Jump to content

Å låne våpen i sverige


Agust

Recommended Posts

God dag

 

For tre uker tilbake søkte jeg på tre våpen, førstegangssøker, jeg ringte dem idag og fikk høre at behandlingstiden er satt opp fra 3-4 til 7-8 uker pga sentraliseringen i øst politidistrikt, hvilket betyr at jeg sannsynligvis ikke rekker å få mitt eget våpen før toppjakta jeg har planlagt i jämtland andre uken i jjanuar 2019.

 

Jeg skulle opprinnelig ha med ett våpen opp, samt ta over to våpen fra min onkel som bor der når jeg skal opp i januar.

 

1. Er det noen som vet hvordan reglene for utlån av våpen er i sverige? Jeg har ikke våpenkort ettersom søknaden fortsatt ligger inne. Kan jeg låne "mine" våpen som står registrert på min svenske onkel uten å ha våpenkort selv? 

 

2. Kan jeg evt være med på jakta som "lærling" og skyte med min jaktkamerat (som har våpenkort) sitt våpen? I sverige altså. 

 

Svar tas imot med takk

Edited by Agust
Link to comment
Share on other sites

 

Takk for tips

 

"När utländska jägare kommer till Sverige och vill jaga får även de låna vapen. 
Uppsiktsutlåning är en möjlighet. Om de har tillstånd från myndigheterna i sitt hemland att inneha jaktvapen av den typ lånet avser, får de dessutom låna ett vapen självständigt här i Sverige. Ett särskilt tillstånd från polisen i Sverige att låna vapen kan inte beviljas till utländska jägare, så den varianten är inte möjlig. De ska dock erhålla en vapenlånehandling från långivaren och för att få jaga ska de lösa statligt jaktkort och ha jakträtt på den mark de ska jaga på, precis som vi andra"

 

Med jegerkort har jeg lov å låne her i norge, så tolker det slik at jeg da kan låne "mine" våpen fra min svenske onkel.


 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med jegerkort har jeg lov å låne her i norge, så tolker det slik at jeg da kan låne "mine" våpen fra min svenske onkel.

 

Det kan virke slik, ja... men artikkelen dette er hentet fra er fra 2012 og ting endrer seg jo stadig vekk, så jeg ville sjekket med svenske polisen for sikkerhets skyld ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...