Jump to content

Lading av 6,5x55


wp1987

Recommended Posts

Bruker å lade opp 100 skudd Lapua Mega ca annenhvert år, det holder sånn omtrentligen til mitt bruk. Oppskyting, rev, rådyr, delvis også noe elg. Og alt annet jeg måtte finne på å skyte på/etter i løpet av jaktsesongen. Såpass rimelig kule at jeg ikke tenker noe hardt på å bruke den til "alskens", og såpass god kule at det ikke er noe problem å bruke den på f.eks elg. 

 

Har også lada opp noen never med v-max (fordelen med rifla mi er at "alt" går mer eller mindre 100% likt) men ser egentlig ingen tilfeller hvor jeg har stor nytte av å bruke denne foran mega.... 

 

Regner med det står data til denne i ladeboka. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader Lapua Mega 155 grs til hjortevilt: 47 grs MRP og col 73 mm i Norma hylser med CCI200 hetter (gir rundt 755 m/s i Browning A-bolt med 53 cm pipe). Noen mener denne ladningen kan være i friskeste laget (er fra Ladeboken utg. 7), men den gir ingen trykktegn i mitt våpen og samme hastighet som fabrikkladet Norma Oryx. Du bør starte noen grs lavere for sikkerhets skyld.

Til bane og trening bruker jeg Norma Golden Target 130 grs: 44 grs Vv N160 og col 78,4 mm gir tilnærmet samme hastighet som Normas fabrikkladede utgave (750-760 m/s) og glitrende presisjon!

Til småvilt bruker jeg Lapua FMJ 100 grs: 41 grs Vv N140 og col 70 mm som gir rundt 840 m/s i mitt våpen (vurderer å gå ned på ladevekt, trenger ikke så høy hastighet), meget god presisjon her også.

Husk at en cronograf er gull for alle hjemmeladere! Om du ikke får lånt eller på annen måte får tilgang en, bør du vurdere å kjøpe å kjøpe en selv.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, can skrev:

Med norma 19 er da vel og vanskeligt iverfall mindre sannsynligheit for overladning

Nnnjjjaaa. Norma 15 fyller vel enda mer. Men uansett..... Det er ikke helt politisk korrekt å anbefale skytterlagskrutt til blodferske ladere, er det vel?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

Norma 15 fyller vel enda mer. Men uansett..... Det er ikke helt politisk korrekt å anbefale skytterlagskrutt til blodferske ladere, er det vel?

Jeg er blodfersk lader og lader med skytterlagskrutt.  Synes ikke det er så avansert. Jeg leser bare på boksen hvor mye jeg skal bruke. Legger meg godt under maks. N-19 og RA-NC96M.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg er blodfersk lader og lader med skytterlagskrutt.  Synes ikke det er så avansert. Jeg leser bare på boksen hvor mye jeg skal bruke. Legger meg godt under maks. N-19 og RA-NC96M.

Nei, så lenge du holder deg til de kuletypene som er listet opp på kruttboksen er det ikke avansert i det hele tatt. Men skal du lade andre kuler med forskjeller i f. eks. bæreflate, manteltykkelse og vekt er du straks ute i ukjent terreng. Og det er kanskje ikke det beste stedet å være for en blodfersk hjemmelader? Derfor er det tryggest å bruke et relativt sentbrennende krutt hvor du finner data i ladeboken eller fra kruttprodusenten for den spesifikke kula du skal lade .

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Synes ikke det er så avansert.

Syntes ikke det er så avansert jeg heller. Men TS sier jo at han går for å lese Ladeboken først - og vi som har lest den husker jo at de der er litt strikte på nettopp dette.😉

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, bardp skrev:

Men klart da kreves det litt mer tankevirksomhet erfaring og testing.

Ja. Det er vel omtrent noe sånt det står i Ladeboken også. Jeg tenkte det kunne være greit å støtte opp under holdningene i boken (for å ikke skape unødvendig forvirring hos TS)....... Men, det overrasker meg ikke at noen var raskt ute for å mene noe annet🙄

Link to comment
Share on other sites

Er du blodfersk. Bruk krutt du har ladedata fra kruttprodusent for den aktuelle kula du vil bruke. 

 

Når jeg svarer dette (det har jeg svart flere ganger) så pleier det komme folk som påpeker hvor enkelt det er å utvikle egne ladedata der man ikke har det. Jada det er fint mulig. Jeg har skrevet en lang sak om skytterlagskrutt feks. Spesielt interesserte kan jo lese den. Men det enkleste er å følge mitt første råd.

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testskyting og praktisk bruk av Caldwell skytebenk. Fersk hjemmelader. Skulle testskyte i dag. Vindstille, minus 8 grader, ikke alt for lyst, men brukbart. Norma hylser og NC96M krutt. Serier på 5 skudd. 100 meter.

Testet Lapua scenar 7 gram med 37 gr og Sierra MK 9,3 gram med 37, 38 og 39 grain. Beste samling med Lapua 7g: 11,5 mm.  Deretter SMK med 37 grain. Dårligere med 38 og dårligst med 39 grain.

Så kommer snart spørsmålet. Jeg la merke til at jeg i hovedsak hadde sidespredning, og at jeg for hvert skudd måtte få støtta på plass sidelengs. Det eneste jeg bidro med, var en skulder bak, og et svakt grep rundt kolben. Er det slik det skal gjøres? Eller skulle jeg på en eller annen måte holdt rifla mer fast også med venstre hånd?

https://www.skytterlinken.no/skytebenk-avansert

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler er "noen kroner dyrere? 

Det begrenser det vel til berger og... ?

 

Forresten har jeg funnet kuler med synlige  feil på tuppen fra lapua, sierra, hornady, men pr i dag ikke funnet noen fra nosler (men en kompis har funnet feil på nosler cc kuler). Alle de typene jeg ramsa opp har jeg ladet/skutt mer enn 5000 av. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, høggern skrev:

Ikke sett sånne kuler som du viser på bildet av nosler faktisk. 

Kanskje de har blitt bedre med tiden? Disse (tror jeg) er fra det første bulk-partiet som Jaktdepotet i Drammen fikk inn. Det er noen år siden de ble kjøpt. Alle tuppene er ujevne og med tynnere mantel enn Sierra sine.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke jeg. Har hatt 140 cc kjøpt i 2008, 2009, 2011, 2013, 2015, 2016, 2018. (2008, 09 og 18 var i 100 pk,  resten i 1000 pk) En av lotene hadde tendenser til slike tupper du viser fram. Men ikke like mye som på de kulene der. Det er fortsatt ikke det jeg definerer som kuler med feil på (selv om jeg sorterte de ut og brukte de på trening. De samla like godt som alt anna).

 

Link to comment
Share on other sites

Det eldste jeg har igjen av 140gr er fra 2013-2014? kaaaanskje 2015 de er også som på bildene, og helt håpløse å måle COL med, men da kula ellers er fine gir jeg litt beng i akkuratt det, samla snusboks på 500 meter i 200STR med skytterlagskrutt uten mye forskning.  Testet helt ut til 860 meter faktisk, selv ikke der tullet de. men da det var stål gadd jeg ikke gå bort og sjekke hvor mange cm samlingene var 😛 

Jeg betalte vel 1,65 ish for disse i sin tid, vel verdt det :) har fortsatt mange tusner igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...