Jump to content

17HMR til småviltsjakt


ChristofferS

Recommended Posts

Har skutt 2 grågås med .17 og de ble fine slakt (CCI Gamepoint). 

Har ikke fått jaktet så mye mer egentlig, men brukt det en del på jaktfelt, og det skyter jo snorbeint, så det er jo et deilig kaliber til denslags. Pass bare på vinden, for den vil bli påvirket kraftig av vind. Utenom det, er det bare å si skitt jakt.

Vind-drift, kan du se i f.eks denne "kalkulatoren"; http://gundata.org/ballistic-calculator/

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil være litt avhengig av områder du skal jakte, om det er vindutsatt eller lange hold. Har brukt cci fmj på hare, rype og ender. Det blir veldig fine slakt om man treffer dær man skal. Brukte noe gamepoint og det ødela altfor mye. Gamepoint funker bra på rev. Har skutt en del revevalper på høsten med denne, alltid hatt knall og fall. Har ikke funnet annen helmantel enn cci fmj og det kan virke som de er ujevnt ladet. Får rundt 5cm samling på 100m med min cz 455(pilar og glass beddet). V-max ligger runt 25mm samlinger. På grunn av mangel på presis helmantel ammunisjon  vurderer jeg å kvitte meg med 17hmr. Synd egentlig for kaliberet har virkelig presisjons potensial i rett børse og kvalitets ammo. Har mere tro på 22lr(rype og and), 22wmr, 22hornet eller gå litt opp til ett eller annet i 223 familien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med de prisene som er på 17hmr ammo for tiden og om den atpåtil er av variabel kvalitet finnes det ingen praktisk grunn til å velge det fremfor 223rem. Med 223rem får man velge fra det veldig billige til dyr ammo som er/bør være av topp kvalitet. Og man kan lade selv om man ønsker det. Men jeg er også enig med Keino i at det er en trivelig patron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 223rem til all småviltjakt, deriblant både and og rype. Det er en liten fordel og lade FMJ selv for å få ned hastigheten. Mindre hastighet= mindre sjanse for ødelagte ryper. MEN jeg har skutt båder ryper,kråker, ender og div med både fabrikkladd FMJ (950m/s ++) og hjemmeladet (800-850m/s). Begge kan gi stygge slakt og begge kan gi fine slakt. Treffer man vingeknokkler og rygg kan det bli stygt uansett. Litt overdrevet det at man må lade selv for å jakte rype med FMJ. En annen ting er at om jeg sammenligner alle årene jeg har jaktet småvilt med 223rem vs de 3 årene jeg brukte 17hmr så er antall bom/skadeskyting noe som taler voldsomt i favør av 223rem.

Edited by Super XX
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Super XX sier gir lavere fart som oftest penere slakt. Har testet et par pakker jeg hadde liggende av winchester 55gr fmj i 223en i høst på rypa. Farta på denne sorten lå på 950m/s. Ble en del stygge utgangshull spesielt på rypene skutt under 100m. Tok to stykk mellom 130 og 140meter som holdt bedre sammen. Jeg blir nok å bruke hjemmeladd i 223en fremover i ruslefart rundt 800m/s.

Min bror har en browning nordic light i 223 og han har kjempe suksess med GGG 55gr fmj med utgangshastighet runt 900m/s. Han har skutt noen ender, et titalls skarv og litt ryper hittil i år og det virker ikke som han får samme sprenge effekt. Utrolig god presisjon får han også med denne billigpatronen til 4,- smellen fra jaktdepotet. Cz 527en min liker ikke denne så jeg må nok holde meg til hjemmeladd.

Lader en ikke selv bør man vurdere kaliber 222, da får du norma fågel 55gr fmj med en fart ut av løpet på 850m/s. Mange fine brukt børser i dette kalibret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

17.HMR funker greit. Kaliberet har sine fordeler og ulemper.  Jeg har skutt ryper med kaliberet og det funker bra. Eneste minuset er at FMJ gir for dårlig effekt syns jeg på rypa. Jeg bruker gamepoint og da må jeg være bevisst på hvor  kula går ut av rypa. Går det ut på en brystside så kan 1/2 av rypebrystet være ødelagt. Jeg har derfor kjøpt meg 22 Hornet!

Hvis du søker på jaktinord på instagram så er det noen videoer der med 17.HMR. Det er også et eksempel med 17.hmr og gamepoint hvor kula har gjort mye skade.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...