Jump to content

Nye kjøkkenkniver (julegave til seg selv 😁​​​​​​​)


mrt89

Recommended Posts

Hei. Som tittelen sier er jeg ute etter og kjøpe meg selv den perfekte julegave. Jeg skal bytte ut mine Victorinox kniver med noe bedre.

Jeg ønsker meg kniver av god kvalitet som er gode og bruke. Skal ligge godt i normale "manne hender". Har sett på kniver i prisklassen som Global, Mac osv ligger i. Global synes jeg ikke lå helt optimalt i hendene mine.

 

Hva ville du kjøpt til deg selv, og hvorfor?

 

Håper på noen gode innspill

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i knivene til De Buyer. Fikk disse i gave da Hellstrøm hadde sin signatur på disse. Veldig god balanse, størrelse og skarphet. Stålet er enkelt å skjerpe opp, samtidig som det er hardt nok til at kniven ikke flekser.

 

Ønsker du noe japansk, så anbefaler jeg skarpekniver.com. Der finner du noe i alle prisklasser. Obs! Fort gjort å ryke på en smell. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Viktorinoxknivene veldig godt. De er lette å slipe og skjerpe. Den eldste jeg har en 15 år, og i daglig bruk. Favoritten er en 28cm kokkekniv, og jeg har prøvd å få kjøpt den på 32 cm, men den har vi ikke lenger i sortimentet. Jeg har prøvd kniver med hardere egg, både som nye og litt godt brukte. Det kreves kompetanse å sette opp eggen på en kniv med hard egg. Har du den, eller planer om å opparbeide den. Kjør på, jo hardere jo bedre. En fantastisk dyr kniv med dårlig slip er en elendig kniv.

 

Gjennom jobben har jeg tilgang til kniver fra Dick, Frost og Viktorinox til en rimelig penge, men er det noe jeg ville anbefalt en som vil ha skarpere kniver, er det denne:

https://www.skalanetshop.no/kniv-slip/slipeutstyr/kniv-stal-dick-rapid.html Den fungerer på alle kniver.

 

Du får nok ikke kjøpt den her, men finnes sikkert en nettbutikk som selger til forbruker.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å foreslå nettopp global og mac. Det er er greit steg videre uten at det blir for dyrt.

Jeg har selv brukt den samme mac'en i 13 år og den holder veldig godt. Min er en 20 cm kokkekniv.

Skaftet på mac'en passer meg bedre enn globals siden jeg har store hender og liker å holde langt frem. 

 

Edit: 13 år som Kokk/stuert. Fått mye juling altså.

Edited by tailgunner
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, mrt89 skrev:

Global synes jeg ikke lå helt optimalt i hendene mine.

Synd du ikke liker Global for de får du nesten alltid på tilbud hos f.eks Kitche’n.  Til halv pris synes jeg Global lager kniver som virkelig er verd pengene, og er du ikke alene om å bruke knivene trenger du ikke gråte så mange vemodige tårer når kona skraper med eggen og ikke ryggen for å tømme skjærefjøla 😳. Eller skrekkscenarioet, vasker knivene i oppvaskmaskinen 😫.

 

Personlig så liker jeg skaftutformingen til Global veldig godt, selv om tradisjonell japansk utforming kanskje er bedre? Jeg liker også at de er lett å holde rene siden de ikke har skittsamlerplasser mellom skaft og blad. Jeg synes at de fleste Globalknivene jeg har, og har prøvd, har en fin balanse. I tillegg lages det så mange typer utforminger fra Global at du finner garantert en eller flere kniver som du liker bladformen på.

 

Skal man ha det skarpeste av de skarpe ville jeg valgt kniv i et rent (lavlegert) karbonstål med de fordeler og ulemper det medfører. Men det passer i hvert fall dårlig i vår husholdning. Da må jeg i så fall gjemme knivene, og kunn bruke de selv 😬

 

Uansett hva man velger å kjøpe og bruke så anbefaler jeg slipeutstyr, og at man lærer seg å bruke det. Alle kniver blir sløv av bruk,  og når tomatskivene blir flate fordi eggen ikke biter i skallet er det virkelig på tide å slipe opp kniven. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

var innom kitchen og "prøvde" knivene sammen med samboer. Må si jeg likte Mac, men samboer likte Global. Må si jeg fikk ett bedre inntrykk av Global en tidligere. Kanskje det er en fin kombo som vi begge kan bruke. Og som Bly sier, 50% på de knivene er jo bare helt supert. Trur vi kanskje skal vurdere de. Men skal prøve og få få kjent litt på de knivene som dere nevner.

 

takk for fine innspill 😀

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lurt på å kjøpe meg dyre kokkekniver, men vet ikke helt hva jeg skal se etter...

Er redd for å bruke masse penger og så finne ut at dette var ikke helt det jeg trengte. Så foreløpig får Victorinox og Ikea knivene duge. Det viktigste er at jeg klarer å slipe det skikkelig.

 

Denne synes jeg var litt informativ om mann skal ut å kjøpe seg dyre kokkekniver:

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...