Jump to content

Vectan A1


Kobble

Recommended Posts

Det har funnits / Finns  A1 - A6 -A1SP - A1 36     men de tre sista var rätt snarlika, dock levererades dom mest i industripack om 20kg tunnor.

Men ni behöver bara koncentrera er  på A1  och lämna de andra därhän....  Vi har laddat rätt mycket A1 häröver nu och kan det krutet bra, men undvik gamla franska data som säger 36gram .

32-34g  i kal 12 är Finemang  ,

 

/ P

Edited by culot
Felskrivning
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De siste data for Vectan A-krutt på Nobel sports hjemmesider (2018) ser grei ut for A1 men jeg undrer meg over A0 ladningene. Her er alle over 900 bar.... Det burde da ikke være nødvendig å gå over 900 bar for å få en brukbar ladning med 38g haggel med A0? Men når sant skal sies, når har jeg bruk for 38g haggel... nesten aldri. Tenker å prøve fra 36 og jobbe opp med kronograf til jeg har ca 410 ms. Ellers sliter jeg med jaktforbudet i romjula som vanlig. Tror jeg tar en tur på leirduebanen i morgen. Men rødvinen smaker aldeles utmerket! 🤪

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Hakapiken skrev:

Det burde da ikke være nødvendig å gå over 900 bar for å få en brukbar ladning med 38g

 

Äldre  tryckprovade italienska data brukar inte ligga så högt som 900 bar för 38g , förut hade Nobel sport inga data under 40g med A0 ,  kan du länka till de nya  ?

Det kan hända du får skopa i rätt bra med krut för tänk på hur en 35g Gamebore Pigeon extream ser ut inuti  (   A0 cx2000 1,90x35 Z2M  )  

/ P

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Remington 1100 skrev:

er stor lot variasjon på A0 og at den de nyeste er mye raskere enn de gamle. 

 

Du har inte möjlighet att länka till det engelska forumet ?  Sen vill jag passa på att nämna att det i England florerar tryckta data för A1 på 41grams laddning , jag vete fanken hur dom tänkt där och  där är man nog på extremt tunn is.. 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er tilgangen på hylser, forladninger,tennhetter til hagleladning i Norge? Hvor kjøper dere. Jeg har tilgang til alt fra Nobelsport og Ceditte. NSI Nobelsport eier fem fabrikker som driver med alt av komponenter. Det er Ceditte- NSI- Bornagi og RC. I tilegg eier de Vectan Powder. De fleste fabrikker som lader haglepatroner i Europa bruker Vectan Powder og et eller annet komponet fra denne gruppe. Planen er og ta hjem - tennhetter- hylser og forladninger. Alt av ladedata finnes på Nobelsport sine hjemmesider.

https://www.nobelsport.it/en/

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Cheddite tennhetter selge i dag av Jaktdepotet i «varierende grad» CX 2000 er meget stabile hetter. Nobel Sport GT forladninger er ikke å få tak i her i landet. Disse har jeg kjøpt direkte fra Italia, men ønsker så klart å kjøpe lokalt. NSI tennhetter finnes ikke å få tak i  i Norge.  Setter virkelig pris på alle som forsøker å skaffe skikkelige ladekomponenter her på berget 😁

J.A.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj oj Hakapiken !  Nu kommer du hamna i skärselden för helcitering :D

 

@ tersaet

 

Nobel sport  hylsor , tändhattar , och förladdningar är fin fina grejer och deras 688 är deras svar på cx2000 

med en stor och varm flamma väl lämplig för kalla Norden, dessutom sitter den perfekt i omladdade europeiska hylsor. 

Link to comment
Share on other sites

På 30 december 2018 den 14.10, tersaet skrev:

 

NSI har egne drypptårn

 

 

Deras fabrik är visst stor på återvinning fr blybatterier,  stålhaglen lär nog i urspringsform mest komma fr Kina men jag undrar om 

slutförädlingen sker där,  nu var det i och för sig länge sedan jag såg Dimond shoot kvalitet för stål 

 ( Gyttorp hade det i sina T4 )    I Tyskland finns det en fabrik som gör och säljer stålhagel ,

jag köpte 75kg och de var mkt bra kvalitet , jag fick tips om dom ifrån Finland som köper en hel del .

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 21 januari 2019 den 19.47, Hakapiken skrev:

te: 397, 406, 404, 410 og 408 ved 2 m. S

 

Det är så det brukar se ut med A1  397 var det " läskskottet " ?  

Kanske ta ner  den en aning ?  Men ger den fina bilder så är det en rökarladdning ! 

Jag gjorde  olika test med flera olika tändhattar och samma laddning, cx2000 gav  alltid högst fart. 

/P

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hakapiken skrev:

og en PE kopi.

Jag provade och följde exakt, det bästa jag kunde hitta i hagelväg var  SuperNik:5  , men  några enastående resultat hade jag inte. 

Sen vidhåller jag detsamma som Hakapiken ovan att väldigt mycket sitter i deras Dimond shot ( Dom ville man ha tag i ) 

/ P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute og skutt på papp med div ladninger med A1 i dag.  1,7x34, 1,65x34, 1,65x33 alle med z2m18 wad. Skutt i 1/2 og 3/4 choke invector+ Miroku, Victory (Mobile) Beretta og i Renato Gamba. Jeg får ikke ett jævla skuddbilde som jeg kan si meg fornøyd med så langt..? Store hull og uryddige bilder og jeg har brukt serdeles god haggel. Kan være at jeg må gå ned til 1,6g på kruttet for å ta ned hastigheten enda mere. Har litt sg19 wads igjen. Må kanskje prøve det....

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Kobble skrev:

 

Har lada opp samme lading, med både z2m18, sg19 og gt18.. Men i

 

 

1,70x34 Sg19  :6  58mm ska bara inte gå fel !   1,80x33 sg18  58mm  kallar vi WT 33 express och den har jag skjutit knipor med i januari .

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet ned til 1,65x34. Hadde 406 ms @ 2meter med 1,7, så jeg regner med at den gjør ca 395 ms. Nå fylte jeg i bildene med tusj i kveld og det ser litt bedre ut.... men synes fortsatt bildene er litt hullete. Men så er det slik at av og til får man ikke  fine skuddbilder uansett ladning. Kanskje det har med vær,, luftfuktighet og lufttrykk å gjøre?? 

Fikk skutt noen bilder med A0 1,85x35 z2m18 us6. Målt til 410 ved 2 meter. Det så riktig bra ut!

 

J.A.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Hakapiken

tror det sitter i förladdningen, z2m fyller ut ytterringen mer. Jag körde med MOD 5/10 oftast i 12 men jag tror att 

Den går allra bäst med SG 19, är det 6:or du använder till 34g ?   Min kompis WT  har gjort 1,80x33 sg19 och med sin 

32" Browning med LF och Full  skjuter han fan som Digweed  helt sjukt vad han plockar ner med den laddningen.

browningen är overbore .  Jag har fått hem två nya Auto :5  och jag kommer ladda max 34-35g  @ 405-415ms  då 

mina skott brukar hålla sig till  45m   Och det klarar jag med 32g i 16 så  12 borde göra det m 34-35g.

Det är vad man gör bakom kolven som avgör om man tar fågeln än om laddningen är perfekt. 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kronografert 1,65x34 (33,5) på nytt i dag i dagslys og varme patroner. Snitt på 414 ms ved 2 meter!! Da stemmer hastigheten på en prikk med testen du (colut) gjorde i 2015 med ulike tennhetter. Tror jeg fikk feilmålinger når jeg kronograferte sist med kunstig lys og noe kald ammo.

Det kom en kråke forbi..... den døde 😁

 

01D94CC8-8B55-43FB-94F0-9C7179D7096B.jpeg

Edited by Hakapiken
Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte tidigt att z2m gav ca 10 ms lägre fart vs SG, och det var i en browning inv+ och en Fabarm XLR5 med tribore. Då hade jag lite överdriven fokus på fart vilket kunde gå ut över träffbilden. 

Allt över 400 till 415 är jäkligt bra, dock tycker jag mig hittat en balans i 405 ms av nån anledning.

sen är det alltid lätt att få :6 skjuta vackert medans :5  där börjar det bli känsligare.  

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Hakapiken skrev:

epp. Det ser bedre ut med sg19 wad. Mulig jeg tar den ned til 1,6x34 bare for å se

var det cx 2000 ?   kanske din Lot är lite mer progressiv än min så 1,60x34 kan funka , klipp upp översta förseglingen på förladdningen bara.

Docj skull jag hålla mig till minst 1,65x34 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag gjorde lite  34g igår kväll, och jag botaniserade lite i min egen  A1X34g tråd på jaktsidan, där det låg en å annan träffbild. 

Förvisso var det med 6:or  men om man får 5:or skjuta vackert så skjuter 6:or ännu vackrare.

Mina tester var med 1,65 , 1,70 1,75x34   men jag  gjorde  1,70x34   med följande data.

12/70  EVO 616 ( nya hylstypen ifrån Fiocchi med vit plastbottenpropp) 

A1  1,70  ( lot: 2014 ) 

SG 19 

57,8 mm  

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har prøvd med z2m18, men synes ikke bildene ble bra med denne. Etter råd fra deg har jeg byttet til sg19 og det ser riktig bra ut :D Med brukte hylser, cx2000, 5 og 6 hagl har jeg prøvd 1,60-1,75x34. 1,65x34 sg19 ser best ut. Må bare se om jeg får tid til litt kråkejakt snart.....

 

J.A.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Hakapiken skrev:

Etter råd fra deg har jeg byttet til sg19 og det ser riktig bra ut :D 

 

Klassiska receptet med    1,65x32 SG22  ger ju ca  414 med stark  616/cx2000 tdh   så en reducering med 0,05g på krutet och 2 gram ökning lär placera den på max 400ms skulle jag gissa på.

Varför jag undrade om 21mm var hur den skulle reagera när det vart trängre i patronen,  tex Tecna krutet  gillar när det är tajt i patronen.

Link to comment
Share on other sites

På 26 januari 2019 den 15.29, Hakapiken skrev:

t..? Store hull og uryddige bilder og

 

Jag är lite förbryllad att du fick trista bilder med z2m, speciellt när man hittar den förladdningen i många premium patroner.

Har du några svagare tändhattar ?  Iofs så använder nästan alla premiumplugg cx2000  eller Gordon system.

GT provade jag med  A1SP  och 36g  och det vart riktigt bra speciellt med RIO hylsa och tändhatt som förvisso är het ...

klipper du översta " bandet "  på förladdningen ? 

/P

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg synes det er merkelig at z2m gir dårlige treffbilder. Jeg har bare gode erfaringer med den fra andre ladninger... Jeg splitter alltid forladningene.  Av tennhetter er det bare WIN 209 og cx2000 jeg har tilgang på og de virker å være like sterke.

 

J.A.

Edited by Hakapiken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...