Jump to content

Nosler CC vs. RDF HPBT. Hva er forskjellen?


Batman123

Recommended Posts

Som tittelen sier: Hva er det som skiller disse to?

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=29F2&prodid=16616

 

Vs.

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=29F2&prodid=13003

 

Jeg har brukt Custom Competition til DFS-formål i mange år og kan ikke se noen grunn til å betale mer for andre merker.

Er vel kun på felt over 500m at jeg har merket forskjell, men det kan vel så være manglende perfeksjonering av ladning til formålet. 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket nøye på det store internettet etter dette siden jeg vet det sitter folk her inne med mye kunnskap om lading og ikke minst lading med Nosler.

Link to comment
Share on other sites

RDF er er ei lengre og spissere kule, den har en anna form på ogivalen (nesen) som gir mindre luftmotstand, og meplaten (spissen) er mindre. Med samme vekt gir dette mer BC. Faktisk mye mer BC. Ulempen er at kula er litt mer "kilen" den styrer kanskje ikke like bra i overkangen kammer-løp, og den er generelt, basert på folks erfaringer, vanskeligere å få til å gå bra. Den krever også raskere riflestigning. Mens CC er stabil så det holder i alle aktuelle Sauer-løp, så er RDF i grenseland/ har litt lite stabilitetsmargin i de slakeste, eller kanskje tilogmed de fleste.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, for dette synes jeg er interessant. Kan vi lage en egen tråd om kuler 6mm, 6,5 og .308W for bruk i konkurranser (ikke jakt)? Har hatt stor glede av trådene om skytterlagskrutt, og det hadde vært fint å ha en tilsvarende samletråd om kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for svar.

Slik jeg forstår det og etter noe erfaring med Scenar-L, så må da konklusjonen bli: 

Om du finner den perfekte konfigurasjonen som passer ditt våpen så gir RDF deg god presisjon, stabilitet og flatere kulebane så lenge det ikke er andre faktorer inni bildet som f.eks. løpsslitasje. 

 

Er man ute etter en kule som det er lettere å finne en presis ladning som også kan fungere i flere våpen, så er CC det klare valget av disse to. Presisjonen blir ikke nødvendigvis like god som RDF, men den gir deg mer slingringsmonn.

 

Har jeg forstått dette riktig?

Edited by Batman123
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, G.Larson skrev:

 

Hvorfor spør du? Bare for deg å starte en tråd det. Eller forventer du at "noen" skal gjøre det? 

Fordi jeg selv ikke kan bidra med særlig mer enn å starte tråden. Hjelper lite om ikke de kompetente kan bidra. Nå fikk jeg som vanlig et konstruktivt svar fra M67 og leser på den første tråden fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

RDF gir deg mindre vindavdrift, at kulebanen kanskje er litt flatere (noen gå klikk på laaabge hold) er helt ubetydelig.

Men den har så mye mindre vindavdrift at det vil merkes/ gi bedre marginer. Forskjellen er så stor at det kan tenkes den vil gi bedre resultater selv ned littegrann dårligere «rå» presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden en bruker antyder at jeg kanskje bare snylter og ikke bidrar, skal jeg fra mitt rekruttståsted prøve å bidra med det jeg mener å ha lært så langt. For nybegynnere kan det kanskje være nyttig å se noe fra en annen nybegynners perspektiv. Jeg har hatt stor glede av å lese en artikkelserie, "Langholdsskole", i Vapentidningen skrevet av Thomas Haugland. Første artikkel i nr 2009 nr 7. Jeg har googlet forfatteren og funnet ut at det er en vel ansett person som vet hva han skriver om. Han definerer LH som fra 500 meter og utover.

Serien er trist lesing for de som først og fremst er interessert i våpen og tror at LH handler om dyrest mulig utstyr - gjerne sekssifret kostnad. Den er derimot hyggelig lesing for den som er mest interessert i skytingen. Han åpner med å fortelle at han selv skyter med en Sako Finnbear i 6,5x55 og at han treffer presist på over 1000 meter. Om du absolutt vil kjøpe deg spesialutrustning, anbefaler han Hardox 400, 40x40 cm og 13-16 mm tykk til under 500 kroner.

Om rifla skriver han: Kan du skyte 3cm/100 meter, er rifla bra nok. Klarer du 2cm/ 100 meter, har du all presisjon du klarer å utnytte. Han anbefaler at all trening og utprøving starter på 100 meter.

Om ammo og kuler: Høy BC >0,5 er bra. Små ulikheter i BC betyr ingenting, men forskjellen på 0,3,  0,4 og 0,5 betyr noe. Utgangshastighet (V0) har ganske lite med LH å gjøre. Det er BC som er viktig når en kommer over 500 meter. På kortere avstand har det klart mindre betydning.

Vind: Han har en enkel regel som jeg driver å prøver ut. Han kaller den "halv og hel". Kan du ane at det blåser: 2 klikk. Kan du kjenne vinden på kinnet: 5 klikk. Kan du lett se vinden i terrenget: 10 klikk. Kommer vinden inn i skarp vinkel: Halver antall klikk.

Annet kaliber enn 6,5x55 kan du kanskje vurdere når du har blitt så god at du vil skyte ut over 1200 meter.

 

Om dette er nyttig for rekrutter, kan jeg referere litt mer, eller en kan låne de fire nummer på biblioteket.

Edited by nhd
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt en del med 70grs RDF (223rem 1:8 twist) i sommer og høst. Var en forvirrende kule. Typisk var at jeg kunne skyte en 3 til 4 bra/meget bra serier for så og få en 2-3 dårlige serier. Jeg klandret meg selv for de dårlige ganske lenge, hadde jo lyst må minimal vindavdrift til rypejakta:) Men jeg måtte til slutt konkludere med at den ga for ustabil presisjon. Synn, for de få fuglene jeg tok med den såg fine ut.

Link to comment
Share on other sites

Den «vindregelen» vet jeg nå ikke om jeg kjøper. En kan ofte se vinden i terrenget ved 2-3m/s, men noen steder må det være 10...

Uansett så er rett vindjustering ved 2m/s (kjenne på kinnet) ca 3 klikk på 300m, men 10 på 1000m.

Ellers har nok Thomas mye rett i det han sier, han har holdt på ei stund. Ser en de to filmene med Lindroth så får en presentert det meste en trenger, og på en fortreffelig måte.

Uansett er det kuler vi diskuterer her, så dette er bra OT.

 

Jeg fant i notatene mine at jeg prøvde RDF i 3 piper, ei LW på 70cm, og ei Sauer på 74. Begge disse har gått godt ned alt jeg har gitt dem, bla både 140gr NCC og RDF. 

I det 3. , ei S&L, den ikke så bra, jeg har notert «OK -« ved 42gr og 810m/s, og en masse spørsmålstegn ved de hardere ladningene.

I LW pipa skjøt jeg litt på langhold og tok noen bilder fra ene turen. De er på Kammeret fra før, og var sånn «vanlig størrelse» for 500 og 1000m.

I sauerpipa fikk jeg kun prøvd på 100m, men der er bilder av grupper på 8-12mm i albumet fra den dagen loggen sier jeg skjøt dem.

I begge disse var det 45.5gr N19 som gikk best, på 100m.

Tilfeldighetene var slik at jeg satt på tusenvis av 130gr DL og 123gr NCC da jeg drev med dette, og da tok jeg det som lærdom/ erfaring, og fortsatte å skyte med de velprøvde ladningene mine, uten å bruke tusener på nye kuler.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎02‎.‎01‎.‎2019 den 22.59, M67 skrev:

Uansett er det kuler vi diskuterer her

OK. Da spør jeg: Hva er det med Berger?  I mine kataloger koster de omtrent det dobbelte av andre gode kuler. Leser et par meget gode tråder her om ulike kuler i LH. Finner ikke der at det er noen kvalitetsforskjell i favør av Berger.

Link to comment
Share on other sites

De har vært langt fremme når det gjelder utvikling av skikkelige høy BC kuler, det betaler folk for.

 

Ellers er de jevnere enn det meste annet hva gjelder vekt og dimensjoner. 

 

Jeg skyter ikke berger, synes ikke det er verdt prisforskjellen. Med mine beskjedne ferdigheter synes det ikke på skiva uansett.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er det med Berger?  I mine kataloger koster de omtrent det dobbelte av andre gode kuler. Leser et par meget gode tråder her om ulike kuler i LH. Finner ikke der at det er noen kvalitetsforskjell i favør av Berger.

Det ladebenken sier... Kvalitetsforskjellen er stor. De er mye jevnere, fordelingen på både vekt og lengde er smalere, det er mindre kast i dem (målt av andre enn meg). Folk som har testet i f.eks. alt for rask riflestigning finner at Bergerkulene tåler det bedre, andre kuler får degradert presisjon ved mindre overdrevet riflestigning. Bergerkulene har mindre variasjon i BC (enn de fleste andre) Og så videre...

Men, til "vårt bruk" så er alle de vanlige kulene av så god kvalitet at vi ikke merker forskjellen.

Jeg har skutt nok BR-lignende øvelser, med nok forskjellige kuler til å ha en mening her. Det er ikke alltid du får bedre samlinger engang, med Berger, sånn 1-2-3 samlinger. Men idet lange løp, så har du faktisk færre "slengere".. I BR. Jeg snakker om at Nosler eller Lapua kan ha ei og anna kule som åpner ei 4mm gruppe til 8mm, eller tilogmed 9. I en lot Bergerkuler er det langt færre av disse kulene.
Skal du konkurrere innen BR-grenene, F-class, UNL, den slags ting - og har tenkt, og setter mye arbeid i å vinne eller gjøre det best mulig, så er Berger kuler ikke så dumt, det eller bruke tid på å sortere andre kuler. Skyter du ikke <10mm grupper på 100m regelmessig, så tror jeg ikke du kan se, eller hente ut noen fordel med Berger kuler, men under der et sted så har de antakelig en fordel.

Jeg sorterte Nosler, Berger og Lapua 300gr 338-kuler etter vekt en gang, og der kan du få et inntrykk 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter 6,5 er det mest DFS bane og felt. Deltar også på de få stevnene som finnes i NSF 300 meter. I tillegg vedtok NROF på siste landsmøte å begynne med langhold. Det bedriver ingen i min nære bekjentskapskrets, men som skyteleder i en lokalavdeling må jeg prøve å lære meg litt før jeg hyrer inn en ekstern instruktør til de i avdelingen som har lyst til å prøve. Begynte ellers som hjemmelader med D550 for et par måneder siden. Kun 6,5 så langt. Er opprinnelig pistolskytter, men begynte med rifle for to år siden. Hva jeg oppnår: 349 med 6,5 og .22 (siste gang for 3 timer siden). Har skutt ca 40.000 rifleskudd de siste to årene, så begynner så vidt å få til noen gode avtrekk, også i konkurranse. Synes både skytingen, testingen og det teoretiske er fascinerende. Målet: Stabile resultat på >348 og langt flere sentrum. På felt i fjor vår hadde jeg 30 treff på flere stevner uten en gang å få premie :-) 

LH: Lære mer - i hovedsak ved å praktisere.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

På 2.1.2019 den 20.30, nhd skrev:

Jeg har hatt stor glede av å lese en artikkelserie, "Langholdsskole", i Vapentidningen skrevet av Thomas Haugland. Første artikkel i nr 2009 nr 7. ....klipp og lim...eller snipp, snipp om du vil...

Vind: Han har en enkel regel som jeg driver å prøver ut. Han kaller den "halv og hel". Kan du ane at det blåser: 2 klikk. Kan du kjenne vinden på kinnet: 5 klikk. Kan du lett se vinden i terrenget: 10 klikk. Kommer vinden inn i skarp vinkel: Halver antall klikk.

Det er nå 10 år siden Thomas skrev dette! I mellomtiden har det skjedd nokså mye på ballistiskkfronten med tanke på tilgang til ballistikkprogrammer. For 10 år siden hadde vi knapt nok hørt om «PCB»  som var datidens tilgjengelige ballistikk kalkulator for sivile.

Nå finnes det knapt en skyteinteressert som ikke har en telefon med en 6 dof kalkulator. Det gir grunnlag for en helt annen forståelse av materien.

 

Uansett, poenget mitt er at Thomas er en veldig flink systematiker med tanke på enkle og gode oppsett for langholdsskyting. Om du ikke liker å lese «avansert ballistikk», så se i hvertfall de to filmene Thomas Haugland har laget i nyere tid. Da får du litt mere kjøtt på beina. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har lite å hente på å finne (eller rettere sagt lete etter) ei bedre kule eller ladning. Bruk noe billig, 123CC f.eks., og skyt masse, bare sjekk at presisonen virkelig er OK. JEg har sett noen skyte og skyte og så er det rifla som faen ikke går. Test med kikkert og støtte, teste med diopter er bullshit om en ikke er vanvittig god.

Jeg bruker 123CC til bane, og 130DL til felt og LH, minimum med hhv minimum med N19, og maksimum med N19. Til LH bruker jeg litt mer enn maksimum faktisk...
Så prøver jeg ting når jeg har tid eller veldig lyst. Og jeg noterer og fotograferer, så jeg ikke glemmer og må teste på nytt, eller trekker feil konklusjoner fordi jeg glemmer, husker feil eller husker delvis.

 

Før du hyrer inn instruktør i LH, så husk at det er det samme der som ellers, holde i ro og ta gode avtrekk. Vind er et tema, men det kan ingen fortelle deg - kan du skyte, så lærer du det fort, og kan du ikke skyte, så vil du aldri skjønne vind... Skyting er det en lærer av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det gir grunnlag for en helt annen forståelse av materien.

Egentlig ikke, iallfall slik mange bruker den. Antall hundremeter x vindhastighet / 2 gir samme svar som alle ballistikkalkulatorene, med en en nøyaktighet langt bedre enn vi kan bedømme vinden.

Men er veldig enig å se Thomas sine nye filmer, framfor infanteriforenklingene fra 10 år tilbake. De funker, men de kommer fra forståelse, de gir den ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Bly skrev:

Om du ikke liker å lese «avansert ballistikk», så se i hvertfall de to filmene Thomas Haugland har laget i nyere tid.

De har jeg sett :-) Jeg liker å lese det avanserte - etter at jeg har lært det enkle.

bare sjekk at presisonen virkelig er OK. Det tror jeg er rimelig ok nå. Har kommet ned på 10-12 mm på 100 meter og 5 skudd. Har brukt NC96M til nå, men har kjøpt inn N-19.

Har kjøpt en Vector 5-25x56 hos Skytterlinken. Instruktør vil jeg leie inn fordi en ekstern har mer autoritet overfor skytterne enn en lokal med lite erfaring. Tror jeg har skjønt det med at skyting er viktig - ligger vel på >6 dager i uka i snitt og >2000 skudd i mnd. Men det kan selvsagt økes.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

ligger vel på >6 dager i uka i snitt og >2000 skudd i mnd. Men det kan selvsagt øke

Det må være riktig også - tror jeg ville vurdert en instruktør før mer skyting

 

Sitat

Har kommet ned på 10-12 mm på 100 meter og 5 skudd.

Da er videre testing meningsløs, om målet er skyting med reim og diopter, og man ikke er på VM/OL-nivå. Ta fokus over på riktig skyting.

 

Sitat

Instruktør vil jeg leie inn fordi en ekstern har mer autoritet overfor skytterne enn en lokal med lite erfaring

Ser den, tenkte for din egen del. For å få folk inn på et kurs er det fint med et "navn", men om folk lærer noe mer, eller noe i det hele tatt? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, M67 skrev:

Egentlig ikke, iallfall slik mange bruker den.

Det har du egentlig kanskje nokså rett i, for om folk hadde lært seg å forstå ballistikk kalkulatoren, så hadde vi vel ikke hatt tråder som denne?

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.1.2019 den 20.30, nhd skrev:

Om rifla skriver han: Kan du skyte 3cm/100 meter, er rifla bra nok. Klarer du 2cm/ 100 meter, har du all presisjon du klarer å utnytte. Han anbefaler at all trening og utprøving starter på 100 meter.

Siden jeg er litt på OT vandring tenkte jeg kanskje et par YouTube videoer om presisjon kunne underholde, forvirre og oppklare litt mere om langholdsskyting:

https://youtu.be/wlwW5_Bv-Pg

 

https://youtu.be/27pSEHQbqtM

 

(..og forresten, hvis noen kan vise meg en lenke til hvordan sette inn YouTube’n i tråden så hadde jeg satt pris på det etter 15-20 min Googling uten å bli noe klokere 🙄)

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...