Jump to content

Ønsker å trene med rifla, jaktfelt da?


fredriko

Recommended Posts

Har prøvd å lese meg litt opp på dette her men blir ikke klokere. 

 

Jeg ønsker å komme meg på bana å regelrett trene med rifla mi og ikke minst bli kjent med den, leser på de lokale skytterlagsidene, der skriver de slik «oppstart jaktfelt trening» «oppstart DFS trening» etc. 

For meg som har en rykende fersk jegerprøve i bakhodet ønsker utelukkende ren trening med rifla mi uten noe formål om og bli med på stevne eller tilsvarende, kan jeg da møte opp på jaktfelt trening bare for å skyte? 

 

Litt forvirrende for en nykommer å sette seg inn i dette, jeg forstår at DFS er ren konkurranse gren, jaktfelt til en viss grad det samme? 

De lokale skytterlagene skriver ingenting om «vanlig» skyting/trening når jeg scroller gjennom fb sidene deres, er for det meste bare nevt jaktfelt og dfs. 

 

Kan noen oppklare for meg hva jeg everuelt har missforstått/oversett? 🤨

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville faktisk kjøpt en salongrifle hvis du ikke har, 5-10% av ammunisjonsprisen og lett å trene mye med.

 

Ellers er partizan feks helt ok å starte med, ikke noe poeng å kjøpe blyspiss eller veldig dyr ammunisjon, fokuser heller på å skyte mye, og gjerne regelmessig.

 

Ordentlig luftgevær i garasjen eller lignende er også gull verdt. I en travel hberdag kan man fortsatt få skutt et par skudd hver dag nesten.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, fredriko skrev:

Ja okei, så trening med feltskyting er ikke noe å anbefale for en nybegynner. 

 

Men hvilke type ammunisjon bruker man på slikt? Jeg har 30-06, er det da fmj eller blyspiss 150-180gr? 

 

Jo da, feltskyting er absolutt fin trening for en nybegynner. Hvorfor de over her snakker om bevegelige mål og hurtigskyting er uvisst, men blinkene på feltskyting står så absolutt stille. God tid har du ved en eventuell konkuranse og, i NJFF regi 2 minutter på å få ut 5 skudd, i DFS jegerklasse som oftest litt kortere. 

Møt opp med en eske av den billigste ammo du finner og skyt. Si at du er nybegynner så er det fort noen som hjelper deg igang.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ruger1022 skrev:

 

Jo da, feltskyting er absolutt fin trening for en nybegynner. Hvorfor de over her snakker om bevegelige mål og hurtigskyting er uvisst, men blinkene på feltskyting står så absolutt stille. God tid har du ved en eventuell konkuranse og, i NJFF regi 2 minutter på å få ut 5 skudd, i DFS jegerklasse som oftest litt kortere. 

Møt opp med en eske av den billigste ammo du finner og skyt. Si at du er nybegynner så er det fort noen som hjelper deg igang.

 

Ja okei, det var dette jeg hadde håpet på 😃

problemet mitt er at jeg har ingen plass å skyte/trene utenom en evt riflebane, bor i ett borettslag og kjenner ingen bønder eller grunneiere med store områder for trening. 

Så jeg ønsker å komme meg på bana for å skyte, men som tidligere nevnt så er det kun skrevet om jaktfelt og dfs, så om jeg kan trene som nybegynner på jaktfelt så hiver jeg meg gledelig med hver eneste trening fremover 😁

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt snodig ut at det ikke er noen helt vanlige "rifletreninger". For øvrig skal du ikke se bort fra at det kan være rom for å drive helt alminnelig, stasjonær,  skyting på stillestående blink, uten Sauer og skytedress, på DFS-treningene.

 

Er det ei DFS-drevet bane du har tilgang på?

Link to comment
Share on other sites

Du møter opp på DFS-banen med din 30-06 og fmj. Der får du den beste treningen. På vår DFS-bane møter det jegere med tilsvarende utstyr hver eneste trening, og de er selvsagt meget velkomne. Følg instruksjonene fra skyteleder nøye. Spør om hjelp og råd om du trenger det. Skyting er for alle (som følger reglene).

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

@fredriko Hvor holder du til? Om folk her vet hvor du holder til så er det mange som skyter hele året her inne som tar med seg en "fersking" ;) Har selv tatt med og startet opp flere der jeg holder til. 

 

 

Jeg holder til på Stord i Hordaland, mellom Bergen og Haugesund :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, msteiro skrev:

Ordentlig luftgevær i garasjen eller lignende er også gull verdt. I en travel hberdag kan man fortsatt få skutt et par skudd hver dag nesten.

 

Dette er en mulighet jeg ser mer og mer på. Kjøpe et kvalitets-luftgevær og få trent i garasjen hjemme daglig. 

 

Noen som har erfaring med hvor mye slik skyting faktisk er overførbart til skyting med sentertent? Eller blir man primært god til å skyte luftgevær? Mulig jeg spør dumt nå, og sorry for OT...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen som har erfaring med hvor mye slik skyting faktisk er overførbart til skyting med sentertent? Eller blir man primært god til å skyte luftgevær? Mulig jeg spør dumt nå, og sorry for OT...

Litt avhengig av luftgeværet, så kan det være kjemperelevant. Men du må trene på noe riktig, så instruksjon til å begynne med, eller innimellom vil hjelpe på progresjonen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare å sette på autosøk etter Feinwerkbau 300 på finn.no, eller kjøp fra Sverige. Merker enorm forskjell på stående skyting spesielt, skyter 2x5 på ca tilsvarende storviltprøveblink redusert til 10meter omtrent hver dag når jeg parkerer sykkelen i garasjen etter jobb. 

 

 

DB3C3CB5-B4BE-459C-8990-81CB9A28A233.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, fredriko skrev:

 

 

Jeg holder til på Stord i Hordaland, mellom Bergen og Haugesund :)

 

 

Jeg bor også på stord.  Meld deg inn i Sveio jff.  Der er det jaktfelttrening hver lørdag på Førde nå fra kl.11.00 fram til påske. Etter påsken starter jegertrening der 2 ganger i uken. Du kan skyte der uten å  væra medlem også

Edited by Heradianer
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Heradianer skrev:

Jeg bor også på stord.  Meld deg inn i Sveio jff.  Der er det jaktfelttrening hver lørdag på Førde nå fra kl.11.00 fram til påske. Etter påsken starter jegertrening der 2 ganger i uken. Du kan skyte der uten å  væra medlem også

 

Det høres jo ut som en plan 😃

skal sjekke ut dette, takk for tips 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...