Jump to content

HK-trøbbel


T-bone

Recommended Posts

Jeg har en HK MR223 som er ganske ny. Og selv anser jeg meg som nybegynner.

 

Våpenet fungerte utmerket de første par gangene på banen. Da brukte jeg kun det medfølgende 10-skudds magasinet. Tredje gang på banen brukte jeg 20-skudds magpul magasin og fikk da problemer med patronmatingen. Det samme skjedde da jeg prøvde et magasin til en kompis av ukjent merke. Dette er ikke et problem med det originale magasinet.

 

I tillegg går ikke sluttstykket seg i bakre stilling lengre etter siste patron er avfyrt. Dette ble et problem etter magasin-hendelsen.

 

Er det noen som har noen tips om hvorfor dette skjer og hvordan problemet kan løses?

Link to comment
Share on other sites

Skyt meg hvis jeg tar feil, men hvis det er en ny MR223A3 så har vel disse kort/skrå magbrønn som tåler også 1.- og 2.-generasjons pmag. MR223 (eller MR223A0 om du vil) med "lang" magasinbrønn kan kun bruke 3.-generasjons.

At varsleren ikke funker høres rimelig rart ut, hvis du ikke har prøvd kan du nappe upperen av og se hva som skjer når du setter i et tomt magasin. Varsleren skal trykkes opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ny MR223 A3, kjøpte den helt ny for 3 mnd siden. Magasinet er gen 3.

 

Ganske irriterende dette, for noe av poenget med å legge i noen ekstra lapper for HK var å få et våpen med en kvalitet som medfører lav sannsynlighet for funksjonsutfordringer.

Link to comment
Share on other sites

De to symptonene du beskriver trenger ikke nødvendigvis ha samme årsak. Å blåse rent rundt bolt stop med bremserens/luft og spraye med olje fikser muligens det problemet. Har du sjekket bolt stop’en visuelt for skader og sjekket funksjon ved å putte inn tomt magasin med brukket upper/lower?

 

Har du prøvd ulike typer ammunisjon? Kraftigere ladning eller tyngre kule? Undergassing/short stroking kan gi de symptomene du beskriver. Den typiske årsaken for det er at gassblokka ikke er perfekt sentrert eller er løs.

 

Uansett så er en mulig forklaring på at våpenet er veldig kresent på magasiner at loweren er utenfor spec. Da er den enkleste løsningen som regel å bytte strippet lower og da er det mest bekvemmelige fremgangsmåten å overlate både det mekaniske arbeidet og papirarbeidet til selger.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket bolt stop'en eller gjort andre undersøkelser. Litt av problemet er at jeg er nybegynner og er ikke veldig rutinert mht. undersøkelser for mekaniske feil. Men jeg lærer stadig noe nytt.

 

Har prøvd to typer ammo, GGG og forsvarets. Problemet oppsto tredje gang jeg var på banen og første gang med forsvarets ammunisjon. Våpenet er svært lite brukt, kun ca 250 skudd, så jeg har vanskelig for å tro at det skyldes skitt eller slitasjeskader. Pusset den etter jeg fikk problemer og ble egentlig overrasket over hvor lite skitt det var.

 

Har googlet litt rundt på undergassing, og tilfellene jeg har sett ligner veldig på mitt problem.

 

Hva mener du at loweren er utenfor spec? Mener du at dette er en reklamasjonssak ovenfor selger?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da begynner vi å komme oss fram til noe. Når TS sa at våpenet er «ganske nytt» antok jeg det var over barnesykdommene.

 

Poenget er at hvis bolt stop ser ut til å fungere som den skal med gitt magasin så går ikke BCGen langt nok tilbake etter avfyring. Hvis våpenet bare trenger mer innskyting så anbefales det å ta ut BCG og spraye den og selve bolten søkkvåt med syntetisk olje og fortsette å skyte. Forsvinner ikke problemet så er vi tilbake til undergassing.

 

Nå skal det sies at etter å ha testet/skutt inn noen titalls nye ARer så har jeg enda ikke opplevd slike problemer etter et hundretalls skudd eller så. Men - en treffer vel på et våpen som trenger mer før eller siden også.

 

Det jeg skrev om lower ute av spec er basert på at nye MR223 skal fungere sammen med nye PMAGS. For all del, lån og prøv andre magasiner men PMAG skal funke med det aller meste av ARer i 5.56 og har blitt min standard for lenge siden. Som sagt, at lower er ute av spec mtp. magasinbrønn/magasinutløser vil medføre at våpenet funker greit med noen få typer magasiner og får funksjonsproblemer med andre. 

Link to comment
Share on other sites

Den fungerer ikke som den skal med noe magasin nå. Magpul magasiner medfører problem med låsing i bakre stilling etter siste skudd + problemer med patronmating. Originalmagasin medfører kun problem med det første.

 

Men jeg skal prøve meg frem med hardcore oljing og se hva som skjer. Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se er det kontakt, og den beveger seg riktig når magasinet settes inn. Det er ingen forskjell mellom originalmagasin og magpul. Så jeg tror det må være noe med at sluttstykket ikke helt klarer å gjøre jobben sin. Får dessverre ikke testet meg frem i praksis før på nyåret.

 

Har tatt bilde med hvordan det ser ut uten mag og med magpul:

20181225_151238.jpg.42cfb23f5bf31b62ad49c2ab04d8c9f1.jpg20181225_151307.jpg.5114f9f9ed07c5bac9aae72926d6eeca.jpg

Link to comment
Share on other sites

FYI funksjonsjekk av bolt stop gjøres med spent hane. Er hendelen helt ute med hane nede har du i alle fall ingen problemer med den.

 

De aller fleste AR’ene jeg har kjørt inn har fungert som de skal etter et 30 skudds magasin eller to. Kjør på med olje, AR liker seg best våt.

 

Uansett: Etter flere hundre skudd peker funksjonsproblemer med kurante magasiner og ammunisjon i retning av et permanent problem. 

 

Det første jeg ville gjort er å stikke en pussestang gjennom en av mlok slissene og se om gassblokka sitter fast og at gassrøret sitter fast i blokka. De neste trinnene er mer omstendelige og er enklere å ta på garantien.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, BjornJ said:

Kanskje bufferfjæra er litt stiv enda slik at sluttstykkebæreren ikke går langt nok bak? 

 

Dette er normalt ikke et problem. Jeg har kjørt inn flettnye ARer med binæravtrekk eller drop-in sear som er satt opp med ekstra hard fjær og H1 buffer uten funksjonsproblemer med gammel 55 grains M193 NATO. Etter litt kødd med det første magasinet er det som regel bare fryd og gammen.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Thor skrev:

Det første jeg ville gjort er å stikke en pussestang gjennom en av mlok slissene og se om gassblokka sitter fast og at gassrøret sitter fast i blokka. De neste trinnene er mer omstendelige og er enklere å ta på garantien.

 

På HK/MR tar det jo bare et halvt minutt å løsne og fjerne forskjeftet for så å sjekke gassblokka. Litt enklere enn AR, og så er det jo et frittflytende stempel og ikke et fastmontert gassrør.. ;)

 

 3636363.png.28b923130e1a907e5f3810db4eff5671.png

Er det bare bildet eller ser det ut som en skade under varsleren..?

Link to comment
Share on other sites

Vi er så langt nedi tråden at jeg glemte det var stempelbørse. At alle gir meg brennevin til jul hjelper ikke mye heller. 

 

Prosessen et uansett omtrent den samme bortsett at fra at man tar ut stempel og sjekker for skjevhet og fremmedlegemer i røret som på f.eks. en AK eller SKS/FAL.

 

Jeg har lite erfaring med stempel-AR, men for de andre er det stort sett karbonoppbygging, skjev stempelstang eller herpet stempelfjær (når de har det) som er problemet. Dette er ting man normalt bare ser etter tusenvis av skudd.

 

Den detaljen på bildet ser ut som en blob fra «blitzen». Jeg tror aldri jeg har sett skader på forsiden der det ikke er særlig slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være det kom noe gønk fra det ene magasinet du testet med, som ligger inni bolt catchen og klemmer.

 

Ellers så stoler jeg ikke helt på pmags da jeg har hatt problemer med disse og rifler som har vært ekstra "tighte". En type magasin som aldri har feilet i AR for min del, er STANAG magasiner (som også er den typen HK blir levert med).

Link to comment
Share on other sites

Hardere fjær hjelper som regel, men i dette tilfellet klarer han å dytte opp bolt stoppen med nedspent hane. Da burde den fungere bra nok. Som jeg antydet tidligere skader det uansett ikke å blåse rent med bremserens, tørke med kompressor og kline på med syntetisk grease eller olje.

 

Jeg bruker PMAGS i alt jeg har av AR i 5.56 eller .223 Wylde. Magasiner er forbruksvare og velfungerende magasiner til under $10 per stk. setter jeg stor pris på. Hadde det ikke vært for sikkerhetsmessige grunner hadde jeg brukt dem i .300 BLK også.

Link to comment
Share on other sites

@T-boneTa dette med leverandør. Kan kanskje synes som en garantisak, eventuelt har importør noen råd til deg. Tror nok han hjelper deg.

Alternativet er å skaffe deg kun originalmagasiner, kanskje han sender deg noen av disse, så får du prøve ut. Om det fikser saken så kanskje saken løst.

Men kontakt leverandør så kjapt du kan. Fin børse, forresten 👍

Link to comment
Share on other sites

Nei takk. Jeg beundrer ikke magasinene før jeg lader. Når jeg har med meg 3-4 rifler og en stor gymbag med ladde magasiner er det greit med totalt forskjellige magasiner og syltestrikker stoler jeg ikke på. Hex mags er det omtrent umulig å ta feil av pga. bikube mønsteret.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Erlend Meyer said:

Thor: Da er jeg med, en 300 i et 223-kammer kan nok bli en artig overraskelse.

 

Det er det dessverre mange som har prestert etter at patronen økte i popularitet. Hadde det ikke vært for den relativt lave kruttmengden så ville det medført temmelig stygge personskader. Upper med BCG og løp er uansett toast og lower er tvilsom etter en slik katastrofal hendelse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er langt på ferie her allerede i tråden og TS håper jeg har fått svar hva han skal gjøre.

300blk med LETTE kuler er de farligste , kombinert med ymse ukjente faktorer, kanskje konvertert noe hylser uten riktig hals hold og gløding osv får du fort pushback,  litt dårlig halshold, ivrig fjær og bolt som maser inn.. :o 

En tomhylse 300blk vil du kamre lett i 223 kammer,  en tung lang subkule vil du ikke klare det med, legger ved illustasjonsfoto så skjønner dere hvorfor ;) 

Som dere ser vil det fysisk være umulig å få nok setback på skikkelig tunge kuler i sub til at det går. Setback på sub i seg selv er ikke så farlig da man ofte ligger på lavt trykk uansett med halvtregt krutt for å få gassen til å veksle. Og selv med kula dytta så du får komprimert ladning vil det ikke bli krise.

110gr varmint kule med lav fyllingsgrad, slapp hals I 223 kammer? YES DEFINITIVT KRISE. Nå har du lært noe nytt Thor, så kan du skyte med god samvittighet da du ikke klarer få kamra riktig type ammo ;)

Har ladet opp noen med N32C nå for å se om jeg får det til å veksle i 300. 

DSC_0097.JPG

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, aps said:

110gr varmint kule med lav fyllingsgrad, slapp hals I 223 kammer? YES DEFINITIVT KRISE. Nå har du lært noe nytt Thor, så kan du skyte med god samvittighet da du ikke klarer få kamra riktig type ammo ;)

 

Nå prater du ut i fra dine egne referanserammer. Jeg har ikke heldempete våpen i dette kaliberet så jeg skyter en god del overlyds med brems. Følgelig så er det lite lurt å mikse magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Finn deg 168 175 190 supersonisk ladet med riktig brennhastighet krutt, så slipper du også at det skjer med supersoniske, men de med superlett kule er det ett problem også i super. 

 

Jeg kan ta med noe over dammen neste gang jeg er forbi 😛 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg slipper å smugle inn sigaretter til deg når jeg er på besøk så.

 

Jeg har tilgang på rimelig ferdigrullet i .300 nå om dagen så jeg vil ikke basere sikkerhet på noen få typer hjemmeladd ammunisjon. Etter å ha skutt i over 40 år har jeg enda ikke klart å sprenge et våpen og det er en track record jeg har ambisjoner om å ta med meg i grava.

Link to comment
Share on other sites

Som det har blitt diskutert inngående lenger nede i denne tråden kan .300 AAC Blackout kamres i 5.56 NATO og .223 Wylde kammer med katastrofalt resultat.

 

Følgelig anbefales det på det sterkeste å følge prosedyrer som forhindrer at det skjer. Det er gøy å bygge AR, men ikke så gøy at det er moro å herpe dem for å bygge flere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg drevet litt problemsøking og fått testet ut i praksis. Leverandøren har dessverre sluttet å svare på mine henvendelser (!).

 

Sist uke forsøkte jeg å benytte rekylfjæren fra et annet våpen. Problemet med mating og bakre stilling forsvant umiddelbart. Så min teori er at enten er medfølgende fjær for stiv eller så blir det for lite trykk til at sluttstykket kommer langt nok bak. At det fungerte greit på de første 100 skuddene da våpenet var nytt tror jeg har sammenheng med at det da var liggende skytestilling, som innebærer et annet rekylopptak enn ved stående og knestående.

 

Jeg leser på utenlandske forum at fjæren er noe stivere enn på andre lignende våpen og at noen hevder at man bør la den være i fred mens andre ikke ser problemet med å bytte den ut (spesielt ikke hvis vekslingen ikke går som den bør). Har noen her noen meninger om hvorvidt det er greit eller ugreit å skifte fjæren?

 

 

Edited by T-bone
Link to comment
Share on other sites

Da vet du at problemet er short stroking.

 

Det er ikke noe problem å bruke en standard fjær i dette tilfellet. Skal du skyte med tyngre kule kan det lønne seg å bytte tilbake. Du kan evt. prøve originalfjæren igjen etter en kasse ammo eller så. Hammer follow er det vanligste symptomet på for myk fjær og det er bare irriterende og ingen katastrofe.

 

Det virker uansett som om våpenet er undergasset. Jeg bruker hardere fjærer og tyngre buffere i det meste jeg har av AR uten slike problemer med 55 grains gammel NATO, men de er direkte gass alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...