Jump to content
Sign in to follow this  
StefanL

Endret: jeg vil lage fulltange knivblader

Recommended Posts

Som tittelen beskriver vil jeg lage kniver. Jeg får ikke kjøpt blader i det designet jeg ønsker å jobbe med, og har kommet frem til at jeg vil forsøke meg på et eget design. Tegningen er på plass, og jeg tror den skal duge. Det blir et fulltange-blad med drop-point, ala "woodlander"-kniven men med andre elementer. Ingen store designmessige krumspring - keep it simple. Dessuten vil jeg ha et enkelt, funksjonelt og elegant design.

 

Siden jeg aldri har gjort dette før er jeg sikkert dømt til å gå på noen smeller, men det er ok. Jeg tenker følgende:

 

Mitt blad er 20.5 cm fra spiss til bak, 3cm på det høyeste (i "holk-området") og jeg tenker å lage det i 2.5 mm O2/Bøhler K720 - dette går vel også under 1.284 eller noe sånt? For vektreduksjon av skaftet blir det skjært ut en oval som løper i skaftets lengderetning, på det minste er godset i kniven 2.5x4mm, samt 3 huller til bolter og rør med samme godstykkelse rundt disse.

 

Jeg kjøper en presisjonsslipt plate på 2.5x300x500 mm og kommer til å bruke enten vannjet eller laser for å skjære ut bladene. Prisen er relativt lik. Må også betale en 500-lapp for å for tegnet inn i cad-fil.

 

Så tenker jeg å lage en jigg for å slipe egg, på en diy 2x72" båndsliper.

Tenker en flat egg, s.k "scandigrind" om man skal høre på internett. Hva bør egg-vinkel optimalt være når bladet er 2.5mm tykt? Målet er en lett multipurpose-kniv som ikke skal brukes til splitting av tømmerstokker og andre "survival"-greier. Har da sannelig øks til sånt.

 

Deretter herding. Dette kommer jeg ikke til å prøve på selv. Det er jo folk som gjør sånt. Storbua har jeg sett blant annet, og det er sikkert fler.

 

Med bladets dimensjoner og stålet egenskaper - er det stor sannsynlighet for at bladene vil slå seg/bøyes? Sprekke? Annet?

 

Hva bør målet være ift hardhet? 58-60 hrc?

 

Hvilke momenter bør jeg tenke grundig over før jeg gir meg i kast med dette? Lite økonomisk er det helt sikkert, men det er jo hobby med lang tidsramme.

 

Vh

Stefan - en foreløpig glad amatør

 

Edited by StefanL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis noen har innspill, svar, tips eller kommentarer på temaet hadde det vært kult å høre:-)

 

Regner med det er mange med erfaring som kunne vært nyttig for meg å høre om:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du finner nok svar på alt du lurer på på YouTube. Se f.eks på OUTDOORS55 sin side. Han lager fine kniver med enkle verktøy. Walter Sorrells og Gough Custom har også mange bra filmer om emnet. Ellers er det metallurgen som er fagmannen her på kammeret. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene - hadde håpet å slippe å Google mye ift dette og aller mest høre fra noen her på bjerget som kan si noe om egne erfaringer. Kanskje mest ift herding, hvor, risikomomenter etc. Har f.ø Googlet mye og sett en del YouTube og som du sier er det mye bra å finne der.

 

Men har ikke funnet mye bra info for om bladene vil slå seg under herding, hva som er bra/fornuftig egg vinkel på det stålet i den tykkelsen jeg bil bruke:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et blad på 2,5 mm tykelse og 205 mm langt er ganske tynt i forhold til lengden, så faren for at det vrir seg under herding er ganske stor.

Med et så tynt blad er det egentlig ikke noe poeng å ta ut ekstra materiale i skaftet for å lette kniven, du vil bare gjøre tangen svakere.

Skal du bare lage ett blad vil CADing og styrt skjæring bli dyrere enn å bare sage/slipe det ut for hånd. Å forme fasongen på et blad er relativt lett om man har en båndsliper.

 

Om du skal ha skandinavisk sliping (kun en primæregg som går helt ut i eggen) vil bredden på slipfasen bli omtrent det dobbelte av tykkelsen for å få en eggvinkel på rundt 30 grader totalt, så det tynne godset du har valgt vil også føre til at slipinga blir merkelig smal.

58-60 HRC er en fin hardhet på en kniv.

 

Ville anbefalt deg å gå litt opp i tykkelse til rundt 4 mm. Det gjør både bladet sterkere og stivere, samt reduserer faren for vridning under herding. Du kan også droppe vektreduksjon av skaftet.

Av stål kan du se på 80CrV2 eller 15N20. Disse vil være seigere/mer robuste enn O2. Brisa.fi fører disse i hhv 3,2 og 5 mm, og 3 mm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der kom det mye solid info - tusen takk for innspillet Metallurgen! Jeg forventer å få ca 20-23 blader ut av plata jeg kjøper, avhengig av hvor tett det kan skjæres med vannjet eller laser. Jeg så for meg at bladet ville bli litt å groveste laget i 4 mm, men vil heller minimere risikoen for at de ikke blir rette etter herding. Er det vanlig at de slår seg/bøyer eller vrir seg under herdeprosessen? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal du skjære de ut bør du bruke vannjet, da laser vil herde er lite område ved siden av kuttet som igjen gir små sprekker.

Det er viktig at lengderetningen på bladene er parallellt med valseretningen på stålplata.

 

4 mm er ikke så grovt, og på en fulltange vil tynnere gods fort bli veikt. Selv bruker jeg rundt 5 mm på de fleste av bladene jeg lager.

Hvor vanlig det er at bladene slår seg kommer an på flere faktorer; som lengde i forhold til tykkelse, hvordan stålet er valsa ut, hvordan stålet er varmebehandla etter valsing, kjølemedium, erfaring på den som utfører herdinga osv.

 

Om du ikke har laga blader før er det nok bedre å kjøpe et mindre emne først. Da slipper du å sitte med 20 blader du ikke får ferdig eller med et designet som ikke fungerer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er mange momenter ved dette som aldri hadde falt meg inn å tenke på - feks lengderetning og valseretning. Jeg må bare prøve:) men jeg skal tenke nøye på å kjøpe en lengde som jeg kan skjære ut og slipe til ett blad først. Jeg har et design som er i noenlunde samme ballpark som adventure sworn hiker (om noen skulle lure), en fulltange turkniv som kan/skal brukes til pølsepinnespikking, sløye småfisk, diverse camp-oppgaver og annet som måtte falle en inn. Ingen svær og kraftig kniv til voldsomme survival-greier altså. Kunne selvsagt bare kjøpe en enkel kniv på butikken men det tilfredsstiller ikke ønsket om å få til å lage selv:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom over 1 meter med aluminium "flat-bar" i 5mm tykkelse som skulle kastes, rett som en snor og flat som en pannekake. I går skjærte og slipet jeg ut bladet jeg har tegnet og skal lage til skaft i løpet av uken for å se hvordan den vil føles i hånden. Foreløpig lover det godt og jeg er sikker på at designet vil fungere. Blir å gå for 4 mm tykkelse på bladene jeg skal lage, da det tross alt blir en relativt stor/lang kniv blir det nok mest solid og mest "riktig". Det var lettere å se det når jeg fikk en modell i "3D" og ikke bare på papir. Går for 30 grader total vinkel, s.k skandinavisk sliping.

Sikter på å ha skjært ut bladene i løpet av februar, og begynt å slipe egg i mars, herding i mai. Eller noe deromkring:-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7.1.2019 den 10.29, Cruiser skrev:

Hvem er til å stole på, som påtar seg å herde knivblader? Er storbua flinke? Tar du @Metallurgen på deg slikt arbeid? F.eks CPM 3V og O1.

Vanskelig å si noe konkret om hvem som er flinke, siden jeg må ha sett de herde for å være sikker.
Skal du herde det hos en knivmaker/smed er det best å gå til noen som har erfaring med det samme stålet (men det er ikke gitt at de er flinke selv om de har herda et stål før).
Ved herding i en elektrisk ovn blir resultatet bedre enn i en esse. Mens O1 og andre lav- og ulegerte stål kan til nød herdes i en esse, må CPM 3V og andre høylegerte stål, inkludert rustfrie, herdes i en ovn.

Jeg tar på meg herdeoppdrag, men det blir relativt kostbart siden utstyret mitt er mer avansert og jeg vil gjøre varmebehandlingen best mulig. Resultatet blir også tilsvarende, og jeg kan gjøre mer tilpassninger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Metallurgen Tankeprosess om å lage en fulltange var grunnen for spørsmålet. I mellomtiden har jeg kjøpt 80 CRV 2 fra Brisa og brukt mange timer med vinkelsliper, fil og slipepapir. Begynner å nærme meg noe jeg vil herde snart. På brisa`s sider skriver de følgende herdeprosess: 840-880˚C - holding time 5-15 min - quenching oil - tempering 2 timer. Er dette greit?

Er dette noe man kan få til på en grei måte ved å bruke en "mini forge" med propanbrenne?

Kan du eventuelt si hva du tar for å herde en kniv?

Ps. Er 0,5 mm ok tykkelse på Eggen før herding?

Edited by Cruiser

Share this post


Link to post
Share on other sites

800-840 C er nok mer egna. Selv ville jeg hatt en holdetid på 20-30 min.
Anløpning bør gjøres to ganger av to timer med kjøling til romtemperatur imellom. 200-220 C burde fungere fint.
Du kan nok klare det med en improvisert gassesse. Den største utfordringen din vil da være å få jevn temperatur på hele bladet.
Du vil nok også ha utfordring med å klare å holde den på en gitt temperatur over tid. For å kompensere for kort holdetid kan du bruke en høy herdetemperatur, dvs at du sikter på 840-850 C.

Storbua bør klare å herde dette stålet fint så lenge de holder seg til temperaturer og holdetider.


Hvis jeg herder noe lignende (og kan bruke samme temperatur) kan jeg nok herde et blad i 80CrV2 for rundt 500,- + moms.

For blader i høylegerte stål har jeg tatt 600-1000,- avhengig av størelse og ståltype.

0,5 mm bør gå bra så lenge det ikke er noen dype riper på eggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gått særdeles langsomt på denne fronten, skulle kjøpe stål og få skjært ut i februar, men røk på en smell og kjøpte motorsykkel som jeg har kost meg fælt med å fikse opp og bygge om til det var tett opp til visjonen min av sykkel.

 

Er nå igang igjen med kniver - det vil si jeg har kjøpt stål og skal få skjært ut bladene neste uke. Det blir en serie på ca 20 blader, full/heltange. En slank og pen kniv i mine øyne, ikke noen brutus for survivalisten, men en enkel, solid og moderat kniv for småbarnsfedre som bruker mer tid på å spikke pinner til pølser og pinnebrød enn å klyve kubber med kniv.

Bladet blir ca 210x30x4mm.

 

Har kjøpt et stål som heter 1.2842, skal være likt aisi O2 og böhler k720. Jeg har fått datablad med tekniske data for herding etc - det er jo en jobb jeg ikke tar på meg selv og må sette bort. Kan jeg anta at de fleste som tilbyr herdetjenester klarer å få til en bra herding så lenge jeg supplerer databladet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Følger med her da jeg er på min første kniv jeg og. Ble anbefalt 1095 til en robust "survival" kniv som jeg skal bruke i jobbsammenheng. Jeg sendte de nylig til herding hos storbua, men så var jeg litt rundt om på nettet og lurer på om jeg kanskje etterlot for mye masse på eggen (ca 1mm tykt). Er det no big deal om man sliper med båndsliper og passer på å ikke få bladet for varmt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvem vet? Ikke jeg ihvertfall - men kanskje vi har større sjans for tips og råd nå som vi er to som lurer:-)

 

Hva slags slipemaskin har du brukt for å slipe egg?

Edited by StefanL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange flott innspill, så jeg vet ikke om du trenger dette, men jeg prøver. Har selv laget en del blader og ferdige fulltangekniver av SS2722 som jeg har kjøpt hos Sandvik industri i Sverige. Dette kom som ca 10 cm brede strimler på ca 60 cm lengde. Husker ikke tykkelsen nå, men ikke umulig at de var på 4 mm. Siden jeg ikke har vurdert å få dette skåret andre plasser enn hjemme. Så tapet jeg over dette med maskeringstape, hadde da på forhånd laget en del maler i papp/hvit kartong som jeg bare overførte på tapen med kulepenn. Spente dette opp i en skrustikke, eller mulig at jeg bare satte foten på emnet. Så på med vinkelsliperen, skar ut emne etter emne. Mye bråk og støv, så bruk maske, noe for øynene og hørselvern. Så finsliper jeg til den utvendige formen på båndsliperen, borrer så en god del huller i skaftdelen, dette for å få ned vekten, og for å få maks kontakt for epoxylimet ( dette kan kjøpes i litervis hos Svas Kjemi/Fetsund ). Så var det sliping av egg, her må man være nøye. Så har jeg sendt dette til Kongsberg våpenfabrik for herding i syreredusert ovn. NB! fikk tilbaken noen blader en gang som var bøyde, de sendte jeg i retur, og fikk de rette tilbake. Når bladene er herdet er det å finslipe og polere de til endelig finish. Så er det skaftmateriale som skal limes, borres til nagler mm. Artig arbeide. Jeg er blandt annet faglærer i forming, så det å tegne er noe av det lettere. Jobber du i hardtre, så husk åndedrettsvern, støvet er kreftfremkallende. De tre ferdige knivblade er bare eksempler på noe jeg lager. Vil noen ha bilder av mine øvrige maler kan de sende meg en mail til: kruger-m@online.no

PC030001.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...