Jump to content

Kal 20 sideligger


Simlajakt

Recommended Posts

Skal sirkle meg inn på merke og modell på hagle nr 2. Har fra før en Bettinsoli kal 12 som jeg vil beholde. Ønsker meg en smekker og lettere sideligger. Vurderer selvsagt Beretta, men kan også se på alternativer. Har skutt lite med hagle de seinere åra, men var på det beste over 20 treff på jegertrap. Løsnet ett skudd i høst, på ei rype som forvillet seg ned til hytta under reinsjakta og det var fulltreff. Nå har vi overtatt et godt rypeterreng og kommer også til å jakte skogsfugl. Til rådyr regner jeg med å bruke mest kombi. Står ganske fritt vs budsjett, innen rimelighetens grenser (Beretta 687 EELL eller lignende er ikke absolutt utelukket, gitt at jeg får den i riktig versjon.) Ønsker selvsagt å gjøre et godt kjøp pris/kvalitet og ha et våpen som vil holde seg godt i verdi, når vi snakker såpass dyrt. 

- Vil ha en klassisk sideligger. Er det da «obligatorisk» med to avtrekkere?

- Hva bør jeg tenke spesielt på når det gjelder tilpasning, stokk, cast etc? Er knappe 167 høy.

- Hvor viktig er det å sjekke kvalitet/finish på det aktuelle eksemplaret?

- Ser det finnes enkelte brukte, eksempelvis denne, som akkurat ble solgt: https://www.finn.no/136461955 Er det dumt å kjøpe brukt med faste choker?

 

 

 

Edited by Simlajakt
Link to comment
Share on other sites

Enig i at den 557 en er ok. Såpass snevert produkt at jeg synes den iallefall er 5000 kroner for dyr. Sideliggere krever en mer nøyaktig tilpasning til eier enn en OU. Så regn med en tur til børsemaker for tilpasning, for å få det rett. Poenget er å få svermen til å gå der du ser:) 2 avtrekkere og en rett engelsk stokk passer sammen, mens pistolgrep ikke nødvendigvis gjør det. Mye ligger i pistolgrepets utforming. For bratt, og det blir vanskelig å flytte avtrekksfingeren med doble avtrekk. Dette er uavhengig om det er en SS eller OU. Det er ingenting i veien med pistolgrep og SST avtrekk på en SS. Det er personlig preferanse. Om jeg skulle bestilt en ss fra BOSS ville nettopp SST og et passende pistolgrep vært akuelt., og ikke minst historisk riktig:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Prince of Wales-grep og dobbel avtrekker, dvs mer strøket bakover enn et normalt pistolgrep men ikke engelsk skjefte. 

 

Faste choker; tja, om du har en tolver allerede blir ikke nødvendigvis en smekker, lett sideligger din altmulighagle, så du trenger det ikke. Med fast 1/4 og 1/2 klarer jeg meg fint. Dessuten er gjerne løp med faste choker slankere. 

 

Ellers det @bobby sa om Merkel og aya. Pass på at skjeftet passer fluktskyting på 'stigende fugl', mange av de (ofte svært pene) tyske haglene synes jeg har for mye fall. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...