Jump to content

The Vision Chassis til Sauer 200str


Aannerud

Recommended Posts

47 minutter siden, Zippaznip skrev:

De få som har fått allerede, har de noen form for spons eller tilknytning til de bak? 

Ingen tilknytning til selger eller produsent, annet enn når jeg driver og tegner/lager ting for meg selv, så havner det av og til hos dem. Da hender det at ting som blir laget ferdig havner tilbake hos meg. Gjerne i en bedre utførelse og løsninger som er enda bedre gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett på og holdt i chassiet i helgen må jeg si havesyken er stor, kjennes og ser ufordraglig bra ut (hadde vel byttet pistolgrepet til et vertikalt grep). Men for en PRS novise som meg vil nok kostnad pr. ekstra poeng være en god del lavere ved trening enn å skifte til chassie umiddelbart....

 

(er redd det kan komme et slikt i hus etterhvert, må bare jobbe litt med justifiseringen)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.2.2019 den 18.28, glockss skrev:

Til de som er redd for at folde mekanismen er i veien, det er den ikke.

Etter å ha sett endel bilder og en videosnutt på fjasboka, så er jeg 110% sikker på, helt uten å ha holdt i den, at den hengselen hadde kommet til å irritert vettet av meg😉. Og jeg skjønner overhode ikke hvorfor de ikke valgte å plassere den på venster side i stedet? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en ulempe med folding over bolt som sikkert ikke er relevant i det sivile.

I cambrium silur, 80-tallet, kjente jeg eieren av Simrad Optronics godt. I tillegg hadde jeg en kompis som jobbet som ingeniør/utvikler der. Det var de som fikk Aimpoint til å tilpasse lysstyrke til nattbriller og prototypen ble sendt til Oslo.

Aimpointen ble montert på en pistol,  Glock hvis jeg ikke husket feil, og på en AG3 med innskyvbar kolbe.

På vakt i stilling med Simrad nattbriller på hodet hadde man skikkelig oversikt, rekkevidde og ildkraft med AG'en i stilling over sandsekker eller med tofot med to hender på pistolgrepet som med en pistol.

Jeg kan godt tenke meg at samme konfig hadde fungert glimrende på villsvinpost i totalt mørke med boltrifle, Aimpoint og nattbriller. Da hadde det jo vært greit å kunne ta ladegrep uten å folde ut kolben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor mange sverger til fold over bolten, og har egentlig ingen sterke meninger om saken.. Men fold begge veier og en hengsle som ikke stikker ut er jo bare vinn vinn!  Om hengsla blir robust nok..  

 

Kanskje argumentet er å sikre bolten? Da syns jeg låsing av hevarm på sikringen er en bedre vei å gå, å noe alle burde hatt.. Men sånt bestemmes av kasse produsenten og ikke de som lager Chassis! Rem 700 gikk jo bort fra det, ganske sikkert for å spare penger👎

 

Edit: @Ei tohi varjata Har ett godt poeng!

 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

En ting med at den er foldet over sluttstykke er at når man «åpner» rifla, så holder man venstre hånd rundt låsekasse/fortre og folder ut med høyre hånd. Se det for deg så skjønner man den ergonomisk fordelen dette skaper for vidre håndtering 😉.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min folder til venstre og ser ikke problemet med å holde børsa med venstre hånd under låskasse og svinge ut kolben med høyre hånd men ser absolutt poenget med å folde kolben over bolten. Børsa blir veldig tykk foldet sammen pluss en boltkule som stikker ut. Jeg har en billig Kina futural jeg har rifla i og det går greit men bare akkurat og kun fordi jeg ikke har satt på noe tacticool boltkule.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den folder/ikke folder diskusjonen går aldri av moten. Så får å ta en ting først, hvor mange av de som er imot folder har en sauer i en stokk med justerbar kinnstøtte? De fleste stokkene jeg har hatt/prøvd gjør at kinnstøtten må enten heves eller senkes for å ta bolten ut, noe som gjør at man må igjen knote med å justere riktig høyde etter at bolten har vært inn/ut av kassa. Folderen er der for å forenkle denne operasjonen, samtidig så blir børsa mere kompakt og kan fraktes med uten at man må ta ned sete, ja ikke alle har en svær van man kjører rundt med. Det at kolben foldes over bolten gjør at man bruker mindre plass om den hadde foldet motsatt vei. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, smaug skrev:

Min folder til venstre og ser ikke problemet med å holde børsa med venstre hånd under låskasse og svinge ut kolben med høyre hånd

Og hvis du satt i en bil eller et helikopter med rifla på magen hengende i ei reim og det er trangt så ser du fortsatt ikke utfordringen? Det jeg sier er at den foldinga til høyre er en greie for de som har en helt annen agenda enn hobbyskyttere. Jeg kan også helt fint gjøre det du beskriver 😉, og ser ikke det store poenget med at kolben skal foldet til høyre. Jeg vil heller ha hengselen unna veien for det som skjer med bolt og avtrekkerhånda. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men ser jo mange andre chassi har løst dette uten verdens største vorte?

Dette er jo ei solid hengsle, uten slark. Det er klart det er enklere å lage ei hengsle som er full av slark og ikke tåler noen ting strømlinjeformet. Jeg nevner ikke navn ;)
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Bly skrev:

Og hvis du satt i en bil eller et helikopter med rifla på magen hengende i ei reim og det er trangt så ser du fortsatt ikke utfordringen? Det jeg sier er at den foldinga til høyre er en greie for de som har en helt annen agenda enn hobbyskyttere. Jeg kan også helt fint gjøre det du beskriver 😉, og ser ikke det store poenget med at kolben skal foldet til høyre. Jeg vil heller ha hengselen unna veien for det som skjer med bolt og avtrekkerhånda. 

Denne er ikke i nærheten av å være tiltenkt det du beskriver så jeg tipper det neppe har vært et reelt tema men bevares det er helt sikkert mange grunner til å velge høyre eller venstre side og det er neppe noen fasit på det heller. Poenget er om hengselen blir i veien for skytehånden eller ikke. Gjør den ikke det er det jo greit.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, M67 skrev:

Dette er jo ei solid hengsle, uten slark. Det er klart det er enklere å lage ei hengsle som er full av slark og ikke tåler noen ting strømlinjeformet. Jeg nevner ikke navn ;)
 

 

K

Kunsten er å lage noe som er både smekker og sterkt. XLR hengselen jeg har ser ikke voldsom brutal ut men den er slarkfri i skyteepisoden.

Å lage noe som er super sterk kan "alle" gjøre. Trenger ikke å gå en time på skole for å kunne det men å skape litt ingeniørkunst, ja se det er straks vanskeligere.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, smaug skrev:

Denne er ikke i nærheten av å være tiltenkt det du beskriver så jeg tipper det neppe har vært et reelt tema

La meg få presisere; Jeg snakker ikke om tiltenkt, eller reelt tema, eller hva nå grunnen måtte være, det er helt uinteressant. Jeg snakker kun om ergonomi!😉

 

9 timer siden, M67 skrev:

Jeg nevner ikke navn ;)

Hvorfor ikke? Det er jo greit å være advart hvis man skulle finne på å kjøpe en som potensielt er slarkete. Ingen vil vel ha det? Jeg kan begynne med å nevne XLR sin gamle hengsel. Den nye har jeg ikke prøvd, men regner med at det er en grunn for at de lager en ny :lol:. Virker som et kjent fenomen innenfor bransjen...

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor ikke? Det er jo greit å være advart hvis man skulle finne på å kjøpe en som potensielt er slarkete. Ingen vil vel ha det? Jeg kan begynne med å nevne XLR sin gamle hengsel. Den nye har jeg ikke prøvd, men regner med at det er en grunn for at de lager en ny

Jeg har sett flere versjoner av Bolthorn hengsler, med masse svikt, og med masse slark og flere knekte. XLR og MDT har jeg hatt, begge utvikler slark - mulig de har nye nå. Jeg har hatt AI hengsle - bunnsolid - og jeg har aldri så mye som hørt om problemer med de hengslene. Derfor har jeg store forventninger, og iallefall ingen innvendinger når Vision nå bruker det designet. Det er uten tvil den beste hengselen der ute, på denne siden av å finne opp noe nytt...
Og det gjør man ikke over natta. AI-designet er velprøvd, og vist solid. Jeg ville ikke hatt noe annet. Hengsla på en AI AX sitter forresten på nøyaktig samme sted, og folder samme vei - og ingen klager på det?

 

K

IMG_1214.jpeg

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Hengsla på en AI AX sitter forresten på nøyaktig samme sted, og folder samme vei - og ingen klager på det?

Kanskje er det også slik at de fleste som bruker AI er programforpliktet til å holde kjeft og ta i mot ordrer?😉

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, .204 Ruger skrev:

 

Det ser ut for at den hengsla er mest til bry for de som kun har sett bilder og video. Og de bør man jo høre nøye på 🙄

Joda, men så er det også slik at de som har chassi nå har ganske solid link til utvikler og skytterlinken også, så bør man høre blindt på de? ;)

 

Sanneheten er nok et sted imellom. 

 

Cadex har vel en ganske lik hengsel men litt slankere profil. 

 

 

 

 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

AI-designet er velprøvd, og vist solid. Jeg ville ikke hatt noe annet. Hengsla på en AI AX sitter forresten på nøyaktig samme sted, og folder samme vei - og ingen klager på det?

Helt enig. AI har samme type hengsle men avrundet kantene på hengsla, det samme kan man enkelt gjøre på Vision om man vil. Kanskje Vision vil gjøre det før full produksjon settes igang. Om ikke er det ikke ett reelt problem, ta frem fila.

Link to comment
Share on other sites

Siden du sikter til meg;

 

Det er vel forskjell på hva noe veier kontra ei subjektiv vurdering på hvor bra noe er og hvordan en kolbehengsel fungerer under praktisk skyting. 

 

Jeg regner uansett M67 har har gikk klar tale til de med tegnebrettet, så får man vel bare se i mars hvordan det ser ut. 

 

Magpul sitt har lik form 

 Jeg syns manners sin løsning ser fjong og slank ut. 

 

 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Alltid. Manners er fjong ja, men den har hengslen i pistolgrepet så det ikke det vi diskuterer. Magpul, utifra bilder å dømme så stikker den også ut på siden, med en annen radie.

 

Så har vel M67 også nevnt at han ikke har noen innvendinger til den hengslen. De som har klådd på chassis i helgen, har vel heller ikke hatt noe utsette på den hengslen. Eneste spm som har dukket opp er om den kommer til å være motsatt for de som skal ha den i links.

Link to comment
Share on other sites

Virker som folk er fornøyd med Bifrost, men personelig blir jeg ikke helt klok på den å hadde vaffal ikke valgt den til en. Sauer 200..  syns den er helt ute å kjører ift. Kjernelinjen i ett våpen..? Mulig jeg er snål men jeg mener den bør være så rett som mulig!!

 

5D66C486-9645-49FF-8D88-9E4559221BD1.jpeg.6c9842cf238f19a996ea1adafb3d7835.jpeg

 

 

Aannerud

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel kjernelinje noe som bestemmes av låskassa. Grepet kan liksom ikke flyttes nevneverdig opp eller ned pga avtrekket. At kolben er lav er vel strengt tatt en optisk illusjon. De kunne hevet kolbehøyden og ikke basert seg på kinnstøttejustering i like stor grad så hadde det sett "bedre" ut men det forandrer jo ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Kjernelinjen bestemes av låsekassa ja, og stokken blir vel kostruert rundt låsekassa så da har man alle forutsetninger for å få en ganske så rett kjærnelinje.. Bra man har nok justering til å følge etter, for på bilde ser det nesten ikke sånn ut.. Uansett sitter man igjen med en kolbe som ikke gir mye plass til rear bag, noe jeg ser for meg mange 200 str skyttere bruker. Men jeg bare synser, de som bruker den virker fornøyd så da kan jeg jo bare sitter her å

synse:p 

 

 

Håper du har rett @Zippaznip! Morro om de kom med ett nytt Chassis! 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Aannerud skrev:

Kjernelinjen bestemes av låsekassa ja, og stokken blir vel kostruert rundt låsekassa så da har man alle forutsetninger for å få en ganske så rett kjærnelinje.. Bra man har nok justering til å følge etter, for på bilde ser det nesten ikke sånn ut.. Uansett sitter man igjen med en kolbe som ikke gir mye plass til rear bag, noe jeg ser for meg mange 200 str skyttere bruker. Men jeg bare synser, de som bruker den virker fornøyd så da kan jeg jo bare sitter her å

synse:p 

 

 

Håper du har rett @Zippaznip! Morro om de kom med ett nytt Chassis! 

 

 

Aannerud

 

Synes også kolben er unødvendig lav på Bifrost og egentlig på laminatskjeftet også. Tipper det er fordi de ville ha nok gods i forhøyet en til å feste søylene i og så har kanskje designen bare blitt med på Bifrost også men nok OT fra min side nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...