Jump to content

Rustdannelse utpå rifleløp


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

jeg har lagt merke til noen små flekker med rustdannelse utpå løpet på min Howa 1500, etter mye erfaring fra bil så vet jeg jo hva jeg har i vente om jeg lar dette utvikle seg 🙄

noen som har et bra tips til skånsom fjerning av rust som kan gjøres i hjemmet? Eller er det å bestille time hos børsemaker? 

Det skal sies at det veldig små flekker litt rundtom, ser ikke alvorlig ut enda. 

 

(Har prøvd søkefunksjon i forum å ellers søkt rundtom på nettet, men fant ikke noe konkret info som var matnyttig)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Howa, men jeg har gnidd bort overflaterust på Benelli og Tikka med grov bommulslapp og olje. Kan fortsatt se skadene på Benellien, om jeg ser nøye, men den har levd 13 år ute på havet. Tikkaen, en M590 ble pakka inn i vått pledd en eller to dager.. Om det ikke holder så må det vell ny overflatebehandling til ja..

Link to comment
Share on other sites

Jeg oljer alt metall 2 ganger hvert år (vinterpuss og sommerpuss). Våpenolje på ei pussefille ( på tannbørste på kronglete plasser), og legger en tynn «film» over alt der jeg kommer til. Denne tynne filmen ligger på våpnene i våpenskapet.

 

En gang i året (vinterpussen) tar jeg av trestokker, og setter inn trevirke med linolje. Overflødig linolje tørkes av etter ett døgn. I mellomtiden får jeg våpen-oljet alt metall som normalt er utilgjengelig i stokken.

 

I tillegg til disse fastpusse-rutinene går jeg alltid over våpen etter hver jakt/skytebane tur. Våpnene tørkes ved ovn eller lufttørkes alltid før de settes tilbake i våpenskap. Har våpenet vært vått, så får det en ny «oljefilm» før det settes i skapet.

 

Fett i sluttstykker, fjører og sliteflater i brekk-våpen + grundig løpspuss med solvement og kobberbørste, utføres som regel kun på de 2 faste pussingene. (Løp pusses alltid rett etter skyting ved bruk av Svartkrutt/Pyrodex eller hvis løpet er betydlig bedritent/blyete/mantelbelagt)

 

Mine våpen har null rust, og all jobben er hjemmekos med kaffe, fin musikk og god tid.

Link to comment
Share on other sites

På ‎26‎.‎12‎.‎2018 den 18.59, 32-40 Win. skrev:

Jeg oljer alt metall 2 ganger hvert år (vinterpuss og sommerpuss). Våpenolje på ei pussefille ( på tannbørste på kronglete plasser), og legger en tynn «film» over alt der jeg kommer til. Denne tynne filmen ligger på våpnene i våpenskapet.

 

En gang i året (vinterpussen) tar jeg av trestokker, og setter inn trevirke med linolje. Overflødig linolje tørkes av etter ett døgn. I mellomtiden får jeg våpen-oljet alt metall som normalt er utilgjengelig i stokken.

 

I tillegg til disse fastpusse-rutinene går jeg alltid over våpen etter hver jakt/skytebane tur. Våpnene tørkes ved ovn eller lufttørkes alltid før de settes tilbake i våpenskap. Har våpenet vært vått, så får det en ny «oljefilm» før det settes i skapet.

 

Fett i sluttstykker, fjører og sliteflater i brekk-våpen + grundig løpspuss med solvement og kobberbørste, utføres som regel kun på de 2 faste pussingene. (Løp pusses alltid rett etter skyting ved bruk av Svartkrutt/Pyrodex eller hvis løpet er betydlig bedritent/blyete/mantelbelagt)

 

Mine våpen har null rust, og all jobben er hjemmekos med kaffe, fin musikk og god tid.

 

skal prøve og følge denne "oppskrifta" di her :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fortsetter denne tråden her, så slipper jeg å lage ny.

 

Noen av dere som kan forklare meg om dette er rustdannelse jeg ser i riflinga inni løpet? eller er det gammel dritt som ikke blir med når man pusser?

jeg pusser rifla hver gang etter jeg har brukt den, og drar alltid en oljelapp gjennom før lagring.

kjøpte rifla brukt, så hvor nøyen forrige eier var med pussinga vet jeg ikke.

 

 

IMG_0084.jpg

IMG_0086.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er mantelavsetninger, du må bruke et pussemiddel som løser opp kobber. F eks Forster bore foam eller noe annet på amonia basis. Sett inn løpet med stoffet og la stå entimes tid før du tørker ut gørra. gjenta til pusselappene ikke lengre blir blå.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Per-S skrev:

Dette er mantelavsetninger, du må bruke et pussemiddel som løser opp kobber. F eks Forster bore foam eller noe annet på amonia basis. Sett inn løpet med stoffet og la stå entimes tid før du tørker ut gørra. gjenta til pusselappene ikke lengre blir blå.

 

jeg bruker forrest bore foam når jeg pusser rifla, lar det stå og virke i 20-30min før jeg går over med kobberbørste også pusselapper til slutt, men kanskje jeg ikke lar det virke lenge nok og drar nok ganger gjennom med børsten?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

Du må fylle løpet helt med skummet, la det stå og pusse rent. Gjenta dette til pusselappene ikke er blå. Det er ikke nødvendig med messingbørste for å få ut mantelbelegg. Ikke bruk olje før all mantelavsetning er ute.

 

okei, takk for god info, da skal dette prøves.

 

bare gjenta med bore foam og pusselapper til det ikke er mer rester av mantel igjen da.

Link to comment
Share on other sites

På ‎16‎.‎08‎.‎2019 den 20.14, Per-S skrev:

Du må fylle løpet helt med skummet, la det stå og pusse rent. Gjenta dette til pusselappene ikke er blå. Det er ikke nødvendig med messingbørste for å få ut mantelbelegg. Ikke bruk olje før all mantelavsetning er ute.

 

Ønsker å gi tilbakemelding om at dette tipset ditt fungerte helt utmerket,

jeg gikk  4 runder med skummet og lot dette stå i ca 1time å virke for hver runde, nå er løpet helt blankt inni og det er ikke spor av mantelrester igjen :) 

Bør jeg bruke dette skummet hver gang jeg pusser rifla fra nå av, eller vente til jeg evt ser at det har dannet seg mantelrester?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ventet til jeg ser avsetningene. Det er litt avhengig av hvor mange skudd du skyter og hvilke hastighet. Det er bedre å slite løpet ut enn pusse det i stykker.

Etter som løpet slites til vil ofte avsetningene minske når en del ujevnheter blir slitt bort, hvert løp er forskjellig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg ville ventet til jeg ser avsetningene. Det er litt avhengig av hvor mange skudd du skyter og hvilke hastighet. Det er bedre å slite løpet ut enn pusse det i stykker.

Etter som løpet slites til vil ofte avsetningene minske når en del ujevnheter blir slitt bort, hvert løp er forskjellig.

 

okei, da venter jeg til jeg ser noe rester slik som sist.

når det er snakk om utslitt løp, merker man dette vesentlig på presisjonen? jeg har kjøpt ei brukt rifle og har ikke peiling på hvor mange skudd tidligere eier har skutt gjennom denne, jeg har vel skutt en ca 3-400 selv etter jeg fikk den.

Link to comment
Share on other sites

Når løpet er utskutt merker du som oftest at våpenet kan ha god presisjon når det er kaldt, men sprer mye når det blir varmt.

308 og 30-06 tåler normalt rundt 10 000 skudd før du bør vurdere løpsskifte. Du vil da også se at bommene er slitt i kammerenden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...