Jump to content

Lovex D060 - mye karbonrester ved reduserte ladninger


mig16

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med redusert ladninger og Lovex D060? Prøvde dette kruttet for første gang i går, men opplevde at det ble karbonavleiringer ved munningen, og demperen var vanskelig å skru av pga. dette. Jeg skyter mye reduserte ladninger i forskjellige kalibere, men det er første gang jeg har opplevd så mye karbon. 

 

QL sier at trykket skal være rundt 26500-31000 PSI med hastigheter på mellom 590 og 630 m/s, men jeg fikk ca. 50 m/s lavere hastigheter, så det tyder på at trykket er lavere. Men nå har jeg prøvd reduserte ladninger i dette kaliberet (356 Win) med Alliant Reloder 10x og Hodgdon Universal og tilsvarende eller lavere trykk, uten noen som helst karbonproblemer.

 

Er det noe spesielt med dette Lovex-kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en flaske, omtrent. Reduksjonsladninger med blykuler i .223, .308 og .30-06. Jeg er generelt skuffet over dette kruttet, som gir middelmådig presisjonspotensiale, uforbrente kruttkorn og uren forbrenning. Mine ladenivåer har vært innenfor «tabelladninger» med a5744. Av de hurtige kruttene jeg har forsøkt i reduksjonsladninger (imr PB, n32c, universal, n110, n120, imr4198, tu-3000) er d060 det jeg har hatt minst hell med.

Av «raske riflekrutt» er jeg superfornøyd med N110 (15-20 grs, kulevekter (bly) 127-220grs, .308 og 30-06)N120 har jeg akkurat startet med i 6,5x55 (17-20 grs, 140grs bly), det virker veldig bra. Tu- 3000 fungerer også veldig fint med litt tyngre kuler. Universal er helt supert til «salongladninger» med plain base-kuler i 30-kaliber. Vectan Ba9 og prima V blir testet på neste tur 🙂.

 

Men D060 er jeg ferdig med.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Jeg har brukt en flaske, omtrent. Reduksjonsladninger med blykuler i .223, .308 og .30-06. Jeg er generelt skuffet over dette kruttet, som gir middelmådig presisjonspotensiale, uforbrente kruttkorn og uren forbrenning. Mine ladenivåer har vært innenfor «tabelladninger» med a5744. Av de hurtige kruttene jeg har forsøkt i reduksjonsladninger (imr PB, n32c, universal, n110, n120, imr4198, tu-3000) er d060 det jeg har hatt minst hell med.

Av «raske riflekrutt» er jeg superfornøyd med N110 (15-20 grs, kulevekter (bly) 127-220grs, .308 og 30-06)N120 har jeg akkurat startet med i 6,5x55 (17-20 grs, 140grs bly), det virker veldig bra. Tu- 3000 fungerer også veldig fint med litt tyngre kuler. Universal er helt supert til «salongladninger» med plain base-kuler i 30-kaliber. Vectan Ba9 og prima V blir testet på neste tur 🙂.

 

Men D060 er jeg ferdig med.

 

Dette lover ikke helt bra nei. Jeg har aldri opplevd noe så skittent må jeg innrømme, og jeg skjøt bare 21 skudd. Skal prøve å øke ladningene noe, men da er jo litt av vitsen borte. N110/120 har jeg ikke prøvd i reduserte ladninger da, men Universal er helt superdupert både i 6.5, 30 og 35 kal..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...