Jump to content

Beholder til Speed dip dye og bensin


stokk

Recommended Posts

Er helt fersk innen fellefangst, og ganske fersk jeger. Har kjøpt inn noen Belisle 120 som skal settes ut ettet nyttår. Har en boks Speed dip dye jeg skal behandle fellene med etterhvert.

 

Tenkte at jeg skulle blande dye og bensin i en beholder med lokk som kan brukes flere ganger. Da trenger jeg en bøtte med tett lokk som tåler bensin over tid. Et tomt malingspann av metall burde vel tåle det? Er det noen som vet om andre beholdere som er egnet?

 

Bonusspørsmål: Hva bruker dere som strømper til honning. Renner vel lett ut av strømpa om det blir varmegrader? Er tamponger bedre til å holde på honningen?

 

Link to comment
Share on other sites

Fellefangst er morsomt, spennende og lærerikt!

Jeg oppbevarer bensindye på en bensinkanne og heller det over i bøtte når jeg bruker det. Det har fungert fint, rister kanna før jeg heller over i bøtta og bøtta brukes ikke til noe annet.

Når det gjelder strømper foretrekker jeg lyse nylonstrømper, stapper hånda ned i, tar en neve honning, vrenger sokken av, knyter og vipps så er "åteballen" klar til bruk. Har ikke hatt problemer med at det renner noe mer enn det som jeg betrakter som positivt med tanke på å lokke inn mår.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er enklest å helle tilbake i bensinkanne ja.

 

Er det vanlige damestrømper? Det får man vel billigst på enhver matbutikk?

 

Har sett en del mårspor i terrenget. Har noen plasser jeg vet måren beveger seg. Blir gøy å få ut noen feller og se om jeg klarer å lure noen. Skal prøve å ta ut noen røyskatt også.

Link to comment
Share on other sites

Kliss nye feller fanger sjelden bra. Jeg antar at det lukter for mye etter produksjonen og av evt lagringsfett. Jeg hadde kjørt fellene en runde i oppvaskmaskinen, dyppet dem i speed dip og hengt fellene ut til tørk/lufting en ukes tid.

De dagene du taper på dette mener jeg oppveies av feller som "fanger" med en gang. Er du rask, får du utnyttet den siste delen av romjulsfreden og kan henge ut fellene f.eks. første helgen i januar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått ut et par aasbø. Må få behandlet belisle fellene snart, men er ikke så praktisk i leilighet i byen. Tror jeg henger ut et par belisle som er ubehandlede. De fanger uansett ingenting i boden. Får dye neste gang jeg er på hytta.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...