Jump to content

Links skyttere: Noen som har høyrehånd rifle?


Beffe

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er en nybegynner med både skyting og jakt. Jeg har gått inn for å kjøpe meg en rifle, den skal være i økonomi klassen som tilsier: Brukt/Ny 2000-10 000kr. 
Etter å ha lest meg opp på mange våpen, har jeg funnet noen jeg ønsker. Det spiller egentlig ikke noen rolle over om den er brukt eller ny. Jeg er ute etter en rifle som god og robust for en nybegynner samtidig som den kan ha litt kvalitet over seg.


Problematikken er at jeg er en links skytter. De riflene jeg har funnet er bare høyrehendt og det har gjort at jeg har trukket meg fra kjøp.
Er det noen links skyttere der ute som har rifler som er høyrehendt, eller kan belyse om dette er vanskelig?

Jeg vet selvsagt at det er ugunstig å lade med høyrehånden når du skyter som links. Man mister litt av stabiliteten når man må bruke kolbe armen til å ta nytt lade trekk. 

Takk på forhånd!

Mvh

Edited by Beffe
Link to comment
Share on other sites

enig med Chiefen.v-2

Jeg er linksskytter og jeg kjøpte mine første rifler i høyrevariant. først en 223, så en 6,5x55 og deretter en 9,3x62. Alle disse kjøpene ble gjort fordi det var vanskelig å finne akkurat det jeg ville ha i links. Etterhvert fant jeg ut at det var for mye plunder. Til liggende skyting med 2-fot er det uproblematisk, men all frihåndskyting blir skadelidende, og aller verst var det med reimskyting.

Alle disse riflene ble sakte men sikkert byttet ut med linksrifler og jeg skal aldri mer ha rifler som ikke er links. Jeg har nå på andre året en automatisk finn-søk med ordet links i våpenkategorien, og jeg får nesten daglig en hyggelig mail fra Finn med menyen presentert :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, pererik said:

enig med Chiefen.v-2

Jeg er linksskytter og jeg kjøpte mine første rifler i høyrevariant. først en 223, så en 6,5x55 og deretter en 9,3x62. Alle disse kjøpene ble gjort fordi det var vanskelig å finne akkurat det jeg ville ha i links. Etterhvert fant jeg ut at det var for mye plunder. Til liggende skyting med 2-fot er det uproblematisk, men all frihåndskyting blir skadelidende, og aller verst var det med reimskyting.

Alle disse riflene ble sakte men sikkert byttet ut med linksrifler og jeg skal aldri mer ha rifler som ikke er links. Jeg har nå på andre året en automatisk finn-søk med ordet links i våpenkategorien, og jeg får nesten daglig en hyggelig mail fra Finn med menyen presentert :)

 

Hei, takk for svar!

Ja det var det jeg var stygt redd for. Så er det slik at jeg vil ikke gå lei av mitt første våpen pga. en så "liten" faktor. Når jeg kan gjør det skikkelig fra første kjøp.
Men så var det litt som du er inne på. Det er ikke så fryktelig mye links våpen der ute, så man må jo bare smøre seg selv med tolmodighet. Kanskje kommer det noe på finn eller et godt tilbud. Jeg får være våken på finn og legge inn en sånn automatisk finn-søk!

OT: Jeg ser tikka er gode på links våpen. Erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle mine våpen har vært Tikka T3 og nå T3x, og jeg tror Tikka er den produsenten med mest Links utvalg i Norge. Jeg er veldig fornøyd med Tikka, og på ganske mange våpen har jeg kun hatt et problem. Det var en boltstopper splint, som røyk etter 5-6000 skudd, men en smal sak å fikse.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en rifle til alt og vil slippe unna knoting med ladearmen på feil side, kjøp links hver gang.  Det er ikke håpløst å skyte med høyrerifle, men en lader tross alt om raskere når ladearmen er der den bør være. I tillegg har en del rifler kolbe som kan være vridd litt eller har kinnstykke for høyre. Det samme gjelder også pistolgrepet. 

 

Browning X-bolt har feks pistolgrep tilpasset hvilken side man holder rifla. Har en slik selv, i .308. 

 

Imidlertid gjør jeg et unntak fra linksverdenen (som er særdeles liten) når jeg nå skal ha meg småviltrifle i 6,5 Grendel. Får ikke tak i den i links, så da får det bli høyre da. Skal være nøytral kolbe og grep i følge Jaktdepotet. Heldigvis er jeg veldig vant til å skyte med høyre, da jeg har vokst opp med bror og far som er høyrehendte. Det føles faktisk mer naturlig ut for meg å skyte med høyrerifle på høyre skulder. At jeg er omtrent like mye høyrehendt som venstrehendt hjelper jo på det og. Årsaken til at jeg byttet side var rett og slett at jeg har venstredominant øye. Greit å se det en skyter på sånn i farta. 

 

Hva jeg skal bruke Grendelen til får en se på. Tanken er all småviltjakt og rådyrjakt, så får en se hvor kjapt jeg lader om. Det kan jo bli nødvendig. Trening gjør mester, sies det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...