Jump to content

Foring av rådyr


starhagle

Recommended Posts

Heisann har tenkt og begynne og fore rådyra med pellets i vinter. Men har lest at jeg burde starte mye tidligere enn desember/januar for at rådyra skal lære seg sin nye kost. Men er det så nøye at jeg ikke burde starte i år? Og drøye det til neste høst pg begynne da?. Planen min var og prøve og få opp bestanden igjen med og hjelpe de gjennom vinteren og lage viltåker på våren. Men i følge hva jeg har lest rundt forbi så er jeg for sein til og begynne og fore de med pellets nå.

håper noen har noen bra svar om jeg burde begynne nå eller drøye det til neste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Er dette med cwd noe og tenke på, hvis dyrene er på en øy og det kun er 5-10dyr på hele øya ? Vil gjerne øke bestanden litt, hvis man mater de imellom vinteren og har reveåte på motsatt side av øya så burde det være gode odds for at bestanden blir litt større ?

 

Øya er på ca 750mål, så føler det er plass til mer enn 5-10stk rådyr 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Er det rev på øy på 750 mål så bør det være lett og utrydde den. 

 

Rundt 10 dyr på 750 mål så er du nok bortimot det man kan forvente, iallefall hvis vi snakker vinterbestand.  Klarer du å ha 3 råer fast så kan du ta ut i snitt en 6-7 dyr hvert år, det er ekstremt mye på bare 750 mål, en slik kvote vil du nok aldri få med viltforvalter. Da må du være medlem av storvald og ha fri kvote. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det langt fra denne øya til fastland? Andre øyer? 

 

3 dyr er ikke mye, det er nok i snitt tilveksten på 2 rå/geiter, hvis det er en del predasjon fra rev og ørn.   

 

Hvis målet er å øke bestanden vil alltid det viktigste være å skyte korrekt dyr. Skyt kalv og bukk. 

 

Foring på vinteren er nok ikke dumt, men terrenget skal være svært attraktivt før du får mer enn 1 rå/250 mål. 

Link to comment
Share on other sites

Det er 3 øyer som ligger ett steinkast ifra hverandre, totalt er det ca 2000mål med øy. utenom det så er det ca 2-3Nm til fastland, rådyra legger vel ikke ut på en svømmetur på 3-5km ? 

 

Hvis ikke 3 dyr er så mye på så liten bestand, så er det ikke noe krise. Får bare jakte litt hardere på rev'n der ute da. Ørn har jeg faktisk kun sett der 1 gang iløpet av de siste 35årene. Men ryktene sier at det har blitt observert ett par ganger på ett par år nå. 

 

Men det har blitt observert tjuvjegere der ett par ganger de siste årene. Men trur de tok hintet sist, når båten demmes blei flytta 10m ut på en liten holme. Kjip svømmetur i november vil jeg annta. Synd det familiemedlemmet som flytta båten demmes ikke spana litt og fikk tatt bilde av de. 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...