Jump to content
czoslo

Hagle fra 1852 - Hjelp!

Recommended Posts

Hei,

 

Rydder ut av min mormors hus, og kom over denne haglen. Har googla meg grønn og finner ingen tilsvarende, med lademekanisme som anvist på bilde.

Lademekanismen er en sylinder som kan "deles" i to, lades, og presses ned igjen, med tennpinne i bakhånd.

Det står ikke noe om merke på den, men delene samsvarer med samme serienr. Kan dere være så snill å hjelpe meg med denne? På forhånd, takk! 

IMG_3659.jpg

IMG_3658.jpg

IMG_3657.jpg

IMG_3661.jpg

IMG_3660.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kammerlader, mest sannsynlig produsert på Kongsberg.

Norsk armevåpen fra 40 tallet.

Sjekk på Kongsberg våpenhistorisk for flere detaljer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disse likner jo veldig, men hvor kommer årstallet 1852 fra da mon tro..? Vet du ca verdi på disse? 

 

Rifle-Kongsberg-Kammerlader-M1845-M1845-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det som TS har er marinens 18-lødige Kongsberg Kammerlader M/1852/67 med Landmarks ommbyggingspatent for patroner.

 

M/1852 ble produsert fra 1852 til 1855. 67 kommer av omgjøringsåret 1867, da de ble bygget om med Landmarks patent.

 

Er du sikker på at ikke det er rifling i løpet?

Edited by G.Larson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geværet ditt er en kammerlader 18 lødig for Marinen av modell 1852 som er bygget om til Landmarks system for kobberhylsepatron etter 1871. Du kan lese litt om Marinens patronombygde kammerladere her.

 

Den skal opprinnelig ha riflet løp, men den er kanskje boret opp til hagle? Ikke la deg lure av kammeret, det skal være glatt. Dessverre ser den litt medtatt ut, men det er sikkert noen som vil betale noen tusen for den. Dersom den virkelig er boret opp til hagle synker verdien.

 

Hva er serienummeret, forresten? Jeg samler informasjon om disse geværene til et bokprosjekt. Produksjonsåret ser ut til å være 1852.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, G.Larson skrev:

M/1852 ble produsert fra 1852 til 1855. 67 kommer av omgjøringsåret 1867, da de ble bygget om med Landmarks patent. 

 

Nei, i 1867 var ikke denne omgjøringen påtenkt. Omgjøringen ble satt i gang i 1871 og var ferdig seks år etter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for flotte og raske svar folkens. 

 

Løpet er riflet, ergo - dette er en rifle etter alt å dømme.. Beklager feil i header. 

Serienummeret er 25, og stemmer overens med alle overflatedeler som er synlige. 25 er det eldste i serien som er dokumentert iht. Kongsberg sine sider

 

Det er vel fornuftig å ikke pusse/shine våpenet dersom det skal selges. Etter min mening burde slike gjenstander stilles ut "as is". Enige? :) 

 

Er 10.000 kr en grei pris i markedet mon tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Øyvind skrev:

 

Nei, i 1867 var ikke denne omgjøringen påtenkt.

Så det er feil på KVF sine sider?

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0251

 

Sitat


I 1867 ble det bestemt at Marinens våpen skulle bygges om til Landmarks system for å kunne skyte metallpatroner. De fleste M/1852 ble da bygget om og fikk modellbetegnelse M/1852/67. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du 10 000 tror jeg du er svært heldig siden geværet ser ut til å være i nokså dårlig stand. Jeg har registrert i overkant av 80 stk. av denne modellen, og det laveste registrerte serienummeret er 2.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, czoslo skrev:

Det er vel fornuftig å ikke pusse/shine våpenet dersom det skal selges. Etter min mening burde slike gjenstander stilles ut "as is". Enige? :) 

 

Vel tror nokk det vil svare seg både å pusse og olje. Verdien stiger jo ikke i takt med tykkelsen på gravrusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutter siden, G.Larson skrev:

Så det er feil på KVF sine sider?

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0251

 

 

Ja, det er feil, men det er ikke bare KVF som feilaktig bruker betegnelsen 18XX/67 om marineomgjøringene. Jeg gjorde det også inntil for for tre-fire år siden da kom over kildedokumentene som viste hvordan det hele hang sammen.

 

1867 er året Hæren approberte Lund-omgjøringen, og i alle år har det vært antatt at Marinen approberte endringen av deres kammerladere samme år. Men det stemmer altså ikke. Les artikkelen jeg lenket til over, den er basert på originalt arkivmateriale.

 

Her er kortversjonen: For Marinens vedkommende så kom Remington-omgjøringen av 4''' M/1860 først (1868), deretter omgjøringen av de 18 lødige geværene til Lund (1869), så 18 lødig Landmark (1871) og til slutt 4 linjer Landmark (1873).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...