Jump to content
strebern

Trondheim - hvor bor man?

Recommended Posts

Kona må til Trondheim for å gå gradene i jobben. Kidsa og jeg flytter nok etter, for det kommer trolig ikke noe godt av å splitte opp for lenge. 

Hvor bor man i Trondheim med barneskolebarn? Hvor er oddsen grei for å få garasje og maks 1km til utmark? Har hytte på Dombås, så gjerne på sørsida av byen. 

Eventuelt aksen Dragvoll-Steinan-Risvollan mot Estenstadmarka. 

Hvor i byen skal kona di jobbe, og hvor mye betyr det med kort reisevei/fornuftig kollektivtilbud?

Hun skal jobbe på St. Olavs, og dit går det nok flust av busser, eller hva? Jeg sykler til en ev. jobb, så buss er ikke så stress. 

Trondheim høres ut som en fin by, men jeg vil ikke bo i leilighet. En må ha plass til to biler, henger og trampoline ++, og da er vel ikke Baklandet aktuelt. 

'

De aller fleste busser sørfra passerer forbi St. Olav, så det går nok greit.

Baklandet sliter med <1km til marka også, med mindre du regner turveien langs Nidelva.

Trondheim er en forvokst småby, så du trenger ikke så langt ut av den bittelille bykjernen før du finner lommer med eneboliger m/hage. Har du god tid og mye penger kan du få det du ønsker deg i gangavstand til St Olavs. 

Bare å begynne å følge med på Finn.

Posted (edited)

Jeg får se mer utfor byen. Kanskje det er litt større tomter om en kommer litt ut i provinsen? Maxsum er vel på  firetallet et sted. 

@spindrift, takk,det var fin beliggenhet, men litt dyrt for oss. 

Edited by strebern

Tonstad, Tiller, Heimdal på sørsida. Grei offentlig kommunikasjon til byen, og ingen bomring for å komme seg opp til skyteanleggene som ligger i området ved Jonsvannet. Bør være mulig å finne noe i området 4-6, om en ikke har alt for høye krav. 

• Like 1

Tonstad og Tiller har litt "kjedelige" markaområder i umiddelbar nærhet. Ok skoler og moderne infrastruktur så det er kurant med bilfri eller nesten bilfri skolevei. Enebolig med dobbelgarasje og stor hage til fire millioner tror jeg du kan glemme der. Vet ikke om det går an i Klæbu eller Melhus en gang nå lenger.

• Like 1

Med nye E6 hadde jeg heller flyttet til Melhus enn Kolstad/Heimdal med forespeilt budsjett da er det kanskje en sjanse og nå er vel pendlertiden kommer ned betraktelig. 

• Like 1

48 minutter siden, MorganKane skrev:

Forbausende mange av mine naboer her på Nyborg (Byåsen) som jobber på St.Olavs. Vet ikke helt hvorfor det er slik.

Kanskje fordi det er ca 10500 ansatte på St, Olavs😉

• Like 2

Veldig mange her oppe i Gauldalen pendler med tog til st.olav.Og som flere har sagt,reisetid med bil har gått betydelig ned med åpning av ny vei👍

1 hour ago, bbdg said:

Kanskje fordi det er ca 10500 ansatte på St, Olavs😉

Det er såppas ja :o

La ikke merke til budsjettet på fire tallet før nå. Da blir det vanskelig ut fra kravene dine. 

Har en kollega som bor i Melhus som nå gliser bredt over den nye veien. Tror han nå bruker kortere tid til jobb enn meg.

Steder med tog forbindelse er heller ikke dumt tips, lite egnet for parkering i byen nå. Også har man det stille og fredelig rundt seg, også ett pluss i mine øyne.

Men om du får enebolig med garasje til det budsjettet også utenfor Trondheim er jeg ikke så sikker på.

• Like 1

Kollega måtte flytte til Kvål for to år siden for å få rom til kidsa og en liten plenklatt, garage var det vel å. Gamle greier, og kosta over 4 for 2 år siden. 

Jeg la merke til at den på Trolla hadde hele to utleieenheter. Det kan jo gi rom for å klare en del mer enn opprinnelig budsjett.

Kommer ikke gratis det heller..

Verdipåslaget p.g.a utleiemulighet var på 800k når vi kjøpte hus. Man skal leie ut temmelig lenge for å tjene det inn selv om det er skattefritt (enn så lenge).

Å kjøpe noe som man selv kan bygge om til godkjent utleie er nok smart, reglene er heller ikke like strenge som de en gang var. Men på den andre siden så er er studentmarkedet i Trondheim nå helt dekket. Man må regne med å leie ut til voksne ikke-studenter med mindre det er helt i sentrum, det kan by på problemer.. Vi har vært heldige med våre, både nåværende og forrige er leger som jobber på St.Olavs, med behov for "pendleleilighet". Men 95% av de som svarer er helt totalt uaktuelle. For 10 år siden var det ikke slik, mer gylne tider for utleier i Trondheim da. 

• Like 1

Jeg får opp 26 treff på finn med følgende kriterier.

>150 kvm

<20km fra sentrum

>3 soverom

Mellom 3M-5M

Når en skal jobbe på St.Olav, og skal ta buss er det nok sørsiden som gjelder. Jeg tar ikke buss så jeg kjenner ikke så mye til dagens rutetilbud. Det jeg husker fra starten på studietiden da jeg tok buss, er at det er håpløst å ta buss mellom bydelene, og at alle busser går igjennom sentrum. For mer info: atb.no

Sykling vinterstid går greit, jeg har gjort det i mange år selv, men ha en back-up. Ved stort snøfall kan det ta veldig lang tid før veier blir brøytet. Sentrumsnært tror jeg fortau og sykkelstier har prioritet.

Trondheim er faktisk en liten by. Det er friluftsområder på øst, vest og nordsiden. Du er sjelden mer enn 2-3 km fra skogen. Sørsiden vet jeg lite om. Det er Trondheims Groruddal, og jeg vil ikke anbefale å ferdes der etter at det har blitt mørkt. Det er nesten umulig å kjøre bil i sentrum, men blir du litt kjent går det greit. Skytebaner finnes overalt. 4 av de ligger ved Jonsvatnet, noe øst for byen. Lett tilgjengelige jaktterreng finner du på inatur.no.

Når det gjelder utleie, så er nok gullalderen over. Men betaler du 800k for at huset ditt har utleie, er det en fette god deal. 800k koster under 2000 kr/mnd, og du går 6-8000 i pluss hver måned.

1 time siden, ErlingElev skrev:

Sørsiden vet jeg lite om. Det er Trondheims Groruddal, og jeg vil ikke anbefale å ferdes der etter at det har blitt mørkt. 

Du vet lite om sørsida, men gir allikevel råd om den? Jeg har bodd der i fjorten år og ferdes stadig ute etter at det har blitt mørkt. Det er nok langt farligere å surre rundt skjenkesteder i sentrum i helgene. 

• Like 4

Ville heller sett på nærhet til tog og buss enn avstand til sentrum. Bor selv på sørsida av byen, med nyveien så er det bare å glemme kjøretid og kø. En elbil til å bruke til og fra når kollektivt ikke er mulig, så er du bra stilt. 7-8 skytebaner på omtrentlig samme kjøretid(ca30min). Men på vintertid har jeg ikke villa sykla herifra. Mark med fritt kortsalg til småviltjakt  i gangavstand fra tettstedet Kvål. 

Edited by joeri
  • Like 1