Jump to content

Gammel Baikal 27e men hvilken ammunisjon?


Fisk42

Recommended Posts

Hei 

Kjøpte en Baikal 27e fikk denne veldig billig ser ut til og være i god nok stand ikke rust og lite slark. Men hvilken ammunisjon kan jeg bruke i denne. Regner ikke med jeg kan skyte stål. 

Ser det står 65mpa på den. Tanken er og bruke den til jakt.

Link to comment
Share on other sites

La en børsemaker se på den. Først da er du sikker. Generelt sett bør du ikke skyte stål. Men om chokene ikke er trangere en halv, og det er snakk om treningsammo i små haglstr samt lette ladninger, kan det gå bra det:) finnes relativt billig skeet ammo i bly om du har et passende sted å skyte:)

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg driter lang marsj i hvilket trykk hagla eller ammoen er merket med. En IJ27 er ikke veldig dyr, og de vil uansett ikke sprenge med noen 12/70-ammo du får kjøpt. Kanskje du skyter den slarkete med årene (min har tålt ting fint), men hva så? Trenger en virkelig å sende slike våpen gjennom ørten slektsledd? Jaktammo med stål kan i teorien få loddingen til å gi seg over tid, dette vil kunne ødelegge et våpen helt og mye raskere enn evt slitasje pga trykk. Jeg har prøvd å begrense slik bruk, i det minste i pipa med full trangborring. Men det har likevel blitt en del skudd på jakt uten at våpenet har tatt skade. Hadde kanskje ikke turt det i et dyrt våpen, men en Baikal er nå engang et bruksvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...