Jump to content
matsb

6,5x55 kort løp og kulevekt 6,5-8gram

Recommended Posts

Noen som har erfaring med 40-45cm pipe i 6.5x55, lettere kulevekter og raske krutt? 

Tenker da, som tittelen sier, 6.5-8grams kuler med N135, N530, N140 og N540 og tilsvarende, som VV sin ladetabell anbefaler for disse kulevektene. 

Vil jeg slite med en demper som blir kruttfylt etter hvert eller vil så raske krutt forbrenne fullstendig selv i ei så kort pipe? 

Posted (edited)

Øk løpslengden til 55-ish cm og problem løst.

Edited by jjrckd

Eneste grunnen til å bruke så raske krutt er litt mindre smell, fart og rekyl.   

Skyter ikke 6,5 i kort løp, men 30-06 i 40 cm løp. Bruker stort sett 59-62 gr n160 og N15.  

Ser ikke problemet. 

Sitat

problem løst

Hvilket problem? Den bittelille andelen av kruttet som eventuelt ikke forbrenner i løpet vil brenne i demperen - den blir nok fortere varm (den BLIR fortere varm med kort løp, uansett)

Jeg har nokså mye erfaring med 308Win, demper, kort løp (40cm) og allslags kuler egentlig. 308 Win er svært sammenlignbar, siden en brenner ca like mye krutt (45-50gr) og stort sett de samme kruttene med lette og middels kuler, som man bruker til de helt lette kulene i 6.5x55. Det er stor forskjell på hvor fort demperen blir varm f.eks. fra N550 til N540, og N135 og N530 vil gi enda mindre oppvarming, men du vil jo få mindre fart med de raskeste kruttene. Det kruttet som gir mest fart med de helt lette kulene i 6x5x55 er vel enten N540 eller N550 kan jeg tenke meg. N150 vil også være et godt valg.

Jeg har brukt en del N204, N550 og N19 i 6.5x55 med 5.5g kule (Sierra 85gr HP) og tror optimum (for fart) liggger der et sted. Men disse kruttene vil gi en del munningsflamme i korte løp, det er riktig. De vil fremdeles være de som gir mest fart.

En demper av stål vil nok være lurt dersom en velger å lade hardt med disse kruttene - eller passe på temperaturen på den. Bruker du N135 f.eks. vil demperen ikke bli så fort varm, men du vil jo få 100m/s mindre fart, om fart betyr noe.

K

Når oppstår "produksjon" av uforbrent krutt i en moderne (konstruert for bruk med røyksvakt krutt) patron? Regner med trykket må være rimelig lavt for å få denne effekten.

Sitat

Når oppstår "produksjon" av uforbrent krutt i en moderne (konstruert for bruk med røyksvakt krutt) patron? Regner med trykket må være rimelig lavt for å få denne effekten.

Det er stort sett en myte, og noe folk tror siden Quick Load har en verdi som heter "mengde krutt forbrent i løpet". Mange blir veldig bekymra når denne ikke er 100%. Noen er bekymra for at de sløser med krutt, og andre for at det ssamles i demperen.

Dersom en kjører den type ladninger jeg tenker på, dvs. normale ladninger, i korte løp, så vil en se at en lager digre munningsflammer, nesten uansett kaliber. Iallefall vil de som ikke lukker øynene når de skyter se det. De andre får tro det... Det er mange som hverken ser munningsflammer eller kulespor, de må heller jobbe med skuddreddheten sin ;)

Uansett - poenget er at en demper vil stoppe disse munningsflammene, de er hovedsakelig partikler (gass lyser ikke) fra forbrenningen, som ennå er varme nok til å lyse - og det er nesten utenkelig at eventuelt krutt som ikke er brent i løpet - ikke skal brenne i demperen ved disse temperaturene.

Lader en derimot slik at gass og partikler kommer til munningen UTEN åvære varme - f.eks. subladninger, eller veldig svake ladninger med langsomme krutt, så vil en kunne f en oppbygging av krutt i demperen. men det gjelder igrunnen uansett løpslengde.

K

de fleste "muzzle devicer" vil ved normale supersoniske ladninger virke relativt selvrensende uavhengig av krutt. 

vanligvis er det halvauto mekanismer og lignende som påvirkes mer av ubrent krutt. 

Det er stort sett bare et lite kokslag man ser, som er enkelt å fjerne. Bremser og flammedempere er velsignet enkle å pusse. Litt mer styr med lyddemper.

Lysshowet er litt avhengig av patron også. For eksempel helt standard overskudds 7.62x54R lager en jævel av en flamme med 20" løp, mens tilsvarende 7.62 NATO er langt mer diskret under samme betingelser. Både kruttype, arbeidstrykk og kruttmengde er variabler.

Grunnen til at man ser uforbrent krutt i lyddempere er vel egentlig at det er da man skyter sub ladninger. Det har lite for seg med brems i alle fall.

Slik jeg har oppfattet dette, er det hastighet og temperatur på gassen og den kjemiske sammensetningen av restproduktene etter kruttforbrenningen som etterbrenner I kontakt med atmosfærisk oksygen fremfor munningen,  som i hovedsak bestemmer mengden munningsflamme, men det er mulig jeg har fått med meg dette feil.

Hei og godt nytt år og sånn. :)

Jeg har brukt en 6,5X55 med 49 cm løp i over 20 år. Erfaringen er at jo tregere og jo mer krutt du bruker jo mer munningsflamme uten demper, jo varmere demper, osv. Erfaringen er og at det vanligvis er med de tregere kruttene du får mest fart. (som noen har sagt før)

Jeg får mest fart med 10 grams kuler med N15, selv om N19 er hakk i hæl. Med 6,5 grams kuler får jeg mest fart med N19 av de kruttene jeg har prøvd.

Om målet er minst mulig slitasje på demperen eller at ikke demperen skal bli så varm, så ville jeg sett på de kjappere kruttene som er egnet for kula. Men da får man litt mindre fart igjen.

På min gamle banemauser i 6,5x55 satte jeg på en ny 55mm pipe gjenget for demper. Monterte en diger demper som delvis går bakover løpet husker ikke hvilket fabrikat det er men den fungerer utmerket. Han nå skutt ca 1500 skudd med denne etter dette og det med hardt ladet felt ammunisjon 8,4g kule og 2,72g NC96m som gir ca 880 m/s. Demperen blir jo glovarm etter 5 skudd men det er da ingenting som tyder på at den slites. Eneste som ikke holder er en plastforing mellom demper og løpet men det funker like bra uten den.

Sitat

Jeg får mest fart med 10 grams kuler med N15, selv om N19 er hakk i hæl. Med 6,5 grams kuler får jeg mest fart med N19 av de kruttene jeg har prøvd

Dette er nøyaktig det samme som jeg har sett i 308Win, bare med kruttrekka ett hakk forskjøvet mot rask.

Sitat

Om målet er minst mulig slitasje på demperen eller at ikke demperen skal bli så varm

Dette er grunnen til at jeg kjøpte en frontmontert ståldemper. Da kan jeg drite i hvor varm den blir.

Sitat

Eneste som ikke holder er en plastforing

Det var også min erfaring, og er enig i at det ikke er noe å bry seg om. Men jeg har også sett at pipa blir blåanløpt inni teleskopdemperen (nå snakker vi mange skudd på kort tid) ,det var forresten med vanlig langt 66cm løp, og jeg har håp om at pipa skal holde seg kaldere med frontmontert demper.

K

4 hours ago, vavlo said:

Slik jeg har oppfattet dette, er det hastighet og temperatur på gassen og den kjemiske sammensetningen av restproduktene etter kruttforbrenningen som etterbrenner I kontakt med atmosfærisk oksygen fremfor munningen,  som i hovedsak bestemmer mengden munningsflamme, men det er mulig jeg har fått med meg dette feil.

Nei, det er riktig, men alle de faktorene du beskriver er resultat av det som skjer i kammeret under forbrenning.