Jump to content

Anskaffe jakthund


haevgen

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg er blitt en ivrig jeger, og har veldig lyst på en fuglehund til å ta meg med på jakt og friluftsturer ellers. Tenkte da å kjøpe en valp i en litt rein rase og trene den opp selv. Helst en stående fuglehund, men gjerne også en kombo. Hvilken rase må jeg også ta stilling til etterhvert. Regner med å skaffe den til neste år. 

 

Jeg er nok ikke et såkalt "hundemenneske", og har aldri hatt hund selv. Er ikke "fan" av at hunder nærmest skal behandles som mennesker. De er jo tross alt hunder. Grunnen til at jeg vil ha hund er vel fordi det er praktisk mtp. jakt og det virker selvfølgelig litt gøy å holde på med. Samtidig så har man jo aldri godt nok med tid. Jeg er forberedt på at treningen vil ta mye tid og krefter, og den er jeg innstilt på å gjøre skikkelig. Men jeg har ikke tenkt å vie 15 år i livet mitt med over-nøye hundehold, hvor hunden nærmest er barnet mitt.

 

Så det jeg egentlig lurer på er vel: Hvor lite jobb kan man få det til å bli? Misforstå meg rett: Jeg er ingen dyreplager, og ønsker hunden et godt liv. Samtidig, så er det en hund. Er en liten hundegård et alternativ? Må den ha 3 turer i bånd hver dag? Hvor lenge kan den egentlig være hjemme alene? Overdrives det over hvor mye jobb det egentlig er? Jeg har forståelse for at den må være aktiv, og jeg har tenkt å ta den med meg på tur ut i skog og mark ved hver eneste anledning jeg får. Samtidig så er jeg innstilt på at det å ha hund vil holde meg aktiv også. Har også venner og kamerater som sikkert gladelig vil ha med seg hunden ut i skog og mark for jakt eller andre turer også.

 

Det er sikkert mange som vil si til meg at det ikke høres ut som en god idé. Sikkert mest for hunden sin del. Selvfølgelig skal jeg tenke mer gjennom det fremover. Hadde gjerne fått høre noen konkrete tanker og tiltak for de spørsmålene jeg har ovenfor :)

 

Takk.

Edited by danielhaugen
Link to comment
Share on other sites

Ok, ska se om jag förstått dig rätt.

Du vill ha en hund, men vet inte vilken ras och till vad du ska använda den främst. Du har inte "godt nok med tid" men du tänker göra träningen som krävs utan att viga livet ditt åt det, du vill ha en liten hundgård där du helst slipper gå turer med hunden i band och kan lämna den längre tider ensam. Du skjuter gärna över hundansvaret på dina vänner. 

Jag tror inte du får särskilt stor glädje av att själv ha en hund faktiskt, du verkar mest tycka det är en massa onödigt jobb. Låna en hund av dina vänner, om någon är villig att låna ut en hund till dig, de gånger du vill ha hund med dig på jakt.
Att få till en bra jakthund, särskilt när det gäller dressyrkrävande raser som stående fågelhundar, kräver enormt med insats och engagemang året runt - det överdrivs INTE med hur mycket jobb det faktiskt är. Jag tror inte du i dagsläget har den rätta inställningen för att lyckas och att erbjuda hunden ett rikt och stimulerande liv. Vänta några år är mitt tips.  

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange som anskaffer hund uten å ha reflektert såpass rundt det som TS. Hundehold er for de fleste? av oss et dilemma. Vi har strengt tatt ikke nok tid å sette av til hunden i en travel hverdag, der man ikke alltid kan prioritere selv, samtidig som hund er ønskelig eller påkrevet ifm jakta. Det får gjerne duge at man gjør så godt man kan. 

Link to comment
Share on other sites

Blir litt feil problemstilling å lure på hvor lite arbeid og tid som skal til for å få til en jakthund. Spørsmålet bør være; har du lyst og tid nok til å legge ned det arbeidet som skal til for å utvikle den valpen du velger til å bli en god representant for rasen. Først da har du lykkes som hundeeier.

Hvor mye tid som trengs er helt individuelt, både med tanke på hvor flink du er og hvor lett bikkja tar ting, samt dens behov.
Jeg vil også anbefale deg å passe bikkja til noen i en lengre periode. Gjerne iløpet av sommeren, ta på deg jobben å få bikkja i form til høstjakta. Les en haug med dressurbøker samt litt hundepsykologi. Dette vil gjøre det klart hvor mye som er forlangt fra deg.

Uansett hvor flink man er og hvor mye tid man har, vil det oppstå situasjoner der hundens behov kommer i konflikt med dine.
En god hundeeier vil da sette bikkja først. Enten det er å utsette ferieturen til utlandet eller stå opp kl 3 og lufte bikkja ute i storm og haglbyger. Du kan lykkes med å få til en god jakthund med minimum innsats, men hva er poenget med å ha bikkje da? Det blir som å kun se fotballresultater på tekst tv, framfor å se kampen live. Arbeidet som legges ned fra hunden er valp til den dagen du tar siste tur til veterinæren gir mening til de korte periodene der du faktisk skyter fugl for bikkja.

Håper jeg ikke framsto som sint i innlegget, er bare meningssterk om temaet. Finnes lite som er så kjipt som bikkjer som blir blåst støv av første uka i oktober og settes i bur resten av året. Du bør sikte på å bruke den tiden som er nødvendig på bikkja. Og lære deg å brukte den tiden optimalt så du får bedre tid etter hvert.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min første hund i fjor, riktignok en Drever men ser spesielt at første året er meget travelt og hunden er med overalt og på jobb. Har du noen hjemme som kan hjelpe med hunden så er det litt lettere. Utenom jaktsesongen og etter den er blitt 1 år så står jeg opp en time tidligere på morran for å gå tur med bikkja i 30min, så sitter den i bur eller hundegård mens jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem så går jeg en tur på minimum 45min eller mer ettersom tiden strekker til. Så er hunden inni huset hele kvelden før jeg tar en kveldstur på 30min. Dette mener jeg er minimum. Sommerferien har jeg kuttet ut og flyttet til høsten når båndtvangen er opphevet så bruker jeg all den til i skogen med hunden pluss jakt i nesten hver av helgene frem til jul. Det resulterte i en hund som har fått mye erfaring og trygg i skogen, kommer tilbake på bakspor og mange fine loser på rådyr og hjort. Denne høsten var første høsten på jakt(etter all skogstilvenning høsten før) og resulterte i at det ble felt 4 rådyr på bikkja! Hund var mer arbeid enn jeg trodde men verd alle timene jeg har brukt på den:)  

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Hare4 skrev:

Hund var mer arbeid enn jeg trodde men verd alle timene jeg har brukt på den:)  

 

All honnør til deg og alle de andre som tar hundeeierskap såpass seriøst. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er i nærheten av det samme engasjementet for hundene utenfor jakta, jeg hadde faktisk gamlestøveren inne en tur i dag etter vi kom hjem fra jakt men pr nå sover hun i halmsenga ute i garasjen, vis-a-vis de andre jakthundene som bor i samme garasje. Skal ikke skryte på meg at jeg har så enormt gode jakthunder, men en del fall blir det i løpet av jaktsesongen, og jeg har ubrutt rekke med drever tilbake til -93 der kun den første var "innehund" (og forøvrig en særing som taklet å gå løs på tunet hele året uten å stikke av...nevneverdig) men synes ikke jeg har fått mindre ut av de påfølgende jaktmessig. Selv om jeg nok går mer i retning av det som andre anser for å være kjipt, dvs "blåser støvet av bikkja dagen før jakta" (men da setter jeg det på spissen...)

 

Det jeg prøver å stotre frem, innimellom disse lange utgreiingene, er at det er helt gjennomførbart å få til ei bra jaktbikkje med noe mindre innsats enn det du legger ned. Men da blir det også ei jaktbikkje, og ikke et familiemedlem som enkelte foretrekker. Og ja, jeg tror helt klart at man får den jakthunden man fortjener - men jeg er ikke umiddelbart enig i at det blir en bedre jakthund av at den blir gått tur med hver dag utenfor jakta. Da tror jeg nok det er viktigere at den får jakte 3-4 dager i uka når sesongen faktisk er der, og at den fortrinnsvis er i nogenlunde fysisk form før jakta starter. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, KjetilS said:

Blir litt feil problemstilling å lure på hvor lite arbeid og tid som skal til for å få til en jakthund. Spørsmålet bør være; har du lyst og tid nok til å legge ned det arbeidet som skal til for å utvikle den valpen du velger til å bli en god representant for rasen. Først da har du lykkes som hundeeier.

Hvor mye tid som trengs er helt individuelt, både med tanke på hvor flink du er og hvor lett bikkja tar ting, samt dens behov.
Jeg vil også anbefale deg å passe bikkja til noen i en lengre periode. Gjerne iløpet av sommeren, ta på deg jobben å få bikkja i form til høstjakta. Les en haug med dressurbøker samt litt hundepsykologi. Dette vil gjøre det klart hvor mye som er forlangt fra deg.

Uansett hvor flink man er og hvor mye tid man har, vil det oppstå situasjoner der hundens behov kommer i konflikt med dine.
En god hundeeier vil da sette bikkja først. Enten det er å utsette ferieturen til utlandet eller stå opp kl 3 og lufte bikkja ute i storm og haglbyger. Du kan lykkes med å få til en god jakthund med minimum innsats, men hva er poenget med å ha bikkje da? Det blir som å kun se fotballresultater på tekst tv, framfor å se kampen live. Arbeidet som legges ned fra hunden er valp til den dagen du tar siste tur til veterinæren gir mening til de korte periodene der du faktisk skyter fugl for bikkja.

Håper jeg ikke framsto som sint i innlegget, er bare meningssterk om temaet. Finnes lite som er så kjipt som bikkjer som blir blåst støv av første uka i oktober og settes i bur resten av året. Du bør sikte på å bruke den tiden som er nødvendig på bikkja. Og lære deg å brukte den tiden optimalt så du får bedre tid etter hvert.


Setter pris på alle meninger og innspill! Jeg er nok litt flink til å svartmale. Så er vel i grunn enig i deler av det du sier. En hund som sitter i bur hele året utenom jaktsesongen er trist og kjipt. Om det blir sånn, så vil jeg selvfølgelig ikke holde på med det.

Altså, jeg har jo tiden og lysten - men jeg er forberedt på at det ikke vil gå 100% i alle perioder (det er vel de fleste hunde-eiere enig). Jeg har hverken et A4-liv (ikke at jeg er opptatt hele tiden) eller A4-jobb (men jeg er ingen arbeidsnarkoman). Hunden blir hobbyen, man må jo først og fremst prioritere arbeid (og etterhvert familie). 

 

Så jeg lurer vel fortsatt på (selv om spørsmålet høres litt feil ut): Hvor lite arbeid kan man få det til å bli? Med tanke på at det skal gå 100% så ofte som mulig. Utifra enkelte svar jeg har fått hittil ser det jo litt lysere ut for min del. Man MÅ ikke være så forferdelig over-nøye med hunde-holdet, men jeg forstår jo at man får jakthund deretter også. Selvfølgelig skal jeg prøve mitt beste på å få det til ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra at du er ærlig rundt utfordringene! :) Hvis jeg skal koke ned alle råd og innspill jeg har så vil det være det at alle hundeeiere vil før eller senere slite med å balansere hundehold med privat og familielivet. Men når hunden er blitt voksen nok avtar arbeidsmengden.
Hvis du fikk med deg innlegget til Jibrag så ser du at vi nok ikke deler samme filisofi rundt hundehold. Man må dog huske på at han er en erfaren hundeeier og har etter mange år, erfaring nok til å bruke bikkjene mer som ett rent jaktverktøy enn familiehund(ikke noen fornærmelse eller vondt i det). Jeg vil nok ikke anbefale en førstegangs eier å gjøre det samme. Gjør man sånt som uerfaren eier mister man mye viktig erfaring samt man minimerer tid sammen med bikkja og går glipp av mye læring. Hunden finner selskap i andre hunder i flokken, men det vil være unaturlig for en enslig hund å bli skilt fra flokken i lengre perioder.

Jeg har selv to Pointere på 3 år (første gangs jakthundeier, men har vokst opp med hund). La nok ned litt over gjennomsnittet tid på dressur da jeg ikke visste mye om jakt med hund, men forsto viktigheten av det. Brukte å slippe bikkjene i marka 2-4 ganger i uka i begynnelsen. Samt jeg er så heldig å ha en nabo som eier ett inngjerdet jorde hvor jeg kan drive dressur eller bare la bikkjene få løpt fra seg energi. Den bruker jeg ca annenhver dag, mest for å holde hundene rolige innendørs. Nå som bikkjene behersker fuglearbeidet prøver jeg å komme meg ut i marka 1 gang i uka. Hver tur tar ca 3 timer. 1 tur per hund.  Ellers elsker de å dra folk på ski i vinterferien og møter våren med en muskulatur selv en gresk gud kan bli misunnelig av😉

Har en stor hundegård som bikkjene kun bruker en brøkdel av, med oppvarmet hundehus(varmelampe) som bikkjene er i på dagtid. Ellers ligger de plantet fornøyd på soffaen hele dagen. Det var mye jobbing og styr i begynnelsen, men etterhvert tilpasset ting seg. Og jeg mener jeg fikk igjen for det arbeidet jeg la ned i begynnelsen. Har vært med kullsøsken ute i marka og sett at mine to ligger forran i utviklingen, på tross at jeg er fersk jakthundeier. Neste gang vil jeg nok forandre noe av det jeg har gjort, men jeg er positivt overrasket over at de ble så gode som de ble :)

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, KjetilS skrev:

Hvis du fikk med deg innlegget til Jibrag så ser du at vi nok ikke deler samme filisofi rundt hundehold. Man må dog huske på at han er en erfaren hundeeier og har etter mange år, erfaring nok til å bruke bikkjene mer som ett rent jaktverktøy enn familiehund(ikke noen fornærmelse eller vondt i det). Jeg vil nok ikke anbefale en førstegangs eier å gjøre det samme. Gjør man sånt som uerfaren eier mister man mye viktig erfaring samt man minimerer tid sammen med bikkja og går glipp av mye læring. Hunden finner selskap i andre hunder i flokken, men det vil være unaturlig for en enslig hund å bli skilt fra flokken i lengre perioder.

 

Jeg har vel eeeegentlig et standarduttrykk jeg bruker å si til nye jakthundeiere. Og det går som følger... Den første jakthunden SKAL du ødelegge. 

 

På en måte en demonisering, men på en annen måte et uttrykk for at man faktisk må prøve for å lære.... 

Mitt inntrykk er at ofte prøver folk litt for hardt... Ting skal være litt for perfekt. Husker en gang jeg slapp en uerfaren plott på et rimelig ferskt gaupespor, plotten gaula i vei som plotter jo gjerne gjør og noen minutter seinere var det full rådyrlos. Helt fullstendig krise... Hvorpå en rimelig erfaren jaktkamerat kommenterte... Jaja bikkja er jo jaktinteressert...  

 

Med jakthunder tror jeg rett og slett en må tåle å drite seg ut, at ting går skjeis, at ikke alt blir 100% som man hadde tenkt... og så får man prøve å styre seg inn så godt man kan, og få det til å funke. 

 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jibrag said:

 

Jeg har vel eeeegentlig et standarduttrykk jeg bruker å si til nye jakthundeiere. Og det går som følger... Den første jakthunden SKAL du ødelegge. 

 


Er enig i meningen bak men syns formuleringen var noe brutal😂 Men gode uttrykk har en tendens til å feste seg, og det gjorde den der!
Uansett hvor mange bøker som leses, kurs som tas og div jakt championer man ønsker å sammenligne seg med, så vil din hund, aldri bli perfekt. Hunder responderer forskjellig og ofte må man tilpasse dressurmetode til hunden hvis den skal lære ting raskere.
Så det er som du sier, aldri vær redd på å prøve nye ting.

Nå er jeg også under den formening at det ikke bare er de firebeinte som skal lære nye ting. Og det finnes ikke noe bedre enn å lære av andres feil😆 Ser på dressur som ei verktøykasse, hammer funker til det meste, men har man grunleggende verkøy og vilje til å lete etter den forbanna 13mm fastnøkkelen så stiller man sterkere om noen problemer skulle oppstå. Anbefaler derfor ferske hundeeiere til å lese dressurbøker, gjerne forstå litt hundepsykologi, samt les det du kommer over av problemer som andre hundeeiere sliter med. Du vil "aldri" oppnå å få en perfekt hund, og om du gjør det, er det sjeldent din skyld. Feiling er bare problematisk om man ikke lærer av det.

Har også en anekdote fra mitt møte med det erfarne jakthundmiljøet. Naboen fikk valp i hus samtidig som meg, bannet og skrek hver gang hunden viste interesse for småfugl. Kun hønsefugl var godkjent. Hunden mistet aldri jaktlysten men jakter nå helst på egenhånd, gjerne 2-3 km fra eierns skrik og styr. Skal nevnes at mine to tar stand på alt fra sommerfugler til løv, men holder seg innenfor 500 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Her har du fått mye god info allerede, men her har du noen av mine tanker

 

Viss du stiller deg selv noen kritiske spørsmål rundt hundehold, som for eksempel: Har jeg virkelig tid til dette? Har jeg virkelig lyst til dette? Vil bikkja ha det bra nok? Har jeg det som trengs for at bikkja skal trives, og få nok stimuli?

Er svarene ja på alt, så er det grei skuring, men er du usikker eller blankt nei, så må du se på om det er noe du kan justere før du skaffer hund.

 

En hund som vantrives/ understimulert er ikke noe stas å ha, ei heller en som ikke er lydig som voksen, dressur på en ordentlig måte er det viktigste grunnlaget for suksess

Valper kan være en tålmodighetsprøve av de store...

De første årene er de tøffeste

 

Understimulerte hunder kan være veldig destruktive, alt fra å spise opp sofa og bil interiør til rett å slett gi faen i dine kommandoer når noe ble mye mer interessant enn deg... jeg har sett eksempler på dette flere ganger

 

Det å ha dyr er noe du har 24/7, som du må ta hensyn til, og ikke en dings du skruer av og stapper i boden når jakta er slutt, men dette vet du jo allerede

 

Din livssituasjon avgjør om du har overskuddet som trengs, med tid og energi som må til.

Noen individer er lette å få til, mens andre er "umulige" sånn er det bare.

 

Myndighetene har jo laget lovverk rundt hundehold, les det. Der er de absolutte minimumskrav, mattilsynet har vel også noe om hundehold, som er god info og minimums anbefalinger.

Håper ikke dette fremstår negativt?

 

Det at du spør spørsmål, og ikke bare kjøper hund og treger er uansett veldig lurt og positivt

 

Ingen er perfekte hundeeiere, vi gjør alle feil.

 

Lykke til med valget ditt, om hundehold er noe for deg på nåværende tidspunkt

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok reist på et valpekurs eller alliert meg med en dyktig hundejeger. Når det kommer til dressur og trening av valpen.

Det er mange "skoler" om dressur og hundehold. En kan bli bra forvirra hvis en leser alt en kommer over av bøker og artikler. Etterhvert så finner du ut hva som passer for deg.

 

Bikkjene mine er jaktkompiser og verktøy, de trenes og behandles deretter. De bor ute hele året og trenes ekstra opp før jakta, utenfor sesong har de litt ferie.

 

Det er forskjell på å skaffe seg en bruklig og lykkelig jaktkompis og på å få barn. Tipper dette går utmerket for TS jeg, selv om han ikke går tur med bikkja tre ganger om dagen.

 

Kjøp valp fra en seriøs oppdretter, med gode referanser og som har bikkjer med god jaktlyst. Da kan du lære minst like mye av bikkja, som den lærer av deg.

Er du alikevel uheldig og får noe som ikke jager, så kast ikke bort 10 år på den. Livet er alt for kort og jaktdagene er alt for verdifulle  til det.

Edited by 8X68S
La til litt.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at jeg er velidg sein i svaret mitt og du har fått mange gode svar allerede : )

Men et par tanker jeg har rundt dette med hund som jeg håper er noe nyttig.

 

Det å ha en hund er en livsstil der hunden må følges opp. Noen hunder krever mer enn andre og reine jakthundraser kanskje litt til.

Ofte en grunn til at de som avler reine jakthunder selger kun til personer som skal bruke de til enten jakt, spor, dressur osv. Med andre ord ikke reine kosedyr.

 

Jeg personlig synes man skal se litt på hvilken hverdag man faktisk har før man skaffer hund og la det diktere om man skal ha hund? og hvilken hund ville passet den hverdagen?

anskaffe hund med litt sånn"nyttårsforsett" tankegang der at man skal begynne å gå turer men må først ha hund har jeg dessverre sett altfor ofte gått skeis og eier som har dårlig samvittighet.

 

Viss livssituasjon ikke tilsvarer en reinraset jakthund med masse energi men en roligere turkompis så kan de og brukes til f.eks apportere småvilt eller blodspor.

Dette må også trenes på for å kunne brukes men vil ellers i hverdagen kanskje være "enklere" å tilfredsstille.

 

Synes det er bra du reflekterer og er ærlig i dine tanker om anskaffe deg hund : )

 

Lykke til med valget

 

  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...