Jump to content

Søke på nytt våpen før eksisterende er solgt i Oslo


toor

Recommended Posts

Jeg skal bytte fra Sig Sauer X-five allround til CZ Shadow 2 i grovfelt, og er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

 

Jeg har allerede en annen 9mm i spesialfelt, så jeg er litt skeptisk til å selge før jeg søker, siden jeg hører historier

om folk i liknende situasjon som har fått avslag, fordi spesialpistolen kan dekke begge klasser. (har ikke nok stevnepoeng til å søke om reservepistol).

 

Jeg vet at det "som regel" går bra å legge ved et skriv ved søknaden hvor jeg bekrefter å selge eksisterende pistol FØR jeg kjøper ny, eller senest innen en gitt tidsperiode etter kjøp. Men det går noen rykter om at det har blitt litt innstramninger på dette i senere tid etter sammenslåing av våpenkontorer og diverse.

 

Er det noen som har vært gjennom tilsvarende prosess ved våpenkontoret i nye Oslo politidistrikt i senere tid? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en .22 reservepistol jeg ikke har blitt venn med, og som jeg skal selge og erstatte med en annen. Jeg la ved informasjon om hvilken pistol som skulle selges, sammen med søknaden om ny.

Dette ble innvilget. Med forutsetning om at den andre skulle selges. De krevde altså ikke salgsmelding på den eksisterende før de kunne behandle søknaden.

Dette var altså etter flyttingen av Oslo våpenkontor til Asker.

Behandlingen tok vel å merke lang tid, men det var nok helt andre årsaker til det.

 

 

Siden det er snakk om reservevåpen er jeg altså registrert som konkurranseskytter. Vet ikke om f.eks en rekreasjonsskytter ville fått samme behandling.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det slik i Oslo. Forklarte i skriv vedlagt søknaden at jeg gjerne ville beholde gammel pistol mens jeg ventet på at leverandøren skulle få inn den nye. Fikk 3 mnd på meg til å selge gammel pistol etter at den nye var registrert, med mulighet for å forlenge perioden med 3 nye måneder. Så de var absolutt ikke vanskelige. Dette var vel å merke før sammenslåingen av våpenkontorene, men søknaden ble behandlet av en jeg er ganske sikker på at fortsatt jobber der.

Edited by FredrikW
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 7.1.2019 den 23.58, aps skrev:

Forskjellig avtrekksvekt. Forøvrig 9mm man tuner for grovfelt, og spesialfelt vil ikke være konkurransedyktig i de motsatte grenene 

 

Kan hende det er altfor tidlig på en søndag for meg, men mener da å huske det ikke lengre er forskjell i avtrekksvekt...?🤔

 

Samt at hvor vidt eller ikke våpnene er konkurransedyktige eller ikke sier lovverket ikke noe om, kun dersom de kan lovlig benyttes.

 

Med andre ord, de har loven på som siden hvis de velger å avslå dessverre, men det er lov å bruke hodet/være grei også, siden det skal ikke mye hjerneaktivitet til for å skjønne at de ikke er særlig konkurransedyktige i annet enn tiltenkt klasse.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Razorback skrev:

Samt at hvor vidt eller ikke våpnene er konkurransedyktige eller ikke sier lovverket ikke noe om, kun dersom de kan lovlig benyttes.

Dette er tull. 

Det kan kun søkes om våpen som er tillat brukt i programmet mann søker til, men for å få avslag på grunnlag av allerede ervervede våpen til andre program må mann ha ett våpen fra før som ikke bare er lovlig, men har IDENTISKE spesifikasjoner.

 

Sitat

Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Link to comment
Share on other sites

Desverre er det helt i tråd med PODs tolkning (https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf):

"Direktoratet forstår våpenforskriften § 13 tredje ledd slik at det bare kan erverves ett våpen pr program under forutsetning av at vedkommende ikke har våpen fra tidligere som lovlig kan benyttes til samme bruksområde (program)."

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva som står i rundskrivet, men jeg mener det som står i forskriften om dette er såpass konkret at det ikke kan tolkes (på den måten POD gjør). Klart det blir litt komplisert når klageinstansen er de samme som har feiltolket, men forskrift skal vel veie tyngre enn rundskriv når disse ikke samsvarer? 

 

Har noen klaget inn avslag med denne begrunnelsen? 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Razorback skrev:

Kan hende det er altfor tidlig på en søndag for meg, men mener da å huske det ikke lengre er forskjell i avtrekksvekt...?🤔

 

 

Ser ut som @aps har rett, i det oppdaterte reglementet for 2019 sesongen ( https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/12/nasjonalt-regelverk-for-pistol-med-kommentarer.pdf ) heter det fortsatt :

 

"5.2.5.11 AVTREKKSVEKT
 5.2.5.11.1 Med unntak av Fin- og Grovfelt som har 1000 g., har samtlige våpengrupper 1360 g. som min. krav til avtrekksvekt"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et spørsmål, i samme gate, men fra en litt annen vinkel. Jeg og min sønn på 17 år tok sikkerhetskurset sist sommer, og jeg sendte akkurat inn søknad på på en 9mm og en .22. Er det noen som har søkt om 2 våpen i samme kaliber for å trene og reise på stevne sammen, uten å måtte vente på tur, med en som er under 21 år? Og brukt det som begrunnelse? 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, aps skrev:

Det er eldre enn 2019, men det er forsatt forskjellig avtrekksvekt. 

 

Klar over det, derav "heter det fortsatt" - poenget mitt var at det ikke var blitt endret som Razorback antydet.

 

Spørsmålet er dog hvor relevant det er, siden minimums avtrekksvekt i spesial er høyere enn i grov.

Det blir bare nok en grunn til at våpen fra spesial er uegnet og lite konkurransedyktig i grov. Hvorvidt våpenkontoret vektlegger dette i behandlingen virker å være litt uklart.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, toor skrev:

 

Det blir bare nok en grunn til at våpen fra spesial er uegnet og lite konkurransedyktig i grov. Hvorvidt våpenkontoret vektlegger dette i behandlingen virker å være litt uklart.

 

Veldig forskjellig fra kontor til kontor har jeg skjønt. Mener å ha hørt at de er/var ganske strenge på dette i Oslo. Selv sogner jeg til Kongsberg og så lenge du ikke er fersk og prøver å få 10+ våpen uten aktivitet så pleier de å være greie med å skjønne at det er lite konkurransedyktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 7.1.2019 den 23.47, unnamed skrev:

Får håpe ditt våpenkontor er snille. Våpenkontoret her hadde gitt meg en kald skulder og sakt jeg kunne stilt i grov felt med en spesislpistol i 9mm.

 

Det var de.

 

Lå innvilget søknad i postkassen i går, med forbehold om at jeg solgte den andre pistolen innen 3 måneder fra brevets dato.

Brevet var datert 26.02, så det betyr at saksbehandlingstiden ikke var mer enn i overkant av 6 uker, hvis man tar høyde for postgang.

 

Positivt overrasket både når det kommer til behandlingstid og selve vedtaket!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...