Jump to content

Vectan A1


Kobble

Recommended Posts

är  6,5   Det du jagar med ?  Jag skulla gärna se bilder med :5  för det är lite mer utslagsgivande ,  6-7:or skjuter bra med nästan vad som helst , jag skulle gå  ner  till 32g med så små hagel .

Sen är procent en sak som jag slutat räkna sen länge, kan du inte sätta in de bilder som du ansåg " sämre" 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

IT: 5 är 2,9mm  förvisso endast en tiondels skillnad men på en 34-36g blir det rejäl skillnad.

Sen glömmer jag bort att ni har fungerande marknad till USA och deras storlekar, deras No:5 (3,05) är ju närmare IT:4 ( 3,10) tex.

Jag har kommit till att bara prata IT : storlekar då  äkta svenska  :5 or är sällsynta , fast jag har  5kg som säkert är 30 år gamla 

och så runda och  så exakt 3,00 så man blir tårögd  vill knappast ladda dom. 

Ja bilden med z2m var inte lika bra , har du en m SG 19 åxå ?   Jag måste börja exprimentera lite mer med 34-35g nu när jag fått snurr på 2 st A5 kal 12 .  Hade 4000 GT som jagvtyvärr gjorde mig av med till förmån till SG 17 

 

/P 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Remington 1100 skrev:

Den er . 715" (18,16mm) og løpe mitt er . 737"(18,71mm) så den er litt over halv, 0,55mm.

 

Hoppla !! ? Det är ju halv/MOD med råge , lite konstigt att du inte får mer kärna med så små hagel ,   Vad har du för fart ? 

Jag hade tippat på LIght mod ( 0,38 ) 

 

ps: ser att jag råkat helcitera så nu kommer jag få brinna i helvetet 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med ett expriment med 34g  och jag använder A1Sp som är lite trögare än A1  och jag tänker prova med A0 åxå.

tricket blir att använda den förladdningen Fiocchi använder i sin FSteel -24 , den är inte alls lika tjock och styv som vanliga stålförladdningar och ej heller lika lång kopp, och den har en fin dämpsektion. Koppen rymmer 34g:5 upp till kant och med 

1,70x34g stänger den fint på 58.  Varför jag använder en stålförladdning är att de flesta normalt  höjer trycket, och i det här fallet vill jag det för A1SP brinner inte bra med 34g  med vanliga komponenter.  Pigeon extream laddas med A0 1,90x35  och A1sp laddar vi normalt  1,78-1,82  i 36-38g  så jag är inte precis orolig.  Fiocchi FSteel -24 köper man för 1.28:-  och  det är tyvärr enda sättet att komma över den fina förladdningen.  Inget av ovanstående är provat ännu, så   låt mig återkomma först .

/P

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Hakapiken skrev:

Hadde vært spennende å sammenlikne dine gamle lotter med A1 og A0 med de nye som skal være produsert av Explosia...både A1 og A0.

 

J.A.

 

Var hittar du att Vectans A krut görs där ??  TecnaN , SipeN , och S4  vet jag men A kruten ???      Mitt A0 är inte färskt tyvärr , och mitt A1 är ifrån 2014 & 2015  industri loter ( 20 kg ) 

Står det " made by explosia " på dina burkar  som det gör på Tecna ??    Men om  A0 går som  A1SP   så är det bara göra Vågen  för det är finfint till 36-38g  

/ P

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Hakapiken skrev:

En Italiener som opererer på PDC og Pigeonwatch påsto at A kruttene også blir produsert der.

 

Vad heter han  ?? är det Mr Balis ?   kan du länka för det har jag fanken inte hört nånstans, jag ska ringa Sakab sweden ( Vectan agenten ) 

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Det er Mr Balis. Han påstod dette i en pm til meg... Kan ikke se noe på boksene at det er «made by Explosia».....? Ingen ting som tyder på at det er produsert der. På Vectans hjemmeside står følgende:

Its site at Pont-de-Buis, recently remodeled and equipped with the most innovative manufacturing processes, can claim to be one of the leading industrial plants.

Boasting a new laboratory equipped with high tech analysis and testing resources, NOBELSPORT supplies powders with even further improved ballistic performances, stability and reproducibility.

Specialized in the production of single base powders, and in order to meet requirements of its international customers, NOBELSPORT boast the widest range for handgun and rifle loading. NOBELSPORT subcontracts  its exclusive range of powder double base SP according its  standards.

 

 

J.A.

Edited by Hakapiken
Link to comment
Share on other sites

Balis laddar 20 om jag inte minns fel , jag ringde Niclas på Sakab och han hade aldrig hört nåt om det. 

TecnaN SipeN och S4 görs dock av Explosia  vad jag vet.  Men det är visst rätt vanligt i krutbranchen,

Eurenco Bofors gör vissa krut för  Alliant  Reloader serien 

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg lander på 1,65x34 sg19 med A1. Det er den ladningen som gir best dekning. Og jeg har testet mange. Når det gjelder A0 har det gitt meg hodebry og søvnløse netter, men i dag testet 1,75x36 z2m18 med us 6 og det begynner å bli bra. Har ikke målt hastigheten på denne ennå, men regner med at den ligger på ca 390 ved 2,5m. Faen man blir bortskjemt når man har hatt tilgang på 800x krutt..... 

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

A0 är inget att va sömnlös över, antingen brinner det rent med 36g eller inte, och skulle det nu vara snabbare än förut och i häraden av A1SP  så  är det i mina ögon  perfekt då det är ett bra 36-38g krut.

Just A1SP   sades vara en värdig ersättare av JK6B   och den klassiska dosen där var  cx 2000  1,85x36 SG17 58mm   du hittar även det receptet i allt om krut och lite till. 

Ja 800-X var larvigt lätt att få bra resultat med, både i 16 & 12 och den gillar z2m ,   saknaden är stor.     du får räkna med glesare kärna med z2m  och 8-10 långsammare  jmf SG  dock fyller den  ytter ringen bättre än Sg.

Det är så typisk mig att när jag köpt på mig TON med 36g prylar så får jag för mig att skjuta 34-35g istället ....

/ P

Link to comment
Share on other sites

WT 33 express  har SG 19 , har du testat den?  Tror GT liksom Z2M  ger lite mindre kärna. 

Nu var ju WT:s  tanke att göra en snabb lätt långskjutare till sin Browning 32" inv +  och med LF och Full 

skjuter han på sjuka håll. Jag TROR han även  gjort den med  IT:4  till gäss 

Link to comment
Share on other sites

Gianni PACI  använder ofta GT i sina tester i tryckpipa och nästan alltid med cx2000, styva förladdningarna  funkar visst bra med

starka hattar.  Jag köpte på mig typ 8000 GT  men fick tvivel då den ibland var svårladdad  plus att jag var larvigt bekymrad att jag fick 10 ms lägre fart så jag sålde av det mesta av dem.  Det är lätt att fastna för SG  då den är mycket enkel att få snygga patroner med , plus att den levererar bra. 

/p

Link to comment
Share on other sites

Satt og leste litt på et fransk forum om ladninger med A1 og A0. Siden jeg ikke er så stødig i fransk brukte jeg Google oversetter. Fant et innlegg med en spennende oppskrift. I oversettelsen gikk det fram at forladningen var en FETTLØK.... Så nå skal det handles fettløk og lades. Hvem leverer??

 

J.A.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hur många gram laddade fransoserna med A1 respektive A0 ?   Jag har  en gammal  Fransk tabell där dom tar A1 till 36g (?) 

Ibland undrar jag om dom inte blandar ihop A1 med A1SP , men rekordet har nog Engelsmännen som roar sig med att lägga ut 

Provtryckta data (?)  på 41gram , jag har pratat med en engelman somrar fram mycket data och jag undrar om han inte har ett finger med i dessa data, han påstår att 41g är möjligt och safe O.o  men med det resonemanget skulle man kunna ta A0 till 60g

 

jag undrar om ni inte ska bearbeta er Vectan leverantör att ta hem Tecna om ni ska ladda tyngre i kal 12 

 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, har sett franske ladedata med A1 1,7x36 z2m18 og 686 primer både med rullstuk og stjerne. Tenker denne må være i tøffeste laget..... og det virker som det er standard A1 de snakker om...  Har og sett engelske data med A1 til over 40g subsonic. Til min jakt klarer jeg meg lenge med 36g og tror jeg begynner å få snurr på både A1 og A0. 😀 Skal teste noen jævelpiller i morgen.....

 

J.A.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har laddat upp lite 34g med A1 inför en skarvjakt ,   3.or användes och provades i min MOD pipa  och gav  ok bilder  med  12 /70  616 1,70x34g  sg 19 :3  58mm.

Sen då jag med åren börjat bli lite fjompig med rekyl så beslöt jag ta ner den  till 1,65 x34,   och då fiocchi hylsorna började ta slut så tog jag  RIO istället som har piston -G hatt.

Sen fick jag för mig att prova A5:an med    orginal  IC pipa  ( 0,25mm )   och den levererade märkligt bra med så grova hagel, helt mot vad jag trodde och defacto bättre än Mod pipan.

Den stora skillnaden förutom choken som i MOD fallet är en full öppnad till mod, så är IC pipan 18,4 i grund  vs 18,3  för mod pipan.

x32236346-DA45-4ECC-9F9F-F001723C4B2F.th

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jag har på sistone laddat och testat  1,65x34  SG 19  både nya hylsor och omladdade T5 med 688 tändhatt och fått fantastiska bilder, och det både med 

it:3 hagel och dito :5  , det som förbryllar  mig och som jag inte kan förklara är de onormalt täta bilderna med IC och då menar jag en måttmässigt klockren IC  dvs  0,25mm  som gör bilder 25% tätare än den borde ..

/P

 

image.jpeg

image.jpeg

Edited by culot
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina 34g laddningar fortsätter att förbrylla mig ,  Lopez på  PDC   gjorde en  bild liknande de ovan på 2 st med IT: 5  förvisso CNC hagel som är trippelpläterade men ändå är jag förbryllad.

Han har likt ovan placerat in träffbilden i sektioner  och den ena bilden är på över 85%  och den andra 78% ,  Båda är skjutna i min Browning Auto 5 med till 0,50/ öppnad choke  och 18,3 i loppet.

Jag ska se om jag kan få över bilderna... 

file.php?id=45893&t=1

file.php?id=45892&t=1

42CE102E-0C77-4A28-9386-8CFDE75469F0.png

150189A4-3DD1-4640-BA0E-3F9D561284D3.png

Edited by culot
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är lätt att falla i omladdningsträsket när klubbkamrater skjuter Black Gold och SAGA Elite 😜 och jag löste problemet med att sätta förladdningar , jag tog MEC :s dito   Och en träpinne efter dosering av krut .  A1 1,66x34 :5 sg 19 satt som en smäck och jag använder NS 688 tdh  som är i samma effektområde som cx2000 .

/p 

AF5DF0F9-5A51-4E94-983E-96D42626110D.jpeg

C9361006-2AA3-483A-A8EA-1724D65C44FB.jpeg

4EF51C96-937B-4587-B06B-BA7C47E9DC5C.jpeg

7CCB6F8D-CC66-4565-991E-AF1718E35504.jpeg

16AE5F78-59D7-472C-8373-649934766D7B.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag vet inte hur stora poster han tar in ,  det har i vartfall i Sverig att göra med fraktklasser  Så svenska agenten tar oftast 3kg i taget  vilket jag tycker låter

pluttigt . Men jag håller med Kobble  " Löp å köp " .

 

jag har fått hem ett X antal tusen av  kal 12 Aquila och RS  22 & 24 förladdare och tanken är att jobba lite med  28-32g laddningar  AS & A1 kal 12 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Testet litt med A1. En velkjent ladning. Ser ut til gi bra resultat, også for meg. Bra treffbilder. Mye bedre enn bildene jeg fikk med A0 i første test. 

12ga, Fiocci T2 ny hylse, CX2000, SG19, A1 1.65g, 34g US7, 58mm. 391+15m/s v/10 grader C.

Hastighet nok, og kommer til å bli brukt på jakt. 

 

Har også testet noen litt med brukte hylser, og en som kan være av interesse for noen;

12ga, Saga rød leirduepatron skutt 1 gang, CX2000, REM FIG 8, A1 1,5g, 31g US7-9, 58mm. 386+15m/s v/10grader C. Helt ok treffbilder. 

Grunnen til at det ble brukt REM FIG 8 var at jeg kjøpte 500 av dem fra Brownell i fjor på salg, for testing. Og de fungerer helt ok til lette ladninger.

Edited by Doffen
Link to comment
Share on other sites

@Doffen 31g är i det undre arbetsområdet för A1 som trivs bäst 32-34g 

och när man är där så är inte alltid det korrekta att gå ner på krutet, ofta är det bättre att gå upp för att kompensera tryckförlusten av 1g hagel, att gå ner 0,15 för 1g hagel är mycket, nu kanska det inte märks för du har små hagel som ger mer tryck mot väggarna i förladdning pga haglen ligger tätare , går man sedan upp till grövre så blir det glesare punkttryck mot förladdningen som inte ger lika mkt friktion då med tryckförlust som följd. 
Det kan gå bra ändå men straffa sig vid högre luftfuktighet och låg temp. 
/P

Link to comment
Share on other sites

@culot

Du har helt klart rett her. Men jeg fikk en liten overraskelse med disse hylsene (Saga rød) i en tidligere test, med Longshot. Det var med Longshot 2,05g WIN209, Z2M-21, 38g US5, 58mm. Dette ga 442+15m/s, altså 457mS.... Så noe ga høyere hastighet/trykk her enn normalt. Og ga beskjed bakover på en slik måte i en litt over 3kg hagle, at den var utrivelig å finsikte med. 

 

Jeg tror også den wad'en, når man ser på konstruksjonen, gir noe høyere trykk enn normalt. Er vel derfor jeg fikk nesten samme hastighet med mindre krutt og hagl? Uansett var dette kun for å gi et utgangspunkt om noen andre som leser dette, sitter på samme/tilsvarende komponenter og ønsker å prøve dem. Å gå opp et gram eller to på hagl bør ikke være noe problem. 

Link to comment
Share on other sites

@Doffen

LS 38 som den laddningen brukar kallas togs fram med en Longshot LOT som min kompis Marre tog till Italien, jag fick den andra burken med samma LOT. 2,15x38 GT 21 var orginal receptet som gav 447ms 820 bar. Hylsan som de använde var cheddite med cx2000 ny hylsa. Skjutna hylsor ger lite mer tryck, men det var ändå rätt hög fart trots du gått ner till 2,05 x38 , z2m brukar ge samma fart som GT så det ligger inte där, men det visar hur viktig kronograf är... var bilderna bra förresten ? Longshot ger grymma farter men kan vara lite lynnigt kan man läsa på amerikanska laddforum. 
Det ” normala” för din dos på 2,05 hade vart 425 m/s men något ändrade på det som är svårt att sätta tummen på ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke være skråsikker her. Det kan være et annet fabrikat. Posen med SG 16/18 inneholder wad'en til venstre på bildet. Denne er merket på posen, så den er sikker. Det er den til høyre jeg trodde var en SG 16/15. Den er 15mm høy. Men det er en tid siden jeg kjøpte dem (når jeg startet å lade for hagle, i 2017 var det vel). Så det kan være et annet fabrikat som er svært likt i utførelse.. Må se om jeg kan finne frem bestillingen for å finne ut av dette. Eller kjenner du dem igjen ut fra utseende?

 

365110452_SG15-18.jpg.27d47e9f932701ac2bd23844f617e9e8.jpg

 

Og bildene med LS er bra. Mye bedre enn bildene jeg har fått med A0 til nå. Så mer testing med A0 må til. Ladet noe flere med A0 i går kveld, gått opp til 1,8g nå. Kommer tilbake med dem når de er testet.

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har fått gode resultat med alle de amerikanske kruttsortene jeg har testet i mine hagler, Universal, 800X, LS. Virker noe vanskeligere med Vectan kruttene.  

Link to comment
Share on other sites

@Doffen

den högra är trots sin likhet med gualandi en cheddite T25  men som du säger är den 15 hög, jag har inte haft den så länge men man bör gå lite lågt på krutet ( -0,05) i första testerna då den är så lång att allt hagel ryms oftast och det kan bygga mer tryck på samma sätt stålförladdningar gör, jag har laddat en del 32-34g med den och mest Tecna krut men även A0 , trånga rör vill ha svagare hattar med högre vikter dock vill Tecna ha starka hattar. 
tjata på eran Vectan representant för Tecna skulle Nordmennen älska i alla kalibrar då det gillar mycket bly😎

Link to comment
Share on other sites

@culot

Det forklarer saken med høyden. Blir å finne frem en tusj og skrive på posen. 🙂

Blir 800x (og LS) borte fra markedet for godt, håper jeg virkelig at Tecna blir tatt inn til Norge. Jeg skal høre med Jaktdepotet neste gang jeg er innom, om det er muligheter for å ta inn det inn. 

Link to comment
Share on other sites

@Doffen

 

tecna har stor spännvidd, men A kruten brukar leverera bra är min erfarenhet. Nu har det vart väldigt trögt med Tecna i Sverige ett tag men jag fick tag på några burkar, Sipe och S4 är 2 andra fina krut som liksom Tecna tillverkas av Lovex  ( explozia) 😎

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...