Jump to content

Er hylsene ødelagt?


Silver66

Recommended Posts

Her om dagen vasket jeg ei bøtte med messinghylser i diverse kaliber (fabrikkammo skutt en gang). Etter skylling la jeg dem i et dørslag av metall, og inn i stekeovnen med varmluft på 100 grader Celsius for tørking, ca 1 time.

Snakka deretter med "en som har greie på det", og han fortalte meg at de hylsene kunne jeg bare kaste. At messingen i hylsene nå var ødelagt, fordi jeg hadde tørka dem på for høy varme. Stemmer dette? Hvor går grensen?

Hilsen en nybegynner på lading, som går og verker på å komme igang å lade. Må jeg kjøpe meg nye hylser?

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, TS skrev:

Snakka deretter med "en som har greie på det", -

 

Nei, det gjorde du nok ikke, du snakket vel heller med en som vil være "besserwisser" i forhold til "en nybegynner på lading", men som mangler elementære kunnskaper.

 

100 grader er 100 grader, putt et-eller-annet av messing i kokende vann, og se hvor mye skade det tar av den "mishandlingen".

Link to comment
Share on other sites

http://www.massreloading.com/annealing.html

 

Sitat

The grain structure of the brass begins to change - indicating the start of annealing - at just under 500 degrees Fahrenheit. At 600 degrees F, brass will anneal in one hour. At 800 degrees F, brass will take only a few seconds to anneal.

 

500f = 260C

600f = 315C

800f = 427C

 

Så han er fuld af dritt han "eksperten"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tørker alle hylser på 110°C i 1-2 timer. Da blir de - hold deg fast - tørre ;)

Det har jeg gjort i mange år, og skutt sikkert 20 000 skudd med hylser som er tørket slik, mange (5-15 iallfall) ganger. Jeg kjenner også mange som gjør det sånn.

 

Her er tråden Per-S henviser til. https://www.kammeret.no/topic/77695-tabbe-varme-hylser/

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...