Jump to content

Recommended Posts

Hei

Og takk for medlemskapet. 

Nå i Julen ble jeg oppmerksom på at min 85 år gamle far har mottatt brev om innlevering av en Krag Jørgensen 1897, som har gått i arv fra min morfar til min nylig avdøde mor.

Dette har affeksjonsverdi for meg, da det er det eneste jeg har etter mine besteforeldre.

Dette var, sammen med bambusstangen, noe av det som skaffet ekstra mat på bordet til familien.

Er dette noe jeg kan beholde, uten å være aktiv jeger eller i skytterlag?

Også hyggelig om noen har kunnskaper om våpenet de kan dele...

På forhånd takk 🙂

Og God Jul 

Hei, og velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere!

Dette er svart på en del ganger før her på forumet, med henvisning til aktuelle lover og regler. Jeg er såpass mett av julemat, at jeg ikke gidder søke det opp. Etter hukommelsen (som jeg sier, jeg kan jo ta feil, sist jeg gjorde det, var i 1968!) har du tre alternativer:

1: "Bruks-alternativet": 1 A: Som jeger (i jegerregisteret) kan du ta den på "jaktvåpen-garderoben", max 6 våpen. Eller, 1 B: Som skytter kan du ta den som "sportsredskap", men da vil nok "tante Blå" heve øyebrynene litt. Men en original Krag-J er jo godkjent til bruk i DFS, bare ikke så mange (dvs. nærmere bestemt 0) som stiller på Landsskytterstevnet med original M/94 og i svartdress, hatt og knebelsbart.

2: "Affeksjons-alternativet": Som etterkommer i rett nedadstigende linje  har du rett til å ha den som "affeksjon", men da har du ikke lov til å bruke den til noe som helst.

3: "Vandal-alternativet": Plombering,  dvs. minst en stålplugg gjennom kammerende og låskassehals, og framre del av sluttstykket slipt av (skrått). Skal gjøres av autorisert børsemaker, med bevitnelse til "onkel Blå" og deg.

Jeg kan jo legge til, for ordens skyld, at ved alternativ 1 og 2 (og der den måtte befinne seg pr. dags dato) skal den oppbevares i FG-godkjent våpenskap.

Edited by Jegermeistern