Jump to content

44 Mag 300grains Patronlengde


Detroit

Recommended Posts

Fikk et par pakker med 300 grains kuler i julegave. Hornady XTP og Nosler Sporting Revolver. 

Har holdt på i dag med noe testing i min S&W 629 6,5"

 

Har ladet med 18,2gr Vihtavuori N110 og Federal LP hetter. 

Sjekket col i Vihtavuori tabellen, med 43,6mm. 

Men jeg måtte ned på 43mm for å få plass i tønnen. 

Men kulene har ikke krymperille på denne lengden, så kulene løsner under rekyl. Har prøvd med litt forskjellig krymp. Men har kommet frem til at jeg må benytte krymperillen i kulene for å få nok hold. 

 

Må da ned til ca 40,6mm col.

Enkel hoderegning sier meg da at det er 3mm reduksjon i patronlengden i forhold til Vihtavuori sine tabeller. 

 

Hvor mye bør jeg da redusere kruttmengden?

 

Eneste samenlignbare tabell jeg har funnet er for 300grains Barnes Buster. Denne oppgir en ladning med N110 fra 13,5-15 grains med col på 40,6mm

 

Men så ser jeg også at Barnes sine tabeller stort sett viser lavere ladninger en tilsvarende fra Nosler sine 300 grains tabeller. 

 

Ser at flere andre manualer jeg har sett i viser 44 Mag ladninger med col på ca 40,5mm.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Vihtavuori opererer med så lange patroner.

 

Høres 14,5 grains ut som en grei begynnerladning? 

 

Dette er stort sett morroladninger. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, litt usikker på hva du ref patronlengde og krymp da du skriver at bruker du krymperille, blir de 43mm? og at du ikke kan gjøre de kortere, men samtidig om hva som skjer på 40? 

 

Hva ønsker du nå? magnum2 faktor eller "max ladninger"? 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Detroit said:

Høres 14,5 grains ut som en grei begynnerladning? 

 

Dette er stort sett morroladninger. 

 

Ja. Jeg tror du er på rett spor med å krympe i rillen som gjør at patronene passer i tønna. Selv med en 3mm reduksjon bør du være på den sikre siden med denne startladningen. Amerikanske tabeller i magnumkaliber for håndvåpen et som regel noe tammere enn europeiske og saktebrennende pistolkrutt kan gi rare effekter hvis ladningen er for lav.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, aps skrev:

Hei, litt usikker på hva du ref patronlengde og krymp da du skriver at bruker du krymperille, blir de 43mm? og at du ikke kan gjøre de kortere, men samtidig om hva som skjer på 40? 

 

Hva ønsker du nå? magnum2 faktor eller "max ladninger"? 

 

Hei.

Ble mye skriving i første inlegg så mulig det ble litt uklart. 

 

For å kunne bruke krymperillen som er i kula, må jeg sette patronlengde til 40,6mm. 

Dette er det samme for både Hornady og Nosler kulene. 

 

Jeg er ikke ute etter Magnum 2 ladninger, heller ikke maks ladninger. 

Vil bare ha det morro med tunge kuler og mye rekyl. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...