Jump to content

En .32-20 Familie


Vaquero

Recommended Posts

En liten .32-20 familie:

Om en kan samle villkatter seriøst kan sikkert diskuteres, villkatter er ofte tatt inn i SAAMI-varmen og industristandardisert. Mange forblir "private" kreasjoner som forblir på eget ansvar. Jeg synes det er morsomt å se på hvordan en opprinnelig patron/hylse utvikler seg til noe helt annet. I dette tilfellet kikker jeg på .32-20 WCF.

 

Alle disse fem er basert på .32-20 hylsen.

I året 1882 introduserte Winchester sin .32-20 WCF. (Winchester Center  Fire) for sin Lever Action-rifle modell 1873. Etterhvert i 1895 kom .25-20 WCR.  for deres Lever Action-rifle  modell 1892. I 1938 introduserte Winchester en enda kreasjon på .32-20-hylsen, .218 Bee. Denne var introdusert for Winchester modell 65, også en Lever Action. (mitt eksemplar har ikke en egnet kule for rørmagasin). Selvfølgelig måtte en eller annen lage "Ackley" - variant av .218 Bee. Så kommer to villkatter .218 Ackley Bee. Videre var det en som ville strupe den sistnevnte ned til kaliber .17" .17 PCK Bee.

 

Dette var bare for å vise et lite slektstre :)

Win. Fam..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...