Jump to content

22 WMR med quiet demper


siggmur

Recommended Posts

Har i dag .308 X-Bolt. Ser etter noe litt mindre til trening og småviltjakt. Har etter mye om og men sikta meg inn på 22 wmr. 

 

Har en nabo som ikke er hysterisk glad i jakt, så i et forsøk på å skåne han (Og unnskyldning for nytt leketøy) ser jeg på A-tec quiet demper. Noen som har erfaring med denne på 22 WMR? Ligger an nå til en CZ455 med KKC og quiet demper (Har kkc på X--bolten)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er poenget med disse heldemperne at man skal korte ned totallengda på børsa eller?
At det blir bedre demping enn med en helt vanlig teleskopdemper kjøper jeg ikke sånn umiddelbart med bakgrunn i egne erfaringer.

Er det sånn at man porter pipa når man monterer disse? I så fall vil jo det gå utover utgangshastigheten, som kanskje ikke er ønskelig ved bruk av f.eks. hurtigekspanderende ammunisjon i 22WMR/17HMR.

Link to comment
Share on other sites

Som du nevnte, redusere totallengde, og redusert smell fra kruttgasser. Kulesmellet får du jo uansett hvis du skyter supersonisk ammo som du påpeker.

Jeg foretrekker kombinasjonen lang tynn pipe og en kort demper over stuttfeit pipe og stor demper, så heldemping av salong utgår for min del.. i .308W ser jeg et bruksområde men det blir noe annet.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, jmosbakk said:

Gjerne opplys meg om hva som er bedre med heldemper.

 

Tja, kortere og hendigere våpen med tanke på bæring/transport/sekkerifle for eksempel. 

Og estetisk bedre imo. 

 

Tap av hastighet er uviktig, all den tid dette er kortholdsbørse og hastighetstapet ikke er  stort. 

Link to comment
Share on other sites

Stoooor forskjell med 22 wmr med demper opp mot feks 222 og i hvertfall mot 6,5x55 med demper, har vanlig atec cmm 6 på min 22 wmr. 

Med det mener jeg at jeg ofte får skutt både 4 og 5 skudd på rypene med min 22 wmr før de flyr, noe som aldri skjer med 222 eller 6,5 med demper. 

Smeller veldig mye mindre enn med større kaliber. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heldemping har sånn som jeg ser det kun noe for seg med 22LR sub-ammo og ønske om en kort rifle. En rifle i 22lr med 50cm løp og en stor lyddemper, demper like godt som en "heldempet" 22lr. Kapper man derimot løpet til rundt 40cm vill mye/alt av 22LR sub-ammoen ikke lenger være sub. Dette har heldempergjengen løst med å "porte" pipa for å redusere utgangshastigheten. 

19 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

308W ser jeg et bruksområde men det blir noe annet.

Hvilket? Jeg ser ingen. Jo, det ser tøft ut😊

 

19 timer siden, gordon setter skrev:

Stoooor forskjell med 22 wmr med demper opp mot feks 222 . 

Smeller veldig mye mindre enn med større kaliber. 

Har man en "stor nok" demper på en 222 vil nok forskjellen knapt være hørbar. Eneste forskjellen på patronene er kruttmengden. Jeg kjøre en test med 223rem og en Husken JD 151 (cal 223, liten sak). Redusertladning med 15grs N110 opp mot en standardladning med 25grs N133. Helt klart hørbar forskjell i kruttsmell. Samme test med en Husken WD60 (cal 223, stor sak). Umulig å høre forskjell i kruttsmell. Dette forteller meg at "ett sted" går grensen for hvor mye kruttsmell en demper kan ta. Om jeg hadde montert denne WD60`en på en 22wmr så har jeg vanskelig for å tro at det hadde blitt enda mer "tyst".

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Super XX skrev:

Heldemping har sånn som jeg ser det kun noe for seg med 22LR sub-ammo og ønske om en kort rifle. En rifle i 22lr med 50cm løp og en stor lyddemper, demper like godt som en "heldempet" 22lr. Kapper man derimot løpet til rundt 40cm vill mye/alt av 22LR sub-ammoen ikke lenger være sub. Dette har heldempergjengen løst med å "porte" pipa for å redusere utgangshastigheten. 

Hvilket? Jeg ser ingen. Jo, det ser tøft ut😊

 

Har man en "stor nok" demper på en 222 vil nok forskjellen knapt være hørbar. Eneste forskjellen på patronene er kruttmengden. Jeg kjøre en test med 223rem og en Husken JD 151 (cal 223, liten sak). Redusertladning med 15grs N110 opp mot en standardladning med 25grs N133. Helt klart hørbar forskjell i kruttsmell. Samme test med en Husken WD60 (cal 223, stor sak). Umulig å høre forskjell i kruttsmell. Dette forteller meg at "ett sted" går grensen for hvor mye kruttsmell en demper kan ta. Om jeg hadde montert denne WD60`en på en 22wmr så har jeg vanskelig for å tro at det hadde blitt enda mer "tyst".

 

Liker det du skriver her Super XX, og kunne tenke meg å teste dette, men blir dyrt å kjøpe dempere for testing.

Men hadde vært genialt med en 222/223 eventuelt 6,5x55 som hadde dempet like godt ned til lyden av min 22wmr/17 hmr. Hvilken lengde har du på den WD60 demperen? de kommer vel i forskjellige lengder? De har jo også kommet med en Xtreme modell nå, på både de vanlige og WD dempere, men skulle gjerne "funnet" rette demper i disse kalibrene slik at jeg kom ned til lyden av en 22 wmr med demper.

Link to comment
Share on other sites

JD224 Xtrm demper 6,5x55 veldig godt, men den mangler en del volum for å nå opp til WD60.

Jeg hadde ca 1kg med Hausken på tuppen av ei pipe i 6x45. Ikke spesielt plagsom lyd i den. Jeg vil sammenligne det med lydnivået fra en 22WMR med frontmontert demper.

Til mitt bruk er størrelsen og vekta ubrukelig, men behagelig å skyte med, det er det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har WD 60 i "Jaktserien" til Hausken. 440gram og 224mm uten stål ull. (Xtreme - opplegget).

Jeg tror, eller jeg er rimelig sikker på, at når det er snakk om patroner med hylsevolum lik 222rem/223rem så er gevinsten veldig liten med å kjøpe Xtreme -modellen. Egentlig vet jeg ikke om det er noe poeng med WD 60 vs JD224 på disse småpatronene i heletatt. Men jeg kjøpte det største som er praktisk å dra med seg på jakt for å være sikker. Trening uten hørselvern er ikke ondt/ubehagelig. (Jeg har ikke db- måler). Jeg har også WD60 (cal 30) på en 308 Win, som er direkte sammenlignbar med din 6,5X55 i hylsevolum/kruttmengde. Den demper veldig bra , men kan ikke måle seg med 223`en. Men så forbrenner den nesten dobbelt så mye krutt. Så her kunne man nok kjørt på med enda "mer" demper, men da begynner det å bli upraktisk og "dra" rundt på. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å bruke en JD184xtrm på min 223 nå og er spent på hvordan resultatet blir.

En 22wmr/17hmr med f.eks. en Sonic 35 vil bli ganske stille og ville nok vært det jeg hadde prøvd. Der kan en prøve seg frem med forskjellig antall moduler også så slipper du å dra rundt på unødig mye demper.

22 Hornet er kult fordi det er noe annet, men ser ikke fordelen med den over 223.

 

@Super XX Min WD60 var rundt halvmetern og ville sikkert vært prima for å dempe 6,5x55 eller 308w, men det blir for voldsomt. 

Poenget med xtrm for min del er å redusere byggelengde på våpenet. Jeg har også en 151Xtrm i .30 kaliber som kunne vært interessant å testet med 223.

Link to comment
Share on other sites

Ser på denne siden til Alm at det med demper på 17 hmr er oppgitt db 97, mens beste på 222 er db 101,5 dvs at det er hørbar forskjell. Ut fra hva jeg har lest meg til er 3 db hørbar forskjell. 

Så skulle likt funnet en demper som fikk 222/223 ned på nivået til 17hmr/22wmr. 

http://www.alms.no/index.cfm?id=119425

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 27.2.2019 den 12.28, gordon setter skrev:

Ja stusser å på om det er hørbar forskjell på 17hmr og 22 kula, nå har jeg ikke skutt med min 22 wmr samtidig som min 17 hmr da...men må jo testes.

 

Jeg kjører atec cmm6 på min 17 hmr (52,5 cm løp). Dvs jeg bruker den kun med 3 moduler, da jeg ikke hører forskjell fra 6 moduler.

Hadde tidligere et 22 wmr løp (40 cm), hvor jeg hadde samme demper bare i 22. Den hadde jeg 6 moduler på, og den bråket en del mer enn 17 hmr med 3 moduler. 

Jeg syns også at om man feks bruker cci velocitor / cci copper i 22lr, (52,5 cm løp), bråker disse patronene mer enn hva 17 hmr gjør. Dette selv om jeg bruker en hausken md45 på 22lr løpet.

 

Dette er jo hva mine ører hører, og slik jeg ser det, er 17 hmr det kaliberet som demper "best", selv med liten demper. Det kan jo også være at 40cm løp på 22wmr, gjør at det smeller mye mer, enn med original lengde!?

 

Andre med samme erfaringer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...