Jump to content

6.5 Grendel subsonic/ 6.5 BR Remington?


M67

Recommended Posts

jeg går selv og tenker på dette med å få meg ett sub kaliber i 6,5 og har vært innom tanken på flere, deriblandt både 6,5 grendel og 6,5 BR, men av en eller annen grund har jeg endt opp med at 6,5tcu må være fin, lite greit hylse volum, kan gi bra fart i full pupp landinger, brenner lite krutt, hylser lar seg lett forme om fra 223 (testet dette ved å kjøre 223 hylser i 6,5x55 dien, problemfritt). og jeg tror magnumhansen har brotsj, tenkte å sende han en mail om dette i dag eller i morgen.

Link to comment
Share on other sites

for min del så blir 6,5tcu som et ekstra løp til saueren, har en sauer i 223 som står og venter på meg, så vil da kunne bruke sluttstykke til den.

har sendt mail til magnum hansen for å høre om han kan ta en slik jobb, så venter på svar på den mailen....

 

kan da ikke tro det blir sååå dyrt (om vi holder kikkert utenom nå først) som en test først så vil jeg bare bruke ett sauer baneløp som kammerdelen kapes av og brotsjes på nytt, så får jeg testet mating og slikt uten å koste på store summer. dersom dette ser ut å være sukses blir det å koste på seg et bedre løp, diesett under testperioden blir vel å ta et 6,5x55 diesett og justere lengden litt med baugfil, lagt fra ideelt, og det er vel ikke sikkert at hylsene lar seg lade om sååå mange ganger da, men 223 hylser er der jo god tilgang på.

 

ladedata ligger der hos våre svenske kolegaers formum.

Link to comment
Share on other sites

Ole

 

Du har rett. 6.5 TCU må det bli. Subsonisk med 155-160grs kuler og langholdsrifle med Scenar 123. Blir en dyr kikkert...

Noen som har en utslitt sako vixen eller en remington 7? Jeg kan jo også kjøpe .223 sluttstykke og en løpsblank fra S&L, og få den kamret i 6.5TCU.. Høres ut som den billigste måten iallefall. 8-9kkr om jeg er flink til å prute?

Eller "slakte" en Rem. 700 LTR og sette i et Lothar Walter 6.5mm løp med 6.5 TCU kammer, billig, nei :(

 

Får nok spare litt til.

 

K

 

6,5 TCU skal du ikke satse på i en vixen kasse, så fremst det ikke holder med et enkeltskudds våpen da.

Du vil aldri få en 6,5 TCU ned i en vixen kasse, i min sako AI (vixen) er det så vidt man får 223 ned i magasinet, og stusser fælt på hvordan man får en 6x45 ned der, men går nok med de korteste 6 mm kulene siden mange her på forumet har vixen i kal 6x45.

6,5 kulene er betydlig lengre en de fleste 6mm kulene så gå for en remington seven kasse heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme hylsa, og det er bare å presse inn, eller ut etter som om det er 7mmBR, eller 6mmBr hylser du har. Hvis du ikke har planer om å bruke tid på hylseprep er 7mmBR visstnok bare å klemme inn, og skyte har jeg hørt. Det er en del fordeler med BR'n, feks hylsetilgang, støtbunn, og godt uvalg i rimelig ladeverktøy.

Det finnes sikkert flere løsninger med andre fordeler/bakdeler. Du har ikke nevnt noe om magasin/mating. Jeg tolker deg dit at det er magasinrifle du skal ha, og jeg ville sjekka ut hvordan 6,5x47 fungerer i sub før jeg bestemte meg. Jeg har ikke noe særlig peiling på sub, men den kan vel trolig ikke bli vanskeligere å få i sub en 308win vil jeg gjette på.. Hvis det er aktuellt å kombinere sub med litt mere sprut, så kanskje det er noe? Den vil nok i alle fall være lettere å få til å gå i magasin.

 

Jeg sitter her med en 6,5BR i handa, og den er jo veldig fin da..

Link to comment
Share on other sites

akkuratt nå ser det mørkt ut for mitt 6,5tcu prosjekt pga forskjellen i låseklakkene på sauer sluttstykker i 223 og 6,5x55. det nærmeste nå for 6,5 i sub er vel 6,5br etter som at den går på normale sluttstykker. må vel vente med 6,5tcu prosjektet inntil DFS tar i bruk 223 for fult så det bli noen utskutte løp å bygge på, enten det eller til der dukker opp en annen genial løsning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lite greie på sublading. Lest litt men aldri forsøkt, men det er jo andre som har peiling her inne. Jeg har dog stor interesse for 6,5BR, men ikke i sub, i alle fall ikke på lenge ennå. :wink:

 

Skulle ikke tilfeldig vis være noe her som har Sierra's ladebok nr5 som kunne tatt seg brydderiet med å PM'e meg noen av de dataene som står der for 6.5BR, eventuellt tatt en kopi til meg kanskje? Burde vel bare kjøpt boka sjøl, men det er mye man skal ha....

Link to comment
Share on other sites

Har et 6.5 grendel prosjekt på gang. Ønsker mye av det samme. Sako vixen kassa er atter en gang levert inn til børsemakeren.

Har skutt masse sub ladninger med 6mm br. Men bare til papp og kråke fugl. Mye styr med sub ladning.

Min erfaring er hvis du har to forskjellige innskutte kikkerter i hurtig montasje, så funerer det bra å skyte sub og fullkraft ammo i samme børse.

Dette har jeg bruk. Tung stål demper fra alm, front montert minst 750 gram! På et 60cm tungt flutet blaser løp og en R-93 offroad. sub kikkert : 4-16x44 meopta paralell akse justering fra 10m til uendelig. Veldig kjekt å kunne justere kikkerten sylskarp på alle avstander når en lager skytekort. Brukte 5m intervaller på kulebane kortet. Siden kule banen er såpass krum. Gjorde dette på den harde måten, dvs ingen pc programmer. Skaut, noterte klikk, skaut mere.

Jeg brukte kun 77g Hp(Scenar) og Vit N-110 krutt. Hylser med opp brotshet tennhette kanal, og magnum tennhette.

Temaet er nok forklart kjempe godt andre plasser.

All hardvare ovenfor er nå solgt: børse, kikkert,demper.

Men jeg prøvde å gjøre det samme med min sako AII i 6mm Norma br. Har ikke lagt så mye i det. Da jeg oppdaget at min digre Hausken demper ikke demper sub ladninger særlig godt. Men det dukket opp andre problemer.... I mitt Walther løp satte kula seg ofte fast i løpet, da med den samme ladningen som gikk så godt i blaseren. De kulene som kom seg igjennom løpet hadde svært ujevn fart. Både under og over 320`ms.

Nå hadde jeg ikke en ekstra kikkert eller en god hurtig montasje til overs. Og børsa måtte bli oprativ til Kråke/rev jakta som endelig startet.

Jeg har ikke sett ladedata i sub til 6.5grendel, men en finner det sikkert på 65grendel.com .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...