Jump to content

Verdivurdering?


Fagerstad

Recommended Posts

Eg prøver å hjelpe ein slektning med å selje ein reg. Victor Saraqueta sideliggar 12/70. Kven i landet er god på å vurdere "riktig" verdi på slike hagler? Svaret til slutt er jo sjølvsagt eit sal, men det er vanskeleg å vite kva nivå ein skal legge seg på. Meiningar og tips blir mottatt med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt å si at markedet bestemmer.... hva eier kan si seg villig til å selge for, er en annen sak.  Det finnes en god del "hyllevarmere" rundt omkring ser jeg.. hagler som er fine, laget av anerkjente produsenter... men eieren har ofte ett urealistisk bilde av hva man kan få igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke et spesielt utbredt våpenmerke i Norge, og således greit å skule til utlandet for prisnivå. Det er vel jevnt over litt høyere priser i Norge, men en ser i allefall noe på vei... 

Det ligger en del her: https://www.guntrader.uk/guns/shotguns/sarasqueta-victor


Ser prisene starter rundt 150-175£ og jobber seg opp til 1100£ for de dyreste. 

Ser også at en av selgerne beskriver merket som "well built but inexpensive", men hva engelskmenn legger i uttrykket "inexpensive" når det gjelder klassiske sideliggerhagler, er kanskje litt mer diffust (alt under 50'?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Utifra bildene, fremstår denne som noe enkel. Det er ikke en gravering som er av høy kvalitet, selv om den er omfattende. Tilpasninger mellom stål og tre er helt på det gjevne med feks enklere Merkel/Sauer.

 

Om jeg skulle gjort en verdivurdering, ville den ikke passert 5000.-  heller noe lavere .

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes huske at Sarasqueta lå omtrent i samme prisleie som AYA, og framsto som billigere, men fullt ut brukbare kopier av Gebrüder Merkel/Sauer/Simson. Kvalitet på arbeid etc. varierte kanskje med "årgangene", jeg har jo sett AYA som har oppnådd høyere priser enn "forbildet" GM.

 

Men, som før nevnt - prisnivået er bare interessant, hvis man skal selge. Og da er "markedet" fasiten. Treverket ser hvertfall fint ut, og tilsynelatende har den sidelåser, så denne hagla kunne jeg godt bært med meg på fjellturen 10. september (som mange ganger før nevnt - her ut har havørna tatt all rypa, så skyteegenskapene er uinteressante).

 

Edit.: Her er en omtrent tilsvarende AYA, men den er gravert av en tilsynelatende mer edruelig person:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/haglgevaer-aya-sherwood-s-s-kal-12-70/i5196958/#

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bbdg skrev:

Tilpassing av skruene vitner vel heller ikke om noe eksklusivt.

Neida, som eg skreiv over så er den i medium-området. Er einig i at graveringa ikkje ser tipp-topp ut, men trur det er meir typisk for spanske hagler. Har inntrykk av at t.d. tysk gravering ligg på eit anna nivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...