Jump to content

Krutt til Lapua Scenar 123grains 8gram, 6.5x55


Magnusb99

Recommended Posts

Hei. Har bestemt meg for å starte med hjemmelading nå, og må gå til innkjøp av kuler,krutt osv. Valget jeg har landet på til treningsammunisjonen er:

-Lapua Hylse

-Cci tennhetter

-Lapua scenar 123grains, 8g kule

Spørsmålet mitt da blir hvilket krutt vil dere anbefale å bruke? Riflen er forresten en S&L classic dl i kaliber 6.5x55, med en løpslengde på 52 cm.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Tikka 512 skrev:

Jeg bestillte en pakke med 123 grs Lapua Scenar i går. Jeg skal bruke N160, siden det er det jeg har fra før av.

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71 Her kan du se flere alternativer.

 

Takk for bra svar @Tikka 512 Hvor kjøpte du Scenarkulene fra? Jeg hadde tenkt å kjøpe 1000stk for å få en bra pris, men ser ut som de er tom på lager på landro.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ja det kan du jo gjøre. Disse kruttene varierer litt fra lott til lott så en må nesten se på boksen for og finne riktig ladning. Men hvorfor ønsker du og bruke N-15  det er jo et veldig grovt krutt som ikke gir særlig nøyaktige ladninger i et kruttmål. N-19 og særlig NC96M er jo mye lettere å ha med og gjøre.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Har bare ladet ett års tid og ville lade treningsammo og jaktammo med 140 og 143 grains kuler og gikk for  N15 og mrp. Planen nå er forsåvidt den samme men vil prøve å lade lettere kuler også og bør kanskje ha en boks med feks N19 eller NC96M. N-15 er grovt ser jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tilgang på en rcbs chargemaster og gav litt opp kruttmål med n15 til fordel for chargemasteren, men har lyst til å gå for NC96M i kruttmål og kontrollveiing på manuell vekt som jeg har. Kommer til å bestille dette kruttet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...