Jump to content

Necksizing (6,5x55 Scan/SE)


RoarN

Recommended Posts

Hei.

Noe spørsmål angående necksiezing.

Bruker en Forster NS die i dag enten det er hylser til SE eller Scan. Dette fungerer jo for så vidt greit, men er det i praksis noen forskjell på en NS die i SE og en i Scan??

Har også funnet ut at det går greit å necksize uten smøring, flere som gjør det?

Og til slutt, noen som har erfaring med denne dia:

 

https://www.brownells.no/TYPE-S-NECK-BUSHING-DIES-CATEGORY-I-CARTRIDGES-Type-S-Bushing-Neck-Die-65x55-Swedish-REDDING-65-x-55-mm-Swedish-Mauser-Neck-Sizing-Dies-749005964

 

Roar

 

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si som jenta fra Nordland: "Kæ e probleme - ?". ( https://www.kammeret.no/topic/1839-den-lange-vitsetråden/?do=findComment&comment=1236014  ).

 

Jeg nærmer meg vel 6-sifret antall 6,5x55-hylser, halskalibrert med Lees "Collet Die", og har aldri hatt problemer med noe som helst (selvfølgelig aldri smurt halsen!). Jeg har ikke helt forståelsen for at folk vil kjøpe die-sett som koster det flerdobbelte av Lee-settet, og gir mange problemer på kjøpet.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Kæ e probleme

Som nordlænning så må æ næsten få presiser at main sei ka og fesk,ikkje kæ og fæsk,osv,osv... :roll::D

Iallefall nord for polarsirkelen. Helgelenninger derimot,kan ha endel merkelige ord og uttrykk,men de sier vel gjerne ke og ikke kæ...

 

P.S Jeg vet dialekt fortrinnsvis ikke skal brukes på kammeret,men med henvisning til straffelovens §17 Nødrett, §18 Nødverge og §19 Selvtekt,håper jeg moderatorene lar det passere. :P

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvorvidt det er snobberi å bruke noe annet enn Lee dier skal jeg ikke uttale meg om, men det er noe med Redding diene som gjør at jeg liker dem.

Så slipper jeg å kjøpe ekstra ring til Co-Ax også.

Men det var dette med med bushing da. Har god erfaring med carbid dier fra pistol/revolver lading, og dette er gode greier.

Carbid og tungsten har jeg forstått er det samme, Redding benevner de som Titan. 

 

Dien jeg bruker i dag er nok i stål, som jeg nevnte går dette greit men jeg synes det herker litt for mye.

Ønsker derfor en neck die med bushing som er eller tilsvarer carbid i 6,5x55SE.

 

Roar

 

Link to comment
Share on other sites

RoarN: Ingen grunn til å forklare, folk har forskjellige preferanser.

Jeg kan ikke skjønne at kaliberet har noe å si, en NS rører jo bare halsen. Om lengden er forskjellig så justerer du jo for det uansett. SCAN skal ikke være grunnleggende forskjellig fra SE, det er vel kun valg av toleranser og kanskje noe økt max-lengde.

Når det gjelder smøring så vil jeg absolutt anbefale smøring i ståldier. Man kommer seg unna med mye rart om det er litt gammelt fett der, men før eller siden så blir det kødd av det.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, RoarN skrev:

Carbid og tungsten har jeg forstått er det samme, Redding benevner de som Titan.

Her er det noen misforståelser.

Tungsten er et amerikansk navn på metallet wolfram.

De smørefrie pistoldiene har en foring/ring som er lagd av wolframkarbid som er hardt og glatt. Det er samme materialet som brukes i hardmetallverktøy.

Bushingene til Redding er alle lagd av stål, men du kan få dem med et belegg av titankarbid som er enda glattere enn wolframkarbid slik at de virker uten smøring.

Men uansett, litt smøring får ting til å gli lettere.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Erlend Meyer skrev:

 

Jeg kan ikke skjønne at kaliberet har noe å si, en NS rører jo bare halsen. Om lengden er forskjellig så justerer du jo for det uansett. SCAN skal ikke være grunnleggende forskjellig fra SE, det er vel kun valg av toleranser og kanskje noe økt max-lengde.

Var det jeg også trodde.  I og med at det er bare halsen som behandles.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp ladet 400 rekrutt patroner til poden med lee sin versjon av necksizer og lee trommelkruttmål på en dillon 550.

 

Gikk veldig bra bortsett fra en hylse med en liten bulk som fikk halsen kortet og presset til trekkspillbelg. 

 

Skal runde av enden på doren litt slik at hylser med bulk i tuten ikke henger seg fast på tuppen av doren. 

Kruttmålet imponerte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

Har brukt denne dien en stund og kan bare si at jeg er meget fornøyd.

Veldig stor forskjell på den usmurte Forster dien og den med titannitrid bushingen.

 

Tar avfyrte hylser ut av boksen, drar gjennom halsen med en tørr børste og seizer. 

 

Kan anbefales!

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...