Jump to content

Begynne med fiske igjen etter 20 år.. Utstyr?


Sør-jeger

Recommended Posts

Har lyst å begynne å fiske igjen etter nesten 20 år siden sist..

 

Jeg har lett tilgang å fiske fra land ut i havet.. og vanskeligere tilgang på å fiske i småvann og elver.

 

Så jeg tenker jeg trenger to stenger/ sneller for Saltvann og Ferskvann.

I forhold til våpen har jeg NULL peiling på fiskeutstyr.. men har fått det for meg at Shimano Stella er de bese snellene? Stemmer dette?
Jeg har ingen problemer med å betale for utstyr fordi jeg beholder det for alltid.. i motsetning til jaktvåpen som jeg ikke klarer å slutte med å kjøpe og selge. :)

 

Hva med stenger.. for at det skal være kjekt må det være litt giv i stengene og vektet til fisken/vekten man er ute etter. Er det noen "regler"?

 

Ser på 

Stella FJ for ferskvann

Stella SW fo saltvann

 

Stenger.. hjelp?

Link to comment
Share on other sites

På fjellet har eg den gammla sjøstangå mi 9 fot 14-40 gram. Bruke mykje 12 og 18 gram sluk. Synest den er perfekt. Har fireline ein liten svivel og ein halv meter mono i enden. Hive temmelig langt. Meina da er shimano nexave stang og exage snella. Ikkje høyr på dei som vil ha deg til å kjøpa 7 fot med 2-12 gram. Hiv allfor kort, bles ofte på fjellet. Huska ikkje heilt kva snøre men meina da er ein spole med 0,12 fireline og ein med ca 0;23 mono berkley trilene eller noke sånt. Fekk nå fisk i sommar iverfall.

Link to comment
Share on other sites

Stella serien til Shimano er vel haspelens rolls royce, men selv de rimelige snellene er godt brukbar og holdbar. 

 

Dette skrev jeg i en annen tråd :

Skrevet Desember 25, 2012

Selv bruker jeg ei Shimano nexave ax 375(12,5 fot) med kastevekt 7-25 gram og ei Berkley series one 10 fot med kastevekt 2-12 gram.

Begge er tre-delt og begge med shimanosneller,4000 og 2500 i størrelse.Bruker 0.25 og 0.10 fireline på disse.(og nei,fireline er ikke dårligere en monofil,flises litt ytterst men dette kapper man bort uansett om det er multi eller mono man bruker.Sjekker dette med jevne mellomrom uansett type snøre.Fireline jeg har på nå hadde sin 6.(sjette)sesong i bruk i år,prøv det med vanlig nylon/mono. Husk bare på å legge på en runde el-tape over firelinen innerst,før du spoler på).

Shimanostangen brukes i havet til laks og sjø-ørret fra land,samt dorging.I ferskvann med mark/flue og dubb.

Berkleyen brukes til litt sjø-ørretfiske,samt sluk og spinner etter ørret/røye i ferskvann.

Berkleystangen var et impulskjøp pga godt tilbud på stang og snelle,mens shimanoen var mer gjennomtenkt med hensyn til bruk.

Der tok jeg å tenkte gjennom hovedbruksområdet med aktuelle slukvekter,altså i hovedsak laks,fra land med 27g evt maks 32g møresild.

Deretter så jeg gjennom utvalget av stenger med maks kastevekt opptil 30 gram,ville å ha stangen lengst mulig pga kastelengde og tre-delt(eller mer) .Og valget falt som sagt på shimanoen og den funker.Kjører helt greit laks på 6,5 kilo på den,både fra båt og land 

Så tenk gjennom hvilke/hvilken sluk og slukvekt du bruker mest,å kjøp stang etter det.Som oftest kan du å bruke litt tyngre slukvekt en det som er oppgitt,så ikke kjøp stang med større slukvekt en nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...