Jump to content

Kombi + hagle


ErlingElev

Recommended Posts

Er på utkikk etter et brekkvåpen med hagleløp og kombiløp. Mulighet for dobbeltrifle kan være et pluss. En annen mulighet kan være hagle med innstiksløp, men det kompliserer en del (tror jeg)

 

Hagleløpet bør ha utskiftbare choker, og trykktestet til 1320 bar.

12/70 duger. 

Kunne tenkt meg to avtrekkere eller mulighet for enkelt bytte av avtrekket.

Kombiløpet bør være tykktestet til 1320 bar, og kunne godt hatt utbyttbar choke

Kaliber er ikke så viktig, men skal ha R.

 

Har i dag 2 stk Valmet 212 med 4 ombyttbare løp. Byggekvaliteten er fantastisk, presisjonen er fantastisk. men den mangler byttbare choker og er sikkert ikke godkjent for 1320 bar. Begge er eldre enn meg, og når jeg har kommet inn i vedlikeholdsalderen har nok de også gjort det. Dessuten er markedet for nye løpssett lite. 

 

Finn Classic 412/512/612 vet jeg om, og 612 virker som et bra konsept, men brukererfaringene jeg ser på kammeret taler imot denne. 512 virker som et sikrere valg. 412 har i utgangspunktet litt færre opsjoner. Har 512 utbyttbar tennhetteforing?

 

Finnes det andre kombivåpen som er i nysalg, som tilfredsstiller mine ønsker? Ser at Sabatti og Zoli har kombier, men er de ombyttbare med haglene?

 

Den andre muligheten jeg ser på er å kjøpe min siste hagle. En ny F3 for eksempel. Denne finnes, så vidt jeg vet ikke med muligheten for kombiløp, og et løpssett koster vel i størrelsesorden en kombipakke med 2-3 løpssett. Men kan innstikksløp være en mulighet (det er jo gratis). Trenger man verifisere treffpunkt når man setter i innstiksløpet? Har F3-løpssettet mulighet for kikkertsikte?  Er det noen produsenter som gir mulighet for kikkertmontasje på hagleløp?

 

Bruksområdet vil være leirdue for trening, rådyr og småvilt. Jeg lader både hagle og rifle. 

 

Har noen av kammerets eminente brukere noe å tilføye?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at Italienerne anser flere løpsalternativer til en kolbe (pipeskift-systemer) som lite interessant. Der satser de på at kjøperne vil ha komplette våpen enten det er dobbeltrifler, kombier eller hagler (eller helst alle 3). Italienske dobbeltrifler som jeg har sett på bruker også små (kal.20?) kasser.

 

Dermed ser det ut til at Finn Classic og Blaser er de mulighetene du har. Og da er det jo tykkelsen på lommeboken som avgjør hvilke av disse 2 merkene det må bli.😉

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Utlandet er helt klart et marked som er interessant. Per nå er jeg i researchfasen, og prøver å finne ut av produsenter og konsepter. 

Skaubjørn, jeg ser ikke helt fordelen med den annonsen kontra nykjøp hos norsk forhandler.

 

Kunne godt tenkt meg drilling, men bruksområdet er 2-4000 hagleskudd på leirduer per år, og noen få hundre jakt/test-skudd. Ikke så veldig mye. Drilling med løse choker i kaliber 12 er vel heller ikke så lett å oppdrive. 

 

Til nå har jeg funnet følgende produsenter som tilbyr kombi + hagle.

-Finn Classic

-Sabatti

-Merkel

-Heym

-Baikal

-Zoli

-Brno, men er usikker på om de fortsatt produseres.

 

Noen som vet om fler?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordskog.com/produkter/skytevapen/kombivapen.html

 

Darwinen leveres tydeligvis som pakke med kombi- og hagleløpssett. Om det er noe å samle på, aner jeg ikke.

 

Jeg var av den oppfatning at Bettinsolien var tilsvarende pakke, men det ser ikke slik ut (lenger). Eller, kanskje det gjør det...

 

 

Edited by Jeffery
Lagt til funderinger...
Link to comment
Share on other sites

Trodde egentlig var noe jeg ikke så. Jeg har ikke bestemt budsjett ennå, og jeg har det helt greit med en Lanber 2077 (tror jeg) og 2 stk 212 med 4 løp. Jeg leter egentlig etter noe for å få havesyken til å melde seg. Noe jævli fornuftig kanskje, men det må ikke nødvendigvis være billig. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sååååå.... du har 2 stk 412 (tilnærmet lik Finnclassic som anbefales over) med 4 løpssett (?) samt hagle og har det greit med det. Men du leter likevel etter kombi med hagleløp? Eller leter etter kombi med hagleløp som du kanskje kan få lyst på? Eller som du håper på å få lyst på? 

 

 Jeg fatter ikke bæret. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke 412, men 212. 

212 har et snevert kaliberutvalg og er fra 70-tallet. Hadde jeg har 2 stk 412, så tviler jeg på at jeg startet denne tråden. 

 

Litt av planen er å kvitte meg med begge kombiene og hagla for å få litt bedre plass i garderoben. Et moderne brekkvåpen med flere løpssett lokker. 

 

Olesøn, kunne tenkt meg fler løpssett til 212ene, men får jeg ryddet litt plass i garderoben/skapet så blir det nok en rifle til. Noe jeg ikke har. Kanskje 338 winchester. Det får bli en annen tråd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Skaubjønn skrev:

Jeg har også hatt et slikt sett. God kvalitet. 0 godfølelse... Spett dette her. 

 

Jeg har aldri hatt Valmet, men jeg har byttet våpen med kamerater, når vi har vært på fuglejaktturer. "0 godfølelse" er en dekkende karakteristikk, og det er i forhold til Baikal-haglene! Våpenet føltes "kort", og med alt for mye jern alle steder. Hvis kombi-settet føles omtrent tilsvarende, er dette også gjeldende, i forhold til min relativt "alminnelige" Zoli-kombi.

 

Som dobling i 9,3 har kanskje @vavlo rett, litt ekstra stål er vel bra å ha i slike kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Mitt sett, i koffert, var hagle 12-76, kombi 12 / .308 og dobbeltrifle .308. Dette var tunge saker. Dønn solid og fantastisk presisjon, men skikkelig følelse av spett... Det er ikke alle det betyr noe for. For noen er våpna verktøy, og det er helt fint med en 'skiftenøkkel' så lenge den fungerer. Jeg har glede av å jakte med et pent og velbalansert våpen, så dette ble solgt videre.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent blåkopi av mine erfaringer, eneste forskjellen var at løpssettene mine i tillegg til hagla var i 12/7x57R og 2/9,3x74R. Solid, presist og driftsikkert, men dessverre uhensiktsmessig tungt å bruke.. 

2 timer siden, Skaubjønn skrev:

 Jeg har glede av å jakte med et pent og velbalansert våpen, så dette ble solgt videre.

Samme her ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Skytemessig og  balansemessig helt topp, men for en som jakter hundrevis av timer i året- enten i stupbratt terreng eller tung myr- ja, da blir børsa/konseptet uhensiktsmessig tungt. Tror dobbeltrifla var nærmere 4 Kg uten kikkert, med en kikkert på toppen.... Greit på banen og korte turer, men verden har heldigvis gått videre. Jeg kjøpte forøvrig en 612 med to løpssett for et par år siden, da jeg i prinsippet likte 412en godt. De har løst problemet med vekta, men sluntret unna med kvaliteten på resten av børsa. Kombien blir kun brukt ved avliving av påkjørt vilt, hagleløpet stort sett på leirduer. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt denne Antonio'en i flere innlegg på forumet. Den ble kjøpt sist på 80-tallet (?), ei forretning på Hamar hadde overtatt et svensk konkursbo. Positivt: Haglepipa, kaliber 20, på fremste avtrekker. Negativt: Riflepipe i 6,5x55.

 

Våpnet er pent og letthåndterlig, veier 3,25 kg med rem. Pipene er loddet sammen, både hagle og rifle passer sånn noenlunde til de åpne siktene, og førstskuddet sitter, uansett ammunisjon, da riflepipa er "avstivet" av haglepipa. Oppfølgingsskudd "klatrer".

 

Jeg har sendt forespørsel til  fabrikken ( www.zoli.it ) om ekstra pipesett i kombi og dobbelrifle (og ny kikkertmontasje), men de bryr seg visst ikke om å svare kundene (eller er redd for å skrive på engelsk).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...