Silver66 Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Her om dagen vasket jeg ei bøtte med messinghylser i diverse kaliber (fabrikkammo skutt en gang). Etter skylling la jeg dem i et dørslag av metall, og inn i stekeovnen med varmluft på 100 grader Celsius for tørking, ca 1 time. Snakka deretter med "en som har greie på det", og han fortalte meg at de hylsene kunne jeg bare kaste. At messingen i hylsene nå var ødelagt, fordi jeg hadde tørka dem på for høy varme. Stemmer dette? Hvor går grensen? Hilsen en nybegynner på lading, som går og verker på å komme igang å lade. Må jeg kjøpe meg nye hylser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Han som har greie på det har ikke peiling. Lad og skyt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Hylsene er helt OK, din kilde har ikke greie på dette. M 67 skrev en grei oppsummering av dette forrige gang det ble påstått lignende. Der er det diskutert faglig, jeg anbefaler å bruke søkefunksjonen og finne den tidligere tråden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 40 minutter siden, TS skrev: Snakka deretter med "en som har greie på det", - Nei, det gjorde du nok ikke, du snakket vel heller med en som vil være "besserwisser" i forhold til "en nybegynner på lading", men som mangler elementære kunnskaper. 100 grader er 100 grader, putt et-eller-annet av messing i kokende vann, og se hvor mye skade det tar av den "mishandlingen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chickenthief Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 http://www.massreloading.com/annealing.html Sitat The grain structure of the brass begins to change - indicating the start of annealing - at just under 500 degrees Fahrenheit. At 600 degrees F, brass will anneal in one hour. At 800 degrees F, brass will take only a few seconds to anneal. 500f = 260C 600f = 315C 800f = 427C Så han er fuld af dritt han "eksperten" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Jeg tørker alle hylser på 110°C i 1-2 timer. Da blir de - hold deg fast - tørre Det har jeg gjort i mange år, og skutt sikkert 20 000 skudd med hylser som er tørket slik, mange (5-15 iallfall) ganger. Jeg kjenner også mange som gjør det sånn. Her er tråden Per-S henviser til. https://www.kammeret.no/topic/77695-tabbe-varme-hylser/ K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Man kan jo spørre seg hvor varme hylsene er når de kommer ut av våpenet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver66 Posted December 26, 2018 Author Share Posted December 26, 2018 Godt å høre! Jeg er overbevist Prøvde meg på å argumentere mot "han som mente å ha greie på det", men med min korte fartstid i lade-verden ble jeg veiet for lett... Takk for svar her på forumet. Nå blir det lading i romjula Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts