Jump to content

Omtale av PRS


M67

Recommended Posts

Så du la ut dette på FB/DFS, men det ble slettet før jeg fikk kommentert. Du vekker en interesse med dette, og neste steg må da bli at du legger ut en link hvor vi kan lese om organisasjon i Norge, regler, lokale klubber og ikke minst terminliste.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant hvis det var noe statistikk på hvordan dette har utviklet seg i Norge, forstår det som at det har vært ganske eksplosiv vekst selv om volumene ikke er på DFS nivå.

 

Skulle egentlig skyte min første match i februar, men har nok ikke rifle klar til det dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Hva trenges egentlig av rifle for å kunne hive seg med. Holder det med en vanlig Sauer str 200 med standard DFS stokk i 6,5x66 og for eksempel en swarovski ds på toppen. Eller må en ha et slikt romvåpen?

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Hva trenges egentlig av rifle for å kunne hive seg med. Holder det med en vanlig Sauer str 200 med standard DFS stokk i 6,5x66 og for eksempel en swarovski ds på toppen. Eller må en ha et likt romvåpen?

Det er vel noe av det bedre du kan stille med. (Er jo romvåpen) 

For å "hive seg med", så trenger du ei sentertent rifle, i kaliber ikke større enn .30. Utbyttbart magasin er en stor fordel, og kikkert med helst 10-12x forstørrelse. 

 

Jeg har vel vært i øvre del av resultatlistene siden vi begynte, og jeg har skutt med en 200STR med McMillanstokk hele tida, har stort sett brukt 6.5x55 - men eksperimenterer litt med 6XC - litt uenig med meg selv om det er en fordel eller ikke.

Jeg har blitt slått av folk med Rem700, med Tikka T3, og med 200STR i vanlig 200STR-stokk, og likevel vært i tetskiktet. 

Kikkert, så har jeg kanskje 2 ganger på 10-15 stevner stilt på over 16x - men 12 vil holde - jeg skyter de fleste øvelsene med kikkerten på 8-12.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel si at du trenger en tofot, og ei reim, helt vanlig skytereim. Om du er DFS skytter, så har du ankelpøllen - tar du med den og en tofot så ser du nok ikke like fancy ut som de med de mest fancy putene - men som DFS-skytter så kan du skyte, og det hjelper mer enn puter ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Hva trenges egentlig av rifle for å kunne hive seg med. Holder det med en vanlig Sauer str 200 med standard DFS stokk i 6,5x66 og for eksempel en swarovski ds på toppen. Eller må en ha et slikt romvåpen?

vanlig 200 sauer er vel noe av det  fetere du får  😛 

 

ta med 2 fot 

Link to comment
Share on other sites

Du skyter på angitte mål, med angitte hjelpemidler, under oppgitt tid. Flest treff vinner. Stort mer er det egentlig ikke

 

En øvelse kan se slik ut:

 

Øvelse 1

Hustak og Spanske Ryttere

3 mål, 230m, 250m, 385m, 12 skudd

tillate hjelpemidler, tofot, to puter

Skyt 2 skudd på hver avstand fra hustaket, flytt til spansk rytter og skyt 2 skudd på hver avstand

2 minutter

 

eller

 

 

Øvelse 5

Troll i eske

1 mål, 310m, 10 skudd

Ingen hjelpemidler

Skyt 10 skudd på rund gong på stålfjær.

2 minutter

 

 

Det er stevneleder som bestemmer hva øvelsene skal gå ut på. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som er en del av sjarmen, det er litt forskjellig hver gang.

De som arrangerer kan være ganske kreative og bruke det de har, man kan ende opp med å skyte fra en bevegelig plattform, inni en bil eller på mål på ukjente avstander.

De som er gode til å skyte gjør det vel som regel ganske bra, men det krever litt mer enn "bare" å skyte liggende, så de beste må kunne skyte OG tilpasse seg til stillinger etc. 

 

Sauer er nokså ideelt med unntak av utvalg stokker/chassis, ikke spesielt dyr og taper omtrent ingenting i verdi.

Fordelen med mer utbredt bruk av Sauer i PRS er at det skaper en etterspørsel etter og større tilbud av chassis etc, som igjen forhåpentligvis presser prisene ned.

Link to comment
Share on other sites

Saueren er lett å skyte fort med, kommer med et godt avtrekk, kommer i et velegnet kaliber (som er billig), den har billige piper (muliggjør masse trening) 

Jeg tror også at en del av sjarmen er at det ikke er så "stivt", det er ingen krav om at armen må ha sånn og sånn vinkel, at rifla skal veie det, og se sånn ut, at du må ha sikter fra steinalderen, osv.

 

Sitat

Skyter man her stående uten reim?

Står det noe om det? ;) 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Forøvrig synes jeg der er interessant hvor redde administratorene (som er skytterkontoret) for DFS-sida er for dette, og hvor kjapt de sletter alt som har med det å gjøre.

 

Klassisk. Minner meg om et innlegg i Skytternytt for mange år siden hvor feltskytinga ble kritisert fordi den stjal talenter fra mer "seriøse" internasjonale grener. Noen kan bare styre etter bakspeilet.

Link to comment
Share on other sites

Lenke til de offisielle reglene:

https://www.precisionrifleseries.com/static/media/uploads/prs_rules.pdf

 

Mye omhandler sikkerhet og klasser, ikke så stort fokus på programmene, som er ganske fritt å tolke fra arrangørens side.

Fordelen her er at du kan ha en match på maks 600m hvis det er det man har, men også bruke 1200m hvis det er det som er tilgjengelig.

 

Dette er en stevnebeskrivelse fra et stevne i Norge, det meste blir beskrevet i detalj, og det er noen fellesnevnere, men det er grei sjanse for at du aldri har skutt en helt spesifikk stage før et gitt stevne. 

 

http://prsnorge.no/2017/10/25/prs-gas-gun-match-29-10-2017-stager-og-info/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Reim er et hjelpemiddel, og det står "ingen hjelpemidler" - det tolkes som kun skytter og rifle. Bekledning er foreløpig ikke "hjelpemiddel". Den aktuelle øvelsen ble skutt liggende av de fleste, men også sittende ble brukt. Man kunne godt skutt stående om an ville - vi har sett det før, av folk som ikke ville ligge i myra.... En av videoene viser øvelsen du spør om.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

PRS GAS GUN MATCH, RØYSELAND 29.10.2017

Klokka 10.00 på Kvinesdal Skytterlag sin skytebane på Røyseland. Følg skilt.
Ta av fra fylkesvei 465, inn på fylkesvei 822. Kjør denne til endes. Det blir skiltet fra FV465 nord for Storekvina.
Om noen trenger plass å overnatte, si ifra. Ta med feltseng/sovepose etc.

VENDELA SELGER VAFLER OG KAFFE PÅ BANEN. TA MED KONTANTER!

STAGER:

STAGE 1. THE VALLEY OF DARKNESS..
Tid: 3 min
SKUDD: maks 16
POENG:Maks 16
20cm @ 308
25cm @ 335
30cm @ 430
40cm @ 470

PROSEDYRE:
Før stagen begynner, skal det skytes 5 stålblinker med pistol. Blinkene må falle. Pistolen skal tømmes og spennes ned før hylstring, eventuelt legges på bordet med åpen sleide. Så fort dette er gjort starter tida for rifle øvelsen.
RIFLEØVELSEN:
Skyt to skudd på hver blink fra liggende stilling, gjenta fra tank trap.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

Det stevneoppsettet var jo greit og forståelig. Men ser en må ha pistol også å det tror jeg ikke jeg gidder å anskaffe.

 

My bad, på den matchen var det pistol inkludert, da det var et stevne for halvauto, første og beste jeg fant.

Dette gjelder ikke for vanlige stevner.

 

Gjentagelse av det som er skrevet tidligere: Det du trenger er rifle, kikkert og tofot. Alt annet er bonus.

 

Dette er en beskrivelse av finalen i 2017 mener jeg.

 

STASJON 1, FJELLET
STAGE 1: TO YOUR LIMIT.
SKUDD: Maks 5
POENG: 1-1,5-2-2,5-3=maks 10.
TID: 90 sekund
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: BLÅ
BLINKER: 5
30x30cm, 25x25cm, 20x20cm, 15x15cm, 10x10cm @ 300meter
PROSEDYRE: Skyt ett skudd pr blink, fra størst til minst. Ved bom, fortsett å skyte mot samme blink. Kun lov å flytte til neste mindre blink etter treff. Maks fem skudd, maks 5 tellende treff. Skytteren kan gi seg når som helst og beholde opptjente poeng

 

STAGE 2: HALF A MILE!
SKUDD: Minimum 12
POENG: Maks 12
TID: 4 minutt
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: BLÅ
BLINKER: 4
10x10cm@184
30x30cm@300,
40x40cm@615
50x50cm@836
PROSEDYRE:
Skyt 3 TREFF på hver blink. Skytter må treffe 3 ganger før han får lov til å gå til neste blink. Begynn på den nærmeste, og jobb deg utover til blinken lengst vekk. Fritt antall skudd. All skyting fra liggende stilling på fjellet til høyre.

 

STAGE 3: ROUND AND ROUND
SKUDD: 9
POENG:9
TID:3 minutt
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: BLÅ
BLINKER: 3
10x10cm@185
30x30cm@300
40x40cm@615
PROSEDYRE: Skyt fra kabeltrommel, røyr og dekk. Valgfri rekkefølge. Det skal skytes ett skudd mot hver blink fra hver stilling.

STASJON 2, KOIA

 

STAGE 4: TACTICAL SHEEP FENCE
SKUDD: Minst 12
POENG: Maks 12
TID: 3 minutt
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: KVIT
BLINKER: 1
30×30@310
PROSEDYRE:
Skyt fra 3 merkede stillinger. Fra hver stilling skal det skytes 2 TREFF fra sterk skulder og 2 TREFF fra svak skulder. Skytter velger selv om han vil skyte alle skudd fra sterk stilling først, eller om han skyter to fra sterk skulder og to fra svak skulder før han bytter stilling.

 

STAGE 5: TANK TRAPPED
SKUDD: 9
POENG: 9
TID: 3 minutt
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: ORANSJE
BLINKER: 1
30X30CM@425M
PROSEDYRE:
Skyt 3 skudd fra 3 definerte stillinger.

 

STAGE 6: FRAM OG TILBAKE..
SKUDD: 12
POENG: 12
TID: 3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: ORANSJE
BLINKER: 4
30X30@425
40×40@530,
40×40@630,
50×50@750
PROSEDYRE:
Blinkene skytes i rekkefølge: 425-530-425-630-425-750. Kun ett skudd pr blink. Liggende stilling først, gjenta fra flat stein.

 

STAGE 7: STEINHAUG.
SKUDD: 12
POENG:12
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: BLÅ
BLINKER:2
20×20@262
30×30@370
PROSEDYRE:
To skudd på hver blink fra hver stilling. 3 stillinger spraymerket på steinene. Husk å skyte fra nærmest til lengst vekk fra hver stilling.

 

STAGE 8: ROCK ON!
SKUDD: Minst 12
POENG: 12
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 2
Ø30cm & Ø20cm@410m.
PROSEDYRE:
Skyt 2 TREFF på hver blink fra 3 forskjellige steiner. Husk å skyte den største blinken først!

 

STAGE 9: PRST TRIPOD STAGE!
SKUDD: Minst 12
POENG: 12
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 3
Ø20cm@380
Ø30cm@410
Ø30cm@440

PROSEDYRE:
Skyt to skudd mot hver blink fra liggende stilling, gjenta fra tripod/HOG Saddle. På 410 meter er det bare den store blinken til venstre som skal skytes på!


STAGE 10: LEFT AND RIGHT
SKUDD: 12
POENG: 12
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 3
20x20cm @322
30X30cm @427
50X50cm @657

PROSEDYRE:
Skyt to skudd fra sterk skulder og to skudd fra svak skulder på hver blink. Det er valgfritt å skyte 2 fra hver skulder på hvert hold, eller å skyte alle fra sterk skulder først, så alle fra svak skulder. Eller omvendt.

 

STAGE 11: TREE TRUNK
SKUDD: 9
POENG: 9
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 3
30X30cm @435
PROSEDYRE:
Skyt fra 3 forskjellige merkede stillinger på treet. 3 skudd mot 435m blinken fra hver stilling.

 

STAGE 12: BIPOD ONLY STAGE
SKUDD: 9
POENG: 9
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Tofot
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 3
30X30cm @339
30X30cm @444
50X50cm @675
PROSEDYRE:
Skyt en blink fra hver stilling med 3 skudd. Bytt stilling og bytt blink. Skyt 3 skudd. Gjenta på siste. Skytter velger selv hvilken blink han vil skyte fra hvilken stilling. To liggende stillinger og en kne/sitt/ligg på ryggen… Eneste tillatte hjelpemiddel er tofot. Husk å fortelle spotter hvilken blink du skyter på!


STAGE 13: LUFTGEVÆRSKIVER
SKUDD: 5
POENG: 10
TID: Mindre enn 1 min.
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: Ingen
BLINKER: 1 @ ca 70 meter.
PROSEDYRE:
På signal, innta stilling og skyt ett skudd i hver blink på skiven merket med ditt skytternummer. Om du skyter feil blink, så taper du de poenga.

 

STAGE 14: PRESISJONSSTAGE
SKUDD: 5
POENG: 10
TID: 90 SEKUND
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: Ingen
BLINKER: 1 @195 meter
PROSEDYRE:
På signal, innta stilling og skyt 5 skudd mot skiva med ditt skytternummer.

 

STAGE 15: PRS SKILLS STAGE
SKUDD: 8
POENG: 8
TID:90 SEKUND
TILLATT UTSTYR: Alt
BLINKINDIKATOR: ORANSJE
BLINKER: 1
Ø25 @365 meter
PROSEDYRE:
Start 10 meter fra barrikaden. På signal, skyt 2 skudd fra hver stilling på barrikaden mot samme blink.
Ta tida. Tida blir brukt ved poenglikhet.

 

STAGE 16: SLING ONLY
SKUDD: Minst 12
POENG: 12
TID:3 min
TILLATT UTSTYR: Bare reim
BLINKINDIKATOR: GUL
BLINKER: 4
Ø25 @208
Ø30 @335
Ø35 @425
Ø40 @470
PROSEDYRE:
Skyt 3 treff på nærmeste blink før du flytter til neste. Gjenta på hvert hold.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

feltskytingen i DFS før i tiden. Ukjente avstander som alle i arrangørlaget kjente avstanden til.

Hva mener du med "før i tiden" ;)

 

I PRS er det som regel langt færre, kanskje bare en, som vet avstanden. Det er også SVÆRT sjelden det er skudd på ukjent avstand i PRS. Men det kan være bevegelige mål. Eller standplass...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det hadde faktisk vært veldig kjekt om flere hadde arrangert lokale .22 lr PRS stevner slik at flere kunne få prøvd det. En oppnår vel mye av det samme med .22 lr  fra 10 til 200 meter, eller?
Og ja, jeg kan arrangere det selv, men nå er det litt for mange, litt for små barn i husholdningen....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...