Jump to content

Simlajakt

Recommended Posts

Hallo! Etter å ha gjestelest en del relevante tråder, har jeg fått ut fingeren og laget meg profil. Jakter mye året rundt, mest storvilt - rein, hjort, elg, samt villsvin i Sverige og litt rådyr - med jämthund og to dachser. Er ingen våpenekspert, så bær over med upresise betegnelser. Skal ha meg ny børse og er derfor i researchfasen. Skal bytte ut kombi og hundeførerbørse jeg låner av gubben med ett nytt våpen.

 

Vurderer Blaser med ett kombiløp og et dobbeltrifle. Gikk denne sesongen med 9.3x62 som hundeførerbørse på elg og en Tikka kombi med .308 rifleløp på rådyr og litt diverse, men denne kombien er altfor lang til meg. Alternativet til å kjøpe ny er å kappe den, men jeg tror i steden at jeg gir den tilbake til gubben, siden den også passer han godt. Tenker å velge 30.06 på kombiløpet og 2x 9.3 på rifla, også av praktiske årsaker, siden det er det mannen min bruker og jeg fortsatt vil kunne finne på å bruke lakelenderen jeg går med i dag. Kombien vil bli brukt til jakt på rådyr, elg og gris. Gris muligens som hundefører på kortere hold etter hvert. Dermed ønsker jeg en lyssterk kikkert med stor åpning. Vurderer lyspunkt, og vil ha hurtigkobling, så jeg kan bruke børsa uten sikte på rype og skogsfugl. (Har også vanlig hagle).

 

Skal bruke litt penger om jeg finner et oppsett som er mest mulig allsidig. Vekt/smekker børse er et tema. Dette oppsettet blir primært for skogsjakt og kortere hold, men ønsker å ha mulighet til litt lengre skudd, eksempelvis når jeg sitter på elgpost. Har fra før en Swissarms Alpine .308 win som jeg bruker lite fordi kolben er for lav for meg, så den skal jeg bygge om eller selge, og en Sako 75 .338 win mag som jeg bruker på reinsjakt med mulighet for lange skudd, så der er jeg godt dekket.

Alle tips om hvilken Blaser jeg bør velge - eller alternativer - mottas med takk!

Edited by Simlajakt
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret.no. Det kommer sikkert noen Blaser-kyndige personer inn på tråden din etterhvert. Jeg syntes det virker som om du har en godt gjennomtenkt plan til innkjøp av ny kombi/rifle. Dette blir jo en kostbar kombi/dobbeltrifle pakke (fort over 50 lapper før optikk skal velges). Det er lite å finne på bruktmarkedet av Blaser kombier.

 

Fordelen med å kjøpe nytt er jo mulighet til å bestille ferdig tilpasset og rett utformet stokk. Jeg hadde kanskje valgt 8mm i dobbeltrifle-løpene, siden 9,3 har litt mer rekyl enn jeg liker. Men du ser ut til å være godt vant med rekyl-sterke kaliber. 

 

Lykke til med valget. 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Ja, regner med å putte inn noen lapper når jeg finner det riktige oppsettet. Har brukt mye lånte våpen noen år nå og satt av litt til en oppgradering. Merker særlig forskjell på våpen med stokk som passer godt. Min første rifle passer dårlig og mannen min har en god 6,5x55 jeg kunne brukt også, men stokken er så feil til meg som den kan bli. Var heldig og fant en lite brukt Tikka med syntetstokk som passet godt til reinsjakta.

 

Det finnes jo gode argumenter for et snillere kaliber, men jeg vil defininivt ha noe som er robust nok vs småkvist, både til elg og gris. Det er mye småbjørk der vi jakter elg med hund. 8 mm er absolutt et godt alternativ. Prøver å ta mengdetreninga med et av de lettere kalibrere. Om jeg ikke bygger om .308-en, kan det hende jeg bytter den ut med et alternativ som passer meg bedre i stokken, så jeg har én vanlig rifle i litt lettere kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere!

 

21 timer siden, Simlajakt skrev:

 - men jeg vil defininivt ha noe som er robust nok vs småkvist, -

 

Som abonnent på "Våpen", senere " - journalen", og "Skyttertidende", og "Jakt" fra bladet kom ut, har jeg egentlig vært godt forspent med våpen-, skyting- og jaktlitteratur. Men likevel ble det en del impulskjøp av svenske våpenblad, av og til, når jeg ramlet forbi en Narvesen-kiosk.

 

Disse kjøpene var altså på ganske forskjellige tidspunkt, og av forskjellige jakt- og våpenblekker fra Søta Brors domene.

 

Jeg tror jeg kjøpte minst 5 slike "tilfeldig"-blad på rad, der et av de aktuelle utgivelsenes hovedoppslag var: "Skyting gjennom kvist". Ut fra dette tolket jeg at slikt var et stort problem på andre siden av grensa. På den norske siden av grensestripa hadde jo de av oss, som ikke løy seg unna militærtjenesten, fått opplæring i skyting, og derunder at man måtte ha rent skuddfelt. Forstyrrende elementer i skuddfeltet, sjøl ned til et gresstrå i størrelse, ville ha katastrofal innvirkning på ytreballistikken, lærte vi av løytnant Ole Bjerkan på Steinkjersannan, etter 9 dager i de grønne klærne.

 

De svenske jaktbladene arrangerte altså "vitenskapelige (?) prøver", der de laget ei "ramme" av kvister på ca. 5 mm tykkelse, satte en pappfigur bak, og skjøt gjennom kvistverket med forskjellige kalibere og kulekonstruksjoner.

 

Resultatene av disse (fåtallige) skuddene var forholdsvis entydige: Kulene veltet, tumlet, og gikk inn i skiva på måfå. Grove kalibre, som 9,3x62, 375 H&H, 416 RM og 458 WM kom LITT bedre ut enn "vanlige" jaktkalibre, men forskjellene var små. 6,5x55 kom bedre ut enn de andre "normalkalibrene". Det kan jo være "publishing bias" (se "Kritisk tenkning"-tråden), hvis ikke "nasjonal-kalibret" presterte bra, ville vel ikke artikkelen blitt trykket. 30-06 var, i følge disse testene, det aller verste kaliberet (?). Rundnesede kuler så ut til å berge litt bedre enn spisse kuler. Ingen av disse "testene" oppga hvilken "snurr" pipene hadde, og korrelerte derfor ikke dette med kulevekt og -lengde.

 

I noen av "forsøkene" var "kvistene" plassert på forskjellig avstand fra skiva. De forskjellene jeg refererte over, opptrådte når hindringen var plassert 1/2 - 1 meter foran skiva. Plasserte man hindringen 3 meter eller lenger unna skiva, tumlet alt, og mange skudd taff ikke skiva i det hele tatt.

 

Konklusjonen? Hvis man leste disse artiklene med en liten teskje kritisk sans, var nok resultatet at kvist eller andre hindringer i kulebanen kan medføre skadeskyting/ren bom, uansett kaliber, kule-vekt, -lengde, -konstruksjon eller riflestigning. Og at å skyte med "grove kalibre", for å gardere seg mot urenheter i kulebanen, er å lure seg sjøl.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha dobbelrifle og kombi løpsett så er det vel BBF97 som er mest aktuell. Da spennes begge slaglåsene samtidig. 

På BBF95 spennes kun en slaglås. Den er raskere og lettere å spenne. Det kan være en fordel på en kombi. Men fungerer nok dårlig som dobbelrifle.

 

Jeg har en BBF97 kombi, kaliber 12/76 og 7x65R. Den er hendig og god å skyte stående med.

Rifleavtrekker (fremre avtrekker) er meget god, det samme er presisjon og samskyting. Jeg har en 2,5-10x56 og et Docter Sight i hurtigmontasjer til denne. Bytter mellom disse uten treffpunktforandrig overhodet. De åpne siktene er enkelt justerbare.

På min er det kolbe med svinerygg, nå hadde jeg valgt rett kolbe. Ellers er jeg meget godt fornøyd med den. Ei bruksbørse som er 100%problemfri og krever lite velikehold.

 

Jeg hadde vel vurdert 8x57 IRS i dobbeltløpet og 7x57R i kombiløpet. 9,3x74R gir en viss rekyl i denne mtp andreskuddet. Ville valgt 7x57R foran 7x65R mtp ammotilgang. Du får vel Jaktmatch til den, fin fugle og treningsammo. Selv om mengdetreningen gjøres med andre våpen så må du trene endel med denne også.

 

Tenker du og også bruke kikkert til kombiløpet så må du muligens ha en egen til dette. Det kan være ulikheter i festespora på løpsetta. En kompis av meg bruker samme kikkert på en BBF95 og ei 9,3 pipe til en R93. Jeg kan bytte kikkert mellom kombien og 8x68S pipa på R93'n, men disse passer ikke på pipene i 308 og 45blaser. Men mellom de kan jeg bytte innbyrdes. Egentlig idiotisk at dette ikke er 100% standardisert. 

 

En BBF97 med to løpsett og tilhørende montasjer og optikk, koster fort såpass at du også kan vurdere en dobbelrifledrilling. Feks en Merkel L961.

 

På den annenside så ville det oppsettet du tenker på, sammen med ei hagle. Dekket alle mine behov for jaktvåpen. Får se om jeg går for et dobbelrifle løpsett i 8x57JRS den dagen guttungen skal begynne å jakte. Så kan han overta rifla mi.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som et økonomialternativ vurderer jeg å få tilpassa ei innstikkspipe i 7x65R. Da slipper jeg unna med 15' istedenfor 35'-40'.

 

Prisen på ekstra løpsett (som må tilpasses på fabrikk) er såpass at en nesten kan kjøpe en kombi og en dobbelrifle. Spesielt hvis en av de kan kjøpes brukt.

 

Mulig Jakt og Friluft fortsatt har liggende det dobbelrifle løpsettet i 9,3x74R, som de aventerte på finn til under 20', det var latterlig billig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir mye løp og optikk å holde styr på. Hva veier en Blaser kombi/dobbeltrifle? Jeg er brytevåpengal... begynte med en kombi, har byttet i flere kombier, har hatt flere dobbeltrifler og mange drillinger. Til ditt bruk og ditt budsjett synes jeg som 8x68S at du bør vurdere en rifledrilling. Min veier 3,4 kilo. Litt lettere med mindre pen og tett stokk. Merkel er forberedt for svingmontasje. Jeg har skutt tiur, rugde og and med min, på rådyrjakt. Helt fin å bruke på fugl (men nå passer min meg veldig bra da!). Jeg har 9,3x74 i min, og har skutt noen villsvin med den. Det virker. Men de detter jo like fint for 8mm også. Om du velger en rifledrilling så har du kun ett våpen å bli kjent med, og kan jakte mye med denne. Kanskje noe å vurdere?

Her er en link til  en tråd jeg startet om min rifledrilling: 

 

Edited by Skaubjønn
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen blant oss gale..

Denne her burde vel være midt i blinken for deg, tror kanskje at det kan være prutningsmonn på denne.
Kontakt selger og by han 65000 for den. Rogne våpen på Heimdal selger 2 på tilbud for 73100,- uten montasje og kikkert.
Her er ei børse som dekker alt det du spør etter, og den elgen som ikke detter for 8x57IRS på 100 meter den finnes ikke.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136640141

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, Skaubjønn og Villreinjegeren! Har allerede tenkt tanken på drilling. Mest vekt som taler imot, men dobbeltrifla jeg har sett på fra Blaser var ikke noen lettvekter den heller. Skal kikke litt på dette alternativet. Om jeg også får ut fingeren og skaffer meg en smekrere hagle, et dette absolutt et alternativ. Tror 2019 kan bli moro 🤪😱

Edited by Simlajakt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Du bør jo sjekke at stokken passer deg om du kjøper rifledrilling (eller kombi/dobbeltrifle). Tenk hagle...

 

Ja, det har jeg absolutt tenkt å sjekke! Traff nok ganske greit med min første hagle, men rifla var feil. Ikke lyst til å gå på en ny bom. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 31.12.2018 den 13.19, villreinjegeren skrev:

Hei og velkommen blant oss gale..

Denne her burde vel være midt i blinken for deg, tror kanskje at det kan være prutningsmonn på denne.
Kontakt selger og by han 65000 for den. Rogne våpen på Heimdal selger 2 på tilbud for 73100,- uten montasje og kikkert.
Her er ei børse som dekker alt det du spør etter, og den elgen som ikke detter for 8x57IRS på 100 meter den finnes ikke.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136640141

 

Takk for tipset, Villreinjegeren. Jeg kjøpte den! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...