Jump to content

Recommended Posts

Hei! 

Har ment å lage meg en "sekke børse" av kragen min, og er da ute etter tips, triks og en stokk! 🙈

 

Har planlagt å få picatinny skinne langs hele løpet (som kappes ned til 40cm og gjenges for demper) 

vurderer kikkert, men i først omgang skal e prøve å få til stålsikter.

 

noen som har eller kan lage stokk som ligner på den som er vedlagt bilde av her? (Som passer på kragen da selvsagt) 

IMG_5573.JPG

IMG_5179.JPG

IMG_5177.JPG

Link to comment
Share on other sites

Blir til att jeg skal bruke slike sikter, så kjekt å ha noe å feste det på! 

 

kom vell ikke som en overraskelse att noe så enkelt som en stokk til ei rifle ikke var lov her til lands 😅🔫  

 

andre forslag til stokk som gjør att rifla passer i en vanlig tur sekk?! 

 

Har ikke peiling på hva folk vill ha for å lage noe slek e, men ordentlig håndverk koster jo fort noen tusenlapper! 

 

Har ruger 10/22 take down fra før så har blitt bortskjemt med at rifla er lett å kaste med seg på tur og synes derfor lang kragen blir væl ufjampin! 

IMG_5574.PNG

Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler karbon Krag,  så finner du en tråd av @Ranger#44 her på forumet. Den kragen har både kort pipe og picatinnyskinne. Der kan du finne litt inspirasjon.

 

Med en vanlig foldekolbe må rifla være minimum 84 cm med kolben folda inn, det går ikke med 40 cm pipe. Du måtte isåfall lagd en foldeløsning, der rifla for alle praktiske formål er ubrukelig hvis ikke kolben er folda ut og i lås.

 

Men du kan også kappe kolben du har i pistolgrepet og montere et skjøtestykke med brutte gjenger. Mener at bla Rafdal har bygd take-down rifler med en slik løsning. Egentlig kan du bruke alle løsninger der du kan ta av bakskjeftet. Så det er bare å finne din indre Reodor Felgen. En prosjekttråd med bilder, når du kommer i gang. Hadde blitt satt stor pris på.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Karbon kragen har e sett og lest om! ;) 

 

Har prata med de som lager foldestokken jeg lagg ut bilde av i første innlegg, men de lager bare til mosin nagant og ruger 10/22 og tar ikke på seg å lage til Krag desverre.. 

 

med original lengda på løp og folde stokken ville den da i teorien vert lovlig!? 

1326449C-DB17-46E0-84EB-ACC45BD5C2A3-5507-0000047A241EFE63.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan man gå til anskaffelse av såpass stor sekk at Kragen sklir nedi modifisert. Er vel noen sekker å få tak i nå i dag😊

Når det er skrevet, finnes det nok originale Krager som er en god del kortere enn den avbildede, men det er vel ikke en option i dette tilfellet?

Når det er sagt synes jeg det er litt heftig å gå til angrep på Kragen med baufila. Stritter litt imot liksom, men om den avbildede "donorkragen" ikke er nummerlik er de pr dags dato ikke verd mer en skrapjernsprisen. Slik er det desverre.

 

Uansett lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å torturere Krag tilhengerene her, så er krag donoren nummerlik (trevirke og allt)! 

 

Årsaken til at akkurat denne blir donoren er enkelt og greit fordi det er denne jeg har! Gidder ikke søke om å kjøpe et våpen identisk med det jeg allerede har.. 

 

noen som har link til gode stål sikter da? Burde være relativt enkelt å montere da jeg ikke har noe "fancy" verktøy eller verksted😢  (Derfor jeg fant de jeg kan feste på picatinny skinne) 

  • Like 1
  • Dont like 9
Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanskelig å finne bedre stålsikter enn de du har på kragen fra før. Diopteret er vel et Kongsberg M30, hvis jeg ikke blingser for mye. Hvis du borer større hull i skiva eller fjerner hele innsatsen. Har du et Spøkjekrinsdiopter, som er vesentlig bedre enn alt du får kjøpt fra junaiten. Et litt grovt stolpekorn med hette over, så er du i mål. 

 

De siktene TS har linka til er vel til Ar15 type rifler og blir alt for høye. Mulig du finner noe fra XS eller Skinner du kan bruke, men jeg ser ikke vitsen. Du får jo ikke picatinnyskinna bak over kassa. Så hvis du skal feste diopteret i denne kommer det langt fram, det er ikke så gunstig. Har brukt et Skinnerdiopter som jeg festa i sporet etter baksiktet på en M94. Det er ikke like bra som å ha diopteret på bakre låskassebro.

 

Hvis du ikke har muligheter for å montere sikter selv, og du skal bytte eller flytte framsiktet. Så er det vel nesten bedre å skaffe en kikkertmontasje til amerikansk Krag. Og et lite kikkertsikte med plex retikkel, som du vrir 90 grader i ringene. Eller montere et Doctersikte på M30 diopteret.

 

Men hvis ikke penger spiller noen rolle så blir den nok riktig så lekker med ny td-stokk, jaktdiopter og helst også en kikkertmontasje fra Rafdal.

 

Så er det dette med å slakte en nummerlik langkrag da, det må jeg innrømme at jeg har et ambivalent forhold til. På en side er dette noe som absolutt bør tas vare på, men det betyr desverre ofte at de blir stående i et skap og samle støv. Da er det kanskje bedre at den får nytt liv, i et annet format. Men jeg er ikke så begeistra for tanken. Det er nå uansett opp til deg hva du gjør med din egen rifle.

Jeg burde vel uansett holde kjeft, da jeg har unevnlige planer for en 120 år gammel amerikanerinne. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert kikkert som festes på skinne som monteres der org baksiktet sitter, men har enda ikke klart finne noen skinne som er ferdig tilpasset det som sendes til Norge! (Har ment prøve å tilpasse ei selv, bare den kommer med posten snart😅)  Men vet noen om noe så er det bare å skrike ut!

 

Har heller aldri prøvd noen kikkert med lang øye avstand, så lurer på om folk har noe erfaring med det? 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, 8X68S skrev:

Så er det dette med å slakte en nummerlik langkrag da, -

 

 - som noen av oss ikke helt har sansen for, hvertfall hvis det innebærer å bruke masse penger på å få til noe som, i beste fall, blir et temmelig middelmådig jaktvåpen.

 

Det finnes faktisk ganske korte rifler, produsert lenge før "kappe-for-demper"-alderen, som kom fullt brukbare ut av eska, for ca. 50 år siden. Et slikt eksemplar ligger ute på den danske "Lauritz"-auksjonssida:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/remmington-mohawke-600-fuldskaeftet-jagtriffel-kal-308-win/i5198769/

 

Den leveres med en del stæsj, enfot, trefot, og et sikte med fantastisk zoom-område (3 - 45 X!), hvis vi skal tro annonsen, og akkurat i dag kan jo de som sitter og venter på en rødkledt, korpulent person med hvitt skjegg kanskje finne på å gjøre det!

 

Denne burde jo aller helst vært i kaliberet som ble laget spesielt for den modellen, 350 Remington Magnum. Problemet er jo å få våpenet ut fra Danmark, det aller enkleste er jo å ta en fylle, eh, "handle"-tur til Helsingør, og hente det sjøl.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Som det blir sagt over, gamle Krager står ofte og samler støv, og du bestemmer sjøl hva du gjør med den. Men uavhengig av hva vi mener om saken er ikke det våpenet du har det beste utgangspunktet. Jeg har vært inne på samme tanken sjøl, men da med gammel banekrag. Dette er forøvrig tråden der HighPower lanserte uttrykket "spøkjekrins". 

 

Planen er ikke forlatt, men utsatt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er enda et våpen som kan gå ned i (munningen kan hvertfall dekkes av snølåsen på) en passe stor sekk:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=136604171

 

Og dette er et fullgodt våpen til all slags norsk jakt, i et kaliber som byr på masse typer fabrikkammo, og ubegrenset utvalg for den som lader sjøl. Skikkelig Sako-kvalitet. Og til en pris i underkant av hva en må betale for et noenlunde brukbart skjefte til et hvilketsomhelst våpen. Er det "no-brainer" slikt heter, på moderne utaskjærs-norsk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

Her er enda et våpen som kan gå ned i (munningen kan hvertfall dekkes av snølåsen på) en passe stor sekk:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=136604171

 

Og dette er et fullgodt våpen til all slags norsk jakt, i et kaliber som byr på masse typer fabrikkammo, og ubegrenset utvalg for den som lader sjøl. Skikkelig Sako-kvalitet. Og til en pris i underkant av hva en må betale for et noenlunde brukbart skjefte til et hvilketsomhelst våpen. Er det "no-brainer" slikt heter, på moderne utaskjærs-norsk?

 

Sikkert ålreit våpen! Men skal jeg kjøpe meg annet våpen så blir det nok en leveraction i .357 eller en halv auto karabin i 9mm!

 

Er ikke nødvendig vis ute etter noe praktisk jakt våpen, mer noe som er enkelt å kaste med seg på tur som kan gi mye skyte glede og kan ta no skogsfugl eller en hare/rev ved behov 🤷🏼‍♂️

 

Så har noen noe gode forslag så kan dere i beste fall redde kragen fra å bli "torturert" 🤞🏼

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser bare ikke helt vitsen i å skamskjære en pipe kamret for ei patron som tross alt er lagd for, og fungerer desidert best i, lengre piper. Ikke ser jeg vitsen i å ødelegge hele våpenet med en hjemmelagd hengslet kolbe heller, som mest sannsynlig bare legger til mer leamikk som kan slås istykker på jakt eller knekke akkurat når du ikke trenger det. 

 

Kjøp deg ei fint brukt rifle i .308 heller. Det gir så mye mer mening, er så mye mer praktisk, og er så mye greiere å holde på med enn å kuke rundt og ødelegge en Krag med noe jallaprosjekt i garasjen som uansett blir langt fra hvordan du vil ha det.

Mine 0,02 riksdaler. God jul.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.12.2018 den 23.34, Bygdagutt skrev:

 

Sikkert ålreit våpen! Men skal jeg kjøpe meg annet våpen så blir det nok en leveraction i .357 eller en halv auto karabin i 9mm!

 

Er ikke nødvendig vis ute etter noe praktisk jakt våpen, mer noe som er enkelt å kaste med seg på tur som kan gi mye skyte glede og kan ta no skogsfugl eller en hare/rev ved behov 🤷🏼‍♂️

 

Så har noen noe gode forslag så kan dere i beste fall redde kragen fra å bli "torturert" 🤞🏼

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-ba13-takedown

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bakstreversk negativitet, med et par hederlige unntak. 

Hadde det ikke noen gått litt utafor allfarvei oppigjennom hadde vi ikke finni opp kruttet ennå. I denne tråden har det være tilløp til kreativitet, men hver gang kommer det noe vas om nummerlikhet. På noe så sjeldent som en Krag.

Bygdagutt, kapp og kos deg, men la oss få høre hvordan det går 😎.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått poenget med å modifisere gamle, originale våpen for å etterape nyere isenkram.

 

Skal man bygge et custom våpen begynner man med nye deler og nye løsninger i stedet for å bruke tid og penger på å resirkulere en antikvitet. Da får man det man vil ha på en kosteffektiv måte.

 

Er det ikke noe stas å eie gamle våpen, selg dem til noen som setter pris på dem og helst ikke til en luring som vil ha et kastrert våpen å henge på veggen.

 

Dagens GGG ...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Greppe skrev:

Her var det mye bakstreversk negativitet, med et par hederlige unntak. 

Hadde det ikke noen gått litt utafor allfarvei oppigjennom hadde vi ikke finni opp kruttet ennå. I denne tråden har det være tilløp til kreativitet, men hver gang kommer det noe vas om nummerlikhet. På noe så sjeldent som en Krag.

Bygdagutt, kapp og kos deg, men la oss få høre hvordan det går 😎.

Ja var veldig mye negativt rundt dette! Kragen er desverre ikke verdt noe på brukt markedet da det i de aller flestes øyne er "bare en Krag"! Tanken bak denne var å lage seg noe som kan kastes med i sekken når jeg skal på en liten skogs tur bare for å ha med seg et våpen! Og skal det skje må den være liten og lett å ta med seg! Og blir den stygg, noe som mange her mener den blir, så slipper jeg være redd for den! noe som er greit på et våpen som bare skal kastes med på allt mulig drit 😂🤷🏼‍♂️

 

(Spent på å sjå Korr mange som vrir seg i smerte og raseri når de leser dette)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mange som er så sinte her. Stikkord for prosjektet ditt er dyrt, tar mye tid, blir så som så, bismak i munnen når du ser resultatet, litt irritasjon når du skjønner at ei 6,5-pipe på 40 cm ikke er særlig brukbar til noe spesielt, at hjemmelagde foldekolber har en tendens til å folde når den føler for det, og at rifla IKKE blir noe mer lettsolgt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

 

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er vel ikke så mange som er så sinte her. Stikkord for prosjektet ditt er dyrt, tar mye tid, blir så som så, bismak i munnen når du ser resultatet, litt irritasjon når du skjønner at ei 6,5-pipe på 40 cm ikke er særlig brukbar til noe spesielt, at hjemmelagde foldekolber har en tendens til å folde når den føler for det, og at rifla IKKE blir noe mer lettsolgt etterpå.

Er foresten ei 22lr pipe som er planen å bruke her! Men for all del, har noen noe spennende å kastbytte med så kan Det være en mulighet! Jeg må ikke absolutt ødelegge lang kragen hvis noen andre har noe annet jeg synes er kult 😅 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgode å se en eneste slik Bubba Special ende opp som et brukbart våpen. 

 

Et gammelt våpen er et gammelt våpen med gamle løsninger og deler blir dyrt og vanskelig å finne. Som regel er selve jobben vanskeligere enn med et moderne våpen også. De fleste finner ut at man har driti på leggen før man er i mål og glemmer hele greia. 

 

Begynn i rett ende med et moderne våpen som egner seg til formålet og bruk det som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg bekymrer meg for at du slakter en gammel krag de er det nokk av. Men om målet er å lage seg en liten lett 22lr rifle til å ha i sekken må vel en gammel 22lr krag være det verst tenkelige utgangspunkt. Bare låskassa er jo 5 ganger så lang som den trenger å være for 22lr.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, bardp skrev:

Ikke det at jeg bekymrer meg for at du slakter en gammel krag de er det nokk av. Men om målet er å lage seg en liten lett 22lr rifle til å ha i sekken må vel en gammel 22lr krag være det verst tenkelige utgangspunkt. Bare låskassa er jo 5 ganger så lang som den trenger å være for 22lr.

Er fullt klar over det! Men det er våpenet jeg sitter med på hånd! Våpensøknader og søking om våpen deler osv tar jo evigheter her til lands.. så vill helst slippe den papir mølla oftere en jeg må.. 

 

kommer lite med kreative forslag, så blir ikke veldig motivert til å gjøre noe som helst med kragen lengere.. 

 

blir vell med denne som all annen gammel Krag, blir stuet bort bakerst i våpenskapet eller lagt på et loft og glemt! 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bygdagutt skrev:

kommer lite med kreative forslag, så blir ikke veldig motivert til å gjøre noe som helst med kragen lengere.. 

 

blir vell med denne som all annen gammel Krag, blir stuet bort bakerst i våpenskapet eller lagt på et loft og glemt! 

 

Du kan jo lade patroner og skyte?

Grunnen til at folk her på forumet ikke er spesielt positive til ideene dine, er antagelig at mange av oss har sett slike prosjekter havarere eller bli avsluttet med dårlig resultat alt for mange ganger. Da er det bedre å akseptere våpenet for det det er, og heller bruke litt tid på å oppnå brukbare resultater med originalvaren.

 

MEN, siden du antagelig er ustoppelig, hvorfor ikke få tak på et gammelt og slitent skjefte, og eksperimentere litt med det? Eldre baneskjefter for kragen bør ikke værehelt umulig å oppdrive.

 

...også kan du sette tilbake originalskjeftet om ting ikke blir helt som håpet ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Bygdagutt skrev:

Er foresten ei 22lr pipe som er planen å bruke her!

 

Er våpenet ditt i .22 LR? I så tilfelle er det vel ombygd, og ikke nummerlikt?

 

Hvis du skal bygge om fra 6,5x55 til .22 LR, er dette børsemakerarbeid, og ikke noe glade amatører bør begi seg inn på. Og pengene flyr - . Ei pipe koster ca. 4.000,-. En søknad på annet våpen er ganske mye rimeligere.

 

Men hvis du absolutt vil eksperimentere, har det lokale skytterlaget her 6 stk. Krag-Jørgensen, med pipe i .22 LR, som de fikk overtatt fra Forsvaret en gang rundt 1980. Disse samler støv i våpenskap (hvis de ikke allerede er destruert), og et slikt kan sikkert lånes ut på erklæring. Du må bare love å overta det, eller levere det til destruksjon, når forsøket er gjennomført.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Greppe skrev:

Her var det mye bakstreversk negativitet, - - - - I denne tråden har det være tilløp til kreativitet, men  - - -

 

Kreativitet er bra, men det går en grense mellom kreativitet og spinnvill fantasi. Dette forumet har mange ressurspersoner, og det er ikke "bakstreversk negativitet" når noen av disse påpeker at dette prosjektet ikke henger på greip. Det er vist til mange gode alternativer, er det "negativitet"? Og å påpeke at kostnadene vil bli det massedoble av å søke på, og kjøpe, et nytt og fungerende våpen, er det "bakstreversk"?

 

Et alternativ til "sekke"-våpen, som jeg kan underskrive at virker, og duger på alt fra småfugl til elg, er en kombi i høvelige kaliber. Min Zoli-kombi veier 3,2 kg, lengden på løpsbunten er 65,3 cm, og jeg får den opp fra sekken, sammenmontert og ladet, på noen få sekunder.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...