Jump to content

Haglpatron kamrer ikke i drilling


Torstein

Recommended Posts

Har en kjøpt meg en Sauer 3000 drilling i kaliber 16, produsert i 1961.

Når jeg fikk den var den temmelig grapsen med gammel olje og smuss/rust, stør og kryssbolten lukket ikke skikkelig igjen.

Har rengjort og smurt så nå ligger bolten flush når løpene er lukket, dog må den lukkes noe bryskt igjen for at kryssbolt skal smette i lås.

 

Har nå handlet inn litt forskjellige patroner, men sliter litt med å få lukket løpene med enkelte

WInchester fungerer greit, får lukket og kryssbolt smekker på plass.

Rottweil fungerer halvveis, kryssbolt går nesten på plass og ligger flush på utsiden når jeg manipulerer top leveren.

Mellior fungerer ikke, får ikke lukket igjen med to patroner i våpenet. et fungerer sånn halvveis.

 

Antar at hylsekantene har forskjellig dimensjon og at problemet kommer av det.

Noen som har vært borti dette før?

Er dette noe som "plutselig" kan oppstå(eller ha blitt "fikset" på), eller er det toleransene som er så små fra den var ny?

Er løsningen børsemaker og få dem til å senke sporet til hylsekanten 2/10 mm?

 

Alle tips mottas med takk, gjerne tips som kan være noe "utenfor boksen".

 

 

Edited by Torstein
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Torstein skrev:

Mellior fungerer ikke, får ikke lukket igjen med to patroner i våpenet. et fungerer sånn halvveis.

Antar at hylsekantene har forskjellig dimensjon og at problemet kommer av det.

Noen som har vært borti dette før?

Aller først, gratulerer med "ny" fin drilling!

Jeg kjenner til problemet selv, Mellior er noe dritt også i min drilling. Billige og dårlige hylser som er alt for tykke i kraven. I tillegg er disse "sprengladd" -  de reklamerer med hastigheter > 400 m/s- neppe god medisin for lettvekts drillinger-  (viltet dauer uansett om utgangshastigheten er 350m/s eller 400 m/s for patronen.)  Jeg har også opplevd trangere lukking med enkelte nyproduserte Eley. Gode gamle patroner fra Nitedal, Gytorp mm- fungerer utmerket. Slike gamle håndlagde våpen er som regel laget med mye finere toleranser enn nyere masseproduserte våpen. Men god rensing under ekstraktor og i selve ekstraktoren kan hjelpe litt- alternativt er å få frest ned 1/10 mm i ekstraktoren/løpet.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Takk takk, da er jeg ikke alene om å ha utfordring med disse heldigvis..

Jeg har gnikket og gnukket noen timer men det hjalp dessverre ikke.

Siden den heller ikke lukker 100% med Rottweil sine patroner, noe som jeg har tilgang på lokalt så jeg slenger den nok inn og får frest av litt.

 

Hadde håpet at mellor sine hadde funget da de er rimelige, og burde være greie nok til å få inn rutinen i kroppen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...