Jump to content

Recommended Posts

Jeg monterer alltid en eller annen form for åpne sikter av prinsipp. MBUS kjøper jeg inn i stort. 

 

Når det er snakk om styrke og repeterbarhet er det liten tvil om at quad rail er overlegen alt annet. Minuset er selvsagt diameter og tyngde, det er derfor jeg benytter det i liten grad. For en så liten sak som dette spiller vekten derimot liten rolle og jeg har store nok hender til at jeg får et alright C-clamp grep på den.

 

PS

Det spiller egentlig liten rolle hvor langt ute på railen en rødpunkt sitter. Man monterer den der det føles behagelig. QD er heller ikke noe must hvis høyden er tilpasset jernsiktene. Da ser man rett gjennom den avslåtte rødpunkten.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville myyyye heller hatt BCM MCMR, Gæizlii Mk 8/14, ALG EMR, MI G3 (som jeg har) eller G4, osv enn quad.

Med mindre en skal ha grep, tofot, BUIS, barrikadestopp, AN/PEQ, lykt, GUR, OG tac-sac er det vel ikke så særlig mye vits i å ha quad. Forsvarets 416 kunne med fordel hatt HKey eller en eller annen modulær løsning på forskjeftene (norske 416 er riktignok 1. og 2. generasjon), quad i felt er bare en masse alu som moses mot steiner og betongkanter, blir bøyd og skjevt, skjærer i stykker never, reimer, og hansker, og veier mye mer enn det trenger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at en Krag, særlig i .22, er utrolig lite egnet for hjemmespikking uten egnede verktøy og erfaring. Har du skikkelig søylebor til å borre og gjenge for Picatinny-skinner f.eks., eller dreiebenk til å kappe, krone, og dreie ned pipa?

R700 eller andre supermodulære rifler kan en jo gjøre utrolig mye med kun med flatt skrujern og nebbtang.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Har du skikkelig søylebor til å borre og gjenge for Picatinny-skinner f.eks., eller dreiebenk til å kappe, krone, og dreie ned pipa?

Egentlig trenger man ikke mye verktøy for å få til litt metallarbeid. Det holder lenge med noen gode filer, ei baufil, ei skrustikke, sandpapir og litt loddeutstyr. Så lenge rifla er en salong hadde jeg ikke vært veldig bekymra for å ødelege varmebehandlinga i våpenet (om Kragen har noe? De tåler knapt nok noe fra før uansett!). Fil og sag bort det som man ikke vil ha. Lodd på det som skal være ekstra, og så leverer man restene på våpenkontoret i bytte mot en ny innvilgning når man er lei 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ei tohi varjata said:

Jeg ville myyyye heller hatt BCM MCMR, Gæizlii Mk 8/14, ALG EMR, MI G3 (som jeg har) eller G4, osv enn quad.

Med mindre en skal ha grep, tofot, BUIS, barrikadestopp, AN/PEQ, lykt, GUR, OG tac-sac er det vel ikke så særlig mye vits i å ha quad. Forsvarets 416 kunne med fordel hatt HKey eller en eller annen modulær løsning på forskjeftene (norske 416 er riktignok 1. og 2. generasjon), quad i felt er bare en masse alu som moses mot steiner og betongkanter, blir bøyd og skjevt, skjærer i stykker never, reimer, og hansker, og veier mye mer enn det trenger å gjøre.

 

Som jeg tidligere har antydet så avpasser jeg standarden på det jeg bygger etter de funksjonelle krav jeg setter til sluttresultatet. Det er lite lurt å bruke Maseratideler når man skal bygge en Landcruiser.

 

Jeg har de siste årene bygd rundt 5 komplette AR’er i året til eget bruk (vel, mest for kjerringa). Med tanke på at jeg som regel kjøper og (vanligvis) modifiserer et minst tilsvarende antall andre våpen sier det seg selv at det kreves litt budsjettkontroll. Våpen er ikke engang den dyreste hobbyen jeg har, selv om den er i toppsjiktet.

 

Og, ja, jeg har skrudd sammen et våpen med lass med Geissele deler, inkl. MLOK handguard i år også. Uansett så er hybrid rails fra Radical, Guntec eller TBRC i stand til å tåle alt av sivil bruk for en tredjedel av prisen. Det samme gjelder keymod rails. Detter ting av under normal bruk skyldes det at en ikke har montert det korrekt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Thor skrev:

Jeg har de siste årene bygd rundt 5 komplette AR’er i året til eget bruk (vel, mest for kjerringa).

Det er det jeg alltid har sagt; ikke gi skjøre våpen til damer, de bare ødelegger!💅😂

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser folk blir skeptiske til att jeg bare har "vanlig" håndverktøy også! 😅 Er vell forskjell på hva man mener med vanlig håndverktøy trur e, det e mener er egentlig att jeg ikke har drei benk og den type stort verktøy! Har en bekjent som har der, så han tar seg av kapping og gjenging av løpet! (Gjort det for meg på 2 andre rifler også) 

når det kommer til piccatiny skinna så blir den festet i de 2 originale skruehullene til baksikte og forhåpentligvis no "sement" eller annet som limer bra på løpet?! Ble vell gjort noe slik på "karbonkragen", men hvordan det virka i lengden trur e aldri det kom noe svar på?! 

 

Er det noen som har en stokk å ofre så kjøper jeg gjerne den! 

IMG_5645.JPG

IMG_5646.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skinna er nå på, men vill ha en eller annen form for lim/sement for å feste i litt mer en de 2 skruene! Noen anbefalinger?

 

med de ekstreme Photoshop ferdighetene mine ser dere også hva videre plan er (foreløpig, endrer seg fort😅) har ment å kappe og runde av stokk rett foran løps ring og kappe og gjenge løpet for demper foran der igjen!

Hva jeg gjør videre med stokk er enda ikkji sikkert 😅

IMG_5652.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hiv et par-tre mindre tvinger oppi kurven når du handler lim. Det trenges for å få railen til å sitte godt.

 

Forøvrig anbefaler jeg at du gjør deg ferdig med løpet før du begynner med permanent montering av tilleggsutstyr.

Edited by Thor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har vert stille fra min side en stund!

Har skjedd litt siden sist! Mangler fortsatt lyddemper, og har lyst til å bytte ut rødpunkt med en kikkert med lang øye avstand. Men uten om det så har det blitt kortere stokk, kortere løp (i 6.5x55), kammo farge og "patron holder" 

 

Noen som har en egnet kikkert til salgs? Og en lyddemper eventuelt? 

IMG_6753.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Deilig å endelig få noe annet en bare negative tilbakemeldinger 🙈 

 

Er ute å tester litt i dag å har funnet ut att rødpunkt siktet mitt er dårlig egna til bruk i sterkt lys (prikken blir omtrent usynlig) 

så om børsja går der den skal etter løps bytte vet jeg enda ikke! 

 

Pris messig er det i hvertfall å regne som ett budsjett våpen enda, da jeg ikke har brukt mer en snaue 1000kr på den totalt (inkludert kjøp av rifla) 🤘🏼

IMG_6762.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, spindrift skrev:

Hey, pass på at ikke patronene triller i bålet 😀

En «scout»- kikkert med dioptersikte som reservesikte hadde vært gull. Pokker og, nå fikk jeg også lyst på Krag.

Patronene er allerede tomme, så verden hadde ikkji gått under om det sku skjedd! 

Scout kikkert som er planen, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe! Håper egentlig jeg snubler over noe brukt for å holde det billig! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...