Jump to content

Vortex HST erfaringer


Lian1

Recommended Posts

Hei. er relativt fersk innen longrange segmentet å er nå på utkikk etter en helt kurrant kikkert til litt kombinert jakt/langdistance bruk. ønsker heller ikke å legge for mye penger i det enda. har sett litt på Vortex hst 4-16x44 eller 6-24x50. er det noen som har noe formening om kvalitet på disse? 

Link to comment
Share on other sites

De er helt greie. Du får det du betaler for. Jeg har tafsa på, og sett i en eller to. De er ikke så utbredt i Norge virker det som, så jeg vet ikke om noe statistikk på om de går i stykker, men generelt har jeg inntrykk av at det er lite feil på Vortex, de har jo også en veldig bra garanti, og Jaktfall står bak den om det er noe. Det har han bevist med alle Sightronene som har paja...

Er du ikke optikksnobb så vil en sånn fungere helt greit.

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke sammenlign med en S&B, Kahles, Hensoldt eller Minox i det segmentet. Razor serien til Vortex er meget bedre, men fortsatt bak sine Europeiske brødre.

 

Nå har Kahles k525i kommet, så kommer nok noen brukte Kahles k624i MSR på salg snart. Prøv å få tak på et brukt Kahles k624i MSR, det vil du garantert bli fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Der kom en ny Vortex før jul som heter Diamondback Tactical. Det denne gjør mot Hst er at den har retikkelet i første fokusplan som gjør at den kan brukes til avstandsbedømmelse uansett hvilken forstørrelse den står på. 

Etter mine øyne så har den bedre glass og mindre dorull effekt enn HST, men den har ikke zero-stopp. Billigere er den og. 

Jeg kjøpte en sånn for å ha på min kombinerte trening/jakt 308, og den fungerer fint til det :)

Den er så pass ny at der er ikke mange tester der ute, og der finnes en tidligere modell, som ikke kan sammenlignes men den tror jeg starter på 12x

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, M67 skrev:

Om Viper ST og en brukt Kahles 624i var noe i nærheten av samme prisklasse så var dette kanskje en god ide. Kahlesen er vel minst 4 ganger så dyr brukt som en  HST er ny...

 

K

 

My bad, tenkte på Vortex Viper PST... som jeg selv testet og vurderte en gang. Den er FFP og mil/mil så i grunnen brukbar, men optisk godt bak de beste.

Viper HST er SFP,  så ble ikke vurdert. Diamondback tactical, sett gjennom diamondback glass og her er man LANGT bak de beste.

 

Viper PST ligger på 13K, da er det ikke langt bak en brukt Kahles k624i, som går ny for 22K over disk i disse dager... Spar litt til og ta steget opp til minst Viper PST. Skal du på død og liv ha Vortex, gå for Razor HD til 16K. Razor serien er bra.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om 3 SIII 10-50x60 som har blitt bytta hos Jaktfall. Med tanke på at jeg vet om 4-5 totalt som har den kikkerten, så er det en høy andel. Men det er ikke uvanlig at kikkerter av alle mulige merker får problemer. Jeg trekker på meg forhandlerene om jeg begynner å nevne er jeg redd.
Men de 3 som fikk problemer med SIIIene fikk nye tvert, uten unødig opphold, så det er vel knapt noe å bry seg om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har 3 Sightroner som er helt plettfrie. Alle er SIII

Følgende kikkerter har jeg måttet sende til fabrikk for service:

Leica 2,5-10x42 ( støv på retikkelglasset) 

S&B 6x42 militær modell (dugget)

S&B 1,5-6x42 militær modell (innmaten løsnet)

Leupold Mk4 16x40 (elevasjonstårnet feilet, første gang den gikk over dammen skiftet de sidetårnet og fikk den tilbake med defekt elevasjonstårn..)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...