Jump to content

338winmag med nye kuler


Torf

Recommended Posts

Jeg har plutselig blitt eier av ei jaktrifle i 338winmag. Selv om den ikke er tenkt til langhold går spekulatoren på litt mer enn tomgang.

 

Nosler har kommet med en 265gr Accubond Longrange med bc på 0,778 verifisert. I en std 338winmag sier ladetabellene utgangshastighet på 820-830ms. Med andre ord, denne kula er supersonisk til ca 1700m.

338winmag har sikkert også mye bedre levetid på løpet enn de vanlige magnumpatronene til langholdskyting. 

 

Finn er "full" av særdeles rimelige høykvalitets 338winmag rifler i nystand. Med en billig tung ståldemper på tuppen tror jeg mange kunne ha moro av litt alternativ langholdskyting for en billig penge.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.338 Win.Mag. er bra saker.

Nå finnes det utrolig mange kaliber/hylsevarianter i .338". Det som det er enklest å oppdrive hylser til (stabil tilgang) er .338 Win.Mag. Som du sier så brenner den sikkert løp i mindre grad enn mye annet.

Jeg har i flere år hatt en 7mm.Rem.Mag. som garantert brenner løp. Sist gang jeg byttet løp hadde jeg oppe til vurdering å søke om kaliberbytte til .338 Win.Mag. på min rifle. Jeg kan helt enkelt neste gang bare bytte løp til .338" og dermed ha et nytt konsept uten å måtte endre på noe annet med rifla. Disse to patronene 7mm.RM. og .338" er helt like, forskjellen er kun kaliberet. Nå er det storvilt jeg driver med, ikke langhold som sikkert også er artig. 

Gratulerer med et godt valg.

.338.JPG

.338 Win.Mag. og 7mm. Rem.Mag. Nært slektskap. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig kjøpt inn 160gr og 185gr Barnes TTSX til drivjakt på villsvin. Lettskutt og høy hastighet.

Håper å få tid til og leke meg litt med disse nå i vinter. Tid er det største problemet..

Her er rifla, Sako Safari i nystand til spottpris:

 

DSC_0051.JPG.23e386e0b5458cb27a2f083322161ee7.JPG

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...