ca 60cm foran tieren med std 22lr. 15 år gamle Espen Nordsveen gjorde nesten dette under NM i 2018. Han skjøt 297 på hurtig, altså 27 skudd innenfor 6cm + 3 9'ere. Bare prøv og gjør dette på ei stillestående vendeskive med visningstid på 2,5sek med kolben på hofta som utgangsstilling. For å få til dette må man innøve avtrekksteknikker som man har nytte av i all skyting og som etter min mening er bedre tilpasset jakt enn feks matchskytingstekninkker

 

Disse grunnleggende egenskapene med å trekke rifla inn i skulderen gjelder all skyting med litt dynamikk hvor det er litt bevegelse i våpenet før avfyring feks ved skyting på flere mål eller bevegelige mål.  Man blir også mindre avhengig av underlaget, feks trykk i tofoten. Ei rifle som ikke blir presset inn i skulderen med hånda har kun sin egen egenvekt til "stabilisering". Presser man rifla inn i skulderen legger man på "mange kilo" masse i rifla. Da legger man til ekstra stabilitet i tillegg til det de fleste gjør når de "legger trykk" på tofoten. Har man bare trykk på tofot som referanse har man et problem på skudd uten tofot. Som regel får man da et annet treffpunkt. Denne forskjellen i treffpunkt kan selvfølgelig utliknes med vekt i rifla men vil alltid være der.  Bare se på Thomas Haugland. Han skyter bare med tofot under trykk fordi han ikke har opparbeidet en nullreferanse for alle stillinger. For å få til det må man starte med å trekke rifla "hardt" inn i skulderen hvis ikke rifla skal veie et tonn.

 

Edited by Torf
  • Like 2
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

En av verdens aller beste skyttere trakk luftgeværet og salongrifla inn i skulderen med 30kg.

Det er jo helt sinnsykt mye!:S De beskrivelsen jeg har sett er mere i retning av at man bruker cirka den krafte som må til for å holde rifla oppe. Veier rifla 4 kg så bruker man 4 N. Veier den 10 kg så bruker man 10 N. Jeg har som deg også poengtert dette med trykk mot skulder ved endring av skytestillinger for å kunne oppnå samme treffpunkt. Fri rekyl er ingen god idee spør du meg, men jeg skjønner at PRS skyttere har lyst å bruke det siden de utøver alle mulige former for krøkkete stillinger. Men igjen, det virker ikke som om de er bevist på dette med "skuldertrykk"?   

 

Edit; Å jeg holdt på å glemme et Aikido poeng; "styrken i lillefinger" og tildels ringfiner (i mangel av bedre måte å forklare på) er knyttet til senter (chakra) i magen. Det er denne delen av hånden som "holder fast" et "japansk sverd", og benytter man dette prinsippet på et hvilket som helst grep så kan man helt fint "slappe av" i resten av hånden og ha kontroll selv om man legger mange Newton trykk på grepet mot skulderen. Hvis dette gir mening for noen? Mulig man må ha trent Aikido for å se linken? 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Er jeg alene i verden om å ikke forstå greia med å legge tommelen langs kolben?

På vanlig kolbe legger jeg tommelen over kolbehalsen, på pistolgrep holder jeg det slik jeg jo trodde man skulle holde rundt pistolgrep. Jeg ser flere og flere som bare holder tommelen enten vannrett eller skrått fremover langs kolben og kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er denne tommel teknikken det nye og noe man børe/må gjøre? Så vidt jeg har forstått så ble denne teknikken oppdaget helt tilfeldig da en anerkjent skytter ved en feiltagelse landet tommelen sin der i ett youtube klipp han la ut, å vipps så var tommel teknikken ett faktum.. Der er bakgrunns historien jeg har hørt, husker ikke helt hvor og hvem skytteren var..? 

 

Jeg har igrunn vare fortsatt med det samme som jeg gjorde før jeg viste om denne metoden, men det er kanskje noe å vinne på å teste den ut? Jeg liker jo godt å holde rundt pistolgrepet, å husker det var mye av grunnen til att jeg ville ha meg ett Chassis en gang i tiden..

 

Edit: Nei du er ikke alene @Ei tohi varjata;)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg ser flere og flere som bare holder tommelen enten vannrett eller skrått fremover langs kolben og kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor.

Fri tommel uten støtte er vel ingen god ide, hvis det er det du sikter til?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tommel opp teknikken, slik den ser ut på Jet chassiet og Annie Fortner skiskyttere, har vært brukt på viltmålrifler siden slutten av 60-tallet.

Viltmålriflene har som regel tommelhull og spor for tommel opp i skjeftet. 95% av skytterne bruker tommel opp på 22lr riflene.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever å få jevnere trykk mot avtrekker uten å forstyrre våpenet ved å legge tommel opp mot ræva på sluttstykket.
Kan godt tenkes at dette har NULL betydning, men det har blitt en vane som fungerer greit for min del.
Det kan også tenkes at dette er noe som fungerer bedre for å skyte samlinger på papp enn det gjør i praktisk bruk som f.eks. jakt, men det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sier ikke den ikke har eksistert i evigheter, de fleste tradisjonelle rifler er jo sånn att tommelen ligger fremover mer enn å gripe rundt. 

Men att dette var noe man også skulle gjøre der man hadde pistolgrep/ar grep er ganske nytt eller..? Det er vaffal en ganske ny ting att dette

er noe alle chassiser bør ha mulighet til!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bly said:

Fri tommel uten støtte er vel ingen god ide, hvis det er det du sikter til?

 

 

Enkelt forklart:

Bilderesultat for Parallel Thumb Placement

Jeg ser flere og flere som gjør dette, spesielt amerikanere med rifle til $3199 og kikkert til $299 i aluringer. Jeg forstår ikke helt vitsen, prøver jeg det samme opplever jeg at rifla gjør akkurat hva den vil under rekylen og sprer som en ilter jævel. 

 

Edit: Jeg skjønner selvsagt fordelene under hurtigskyting, hvor det blir mye enklere å flytte hånda opp mot hevarmen, men til presisjonsskyting med god tid forstår jeg det i alle fall ikke.

Men nå pleier ikke amerikanere å legge press på tofoten heller....

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Det grepet er håpløst. Tommelen må flyttes til rett bak sluttstykket og rifla klemmes fast med et fast, ganske hardt, grep mellom tommel og lang/ring/lillefinger med "frittflytende" peke/avtrekksfinger

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Aannerud skrev:

Men att dette var noe man også skulle gjøre der man hadde pistolgrep/ar grep er ganske nytt eller..?

Det er en kompromi der du ønsker hurtighet og "likhet" til andre boltrifler, men forutsetter at du kan "låse" tommelen på en "hylle"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kikket på videoen fra Snipershide.

Den har jo omvendt logikk. Jo lettere ei rifle er jo hardere må man presse for å få jevn presisjon. 

Hva blir kontrollen  i en 300wm Barrett Fieldcraft hvis man presser 2,5kg i skulderen? Det flyr jo alle veier.

Prøv med den rifla ei 5 skudds gruppe fra 5 forskjellige stillinger med logikken til SH..

Link to comment
Share on other sites

En ting som er sikkert er i vertfall at dette er veldig individuelt. Er bare å dra litt rundt på ulike konkurranser, så ser man veldig mye forskjellige teknikker - noe som igrunn er interessant å studere litt (spesielt på gode skyttere). Noen DFS'ere griper (tviholder) rundt kolben så knokene blir hvite, noen har relativt "løst" grep. Andre har tommelen omtrent kl 12. Noen har kolben hardt i skuldra stående, med eller uten reim, andre har veldig "løs" stilling. Samme med match, både luft og .22. Og det er vel omtrent like mange teknikker som det er skyttere stående med strak arm på jaktfelt. Noen skyter sjukt bra, men kanskje med vidt forskjellige fremgangsmåter og teknikker.   

 

Men jeg veit i vertfall at jeg skal prøve med litt hardere press i skuldra stående (og sittende/kne/liggende) :) Men kanskje ikke 30 kg.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Torf skrev:

Disse grunnleggende egenskapene med å trekke rifla inn i skulderen gjelder all skyting med litt dynamikk hvor det er litt bevegelse i våpenet før avfyring feks ved skyting på flere mål eller bevegelige mål.  Man blir også mindre avhengig av underlaget, feks trykk i tofoten.

Dette er i alle fall det eneste som fungerer for meg når det kommer til å få likt treffpunkt fra forskjellige improviserte stillinger på jakt og under trening til jakt. (Med relativt lette våpen) I starten på "tofot-karrieren" benyttet jeg teknikken med å legge press fremover på tofoten. Dette fungerte så lenge underlaget tillot det. (Det å utøve likt press var ikke helt enkelt). Men under praktisk jakt i forskjellig terreng er teknikken håpløs. På glatte svaberg under seljakt og under fjellrypejakt/reinsjakt med tofoten på en slett stein er det ofte umulig å "spenne" tofoten. "Passiv" tofot og kolben så hardt inn i skuldra som mulig (uten å begynne å skjelve) ble løsningen.

Man hører til stadighet om personer som sliter men ulikt treffpunkt når tofoten står på betong vs. mykt underlag med friksjon. Et "hardt" grep om kolben vill nok løse/redusere dette problemet.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Zippaznip skrev:

25k+ blir det fort hvis man skal ha det man trenger til vision! 

 

27k i fornuftig utførelse og 4 spacere hvis man er 185+ høy. 

 

 

Ok, jeg er 191 høy. Og jeg trengte bare en spacer, 2 og 3 ble for lang. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blir trøbbel for de som er korte da eller?

Såvidt jeg har forstått så blir produksjonsversjonen en del kortere enn prototypene. Jeg er 180, og bruker ingen spacere. Forøvrig så har jeg nå bygd to like rifler, bare at en har McMillan, og en har Vision. Jeg skyter målbart bedre med Vision, det er synd å si, siden jeg hater å se at en kan kjøpe seg til poeng slik. Kredittkortkonkurranse som @høggern kaller det...
Jeg skjøt bittelitt bedre, men merkbart bedre, med Vision på en barrikade lignende skill stage 2, både knestående og stående, og mer overraskende, også liggende med tofot og pøll, skill stage 1 gikk målbart raskere. En som prøvde min rifle skjøt vesentlig bedre med med Vision-Saueren enn med sin egen T3-GRS kombinasjon, på 1. forsøk...
Et par timer rulllering mellom Vision-Sauer, McMillan-Sauer og en std. TRG22, så er det litt dødt løp mellom TRG22 og McMillan-Sauer, og Vision et lite hestehode foran.

For min egen del så selger jeg ikke McMillanstokken, jeg liker den, og den har sine fordeler til en del skyting som ikke er så spesialisert. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, M67 said:

Jeg skyter målbart bedre med Vision, det er synd å si, siden jeg hater å se at en kan kjøpe seg til poeng slik.


Det er på en måte fint at utviklingen går fremover, men jeg ser helt klart ulempene.

Hvis man "bør" legge 50-70k i potten for å ha sjanse til å henge med i toppen så kan det vel fort tvinge seg frem klasseinndeling for å ha mulighet til å rekruttere.
Pr. i dag så er vel ikke PRS i Norge stort nok til at man kan ha flere klasser kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

klasseinndeling

Det er ikke stort nok til flere klasser, og spennet i prestasjoner så stort, at det kun vil være et fåtall stevner hvor noe slikt vil avgjøre. DFS har heller ikke klasser for dyr og billig skytterdress, selv om det er en vesentlig forskjell på dem. Prisforskjellen er jo også sammenlignbar...

 

Sitat

Hvis man "bør" legge 50-70k i potten for å ha sjanse til å henge med i toppen så kan det vel fort tvinge seg frem klasseinndeling for å ha mulighet til å rekruttere

Det er jeg ikke redd for. Betalingsviljen til langholdsskyttere er enorm, og jeg vet flere som har flere rifler til 70k hver, og som knapt skyter med dem hvert år. 70k for noe en bruker er ingen ting ;) 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, jmosbakk skrev:

Ja, mulig det bare er jeg som synes 70k er mye penger, nesten uavhengig av sammenheng. 

 

Hehe nei, du er ikke alene, jeg skyter og jakter så mye jeg kan, men inneholde i våpenskapet mitt kommer aldri til å koste 70k sammenlagt engang.. jeg jobber med å lempe fisk og bor i ett gammelt hus, 70k klarte jeg å skape sammen til nytt tak, men der skylder jeg jo fortsatt penger..

Link to comment
Share on other sites

70k er mye ja, men samtidig spiser et topp sikte og montasje halvparten av det budsjettet. Blir fort penger når man legger sammen... Og enkelte betaler jo 70k ekstra bare for noen kruseduller og litt penere treverk. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes jo folk som kjøper ringer og smykker til det mangedobbelte. Den siste idioten er åpenbart ikke født.
Det handler jo selvsagt om prioritering, som med alt annet, og hadde det vært et miljø i nærområdet så hadde jeg sikkert skaffet meg noen dårlige skytekompiser som hadde overbevist meg om at det er SÅ mye bedre med utstyr som koster det dobbelte av alternativet. Jeg er svak og hadde helt sikkert gått i fella.
 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom langholdsrifler og pyntevåpen er at du påen langholdsrifle betaler for en funksjon, mens du på en grad xxx Krieghoff betaler for pynten. Ref. smykker og "bling". 

 

Men en langholdsrifle trenger ikke koste 70k komplett, det er som å si at en bil koster 3 millioner fordi du finner en superbil til den prisen. Mitt neste/nåværende prosjekt satser jeg på at lander rundt 10k, men da snakker vi tyning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wiki er uenig. 

 

"Rigg er overbegrepet for alle deler på en seilbåt eller -skip som har med selve seilingen å gjøre. Den skilles i stående rigg, løpende rigg og seil. Stående rigg er deler som under vanlig seiling ikke blir beveget som mast, stagog vanter. Løpende rigg er derimot alle deler som brukes under seiling for å styre seilene, som fall (tau for å heise seil), eller skot som forandrer seilenes stilling og form etter vindforholdene."

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bell skrev:

70k er mye ja, men samtidig spiser et topp sikte og montasje halvparten av det budsjettet. Blir fort penger når man legger sammen... Og enkelte betaler jo 70k ekstra bare for noen kruseduller og litt penere treverk. 

Man kjøper seg vel i mange tilfeller litt opp på livskvalitet også 🙂 uansett om det er taktisk rifle eller pent treverk og gravering. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...